• Relaxa75

Varför går börsen så bra?

Jag är väl inte så insatt i ekonomi, så därför ställer jag frågan här.

Själv kan jag tycka att det finns massor av orosmoment i världen som skulle kunna dämpa börsen, men förutom det stora tappet i början på pandemin så verkar det gå som tåget. Varför?

Jag har en summa som sitter på sparkontot och som jag skulle vilja placera i något vettigare. Vad?

• Svar på tråden Varför går börsen så bra?
  • Relaxa75
    Limeblad skrev 2021-01-06 09:26:37 följande:
    Vad räknar du som lågriskfonder?
    Nu kommer jag visa prov på hur dåligt insatt jag är. Jag har det mesta av mitt sparande i en mellanrisk ISK-fond på LF-bank.

Startade den för ca 7år sen och den har stigit en del. Dom kan få vara där. Däremot vill jag placera ytterligare pengar i något. Men inte med allt för stor risk. Nu vet man ju inte hur livet ser ut framöver. Men jag siktar på ett långtidssparande eftersom jag har vad jag behöver. Tänk 10års investering typ.

Min känsla är att börsen, aktier och fonder generellt står högt nu och jag vet inte om jag ska investera just nu :)
  • Limeblad
    Relaxa75 skrev 2021-01-06 12:51:26 följande:

Nu kommer jag visa prov på hur dåligt insatt jag är. Jag har det mesta av mitt sparande i en mellanrisk ISK-fond på LF-bank.

Startade den för ca 7år sen och den har stigit en del. Dom kan få vara där. Däremot vill jag placera ytterligare pengar i något. Men inte med allt för stor risk. Nu vet man ju inte hur livet ser ut framöver. Men jag siktar på ett långtidssparande eftersom jag har vad jag behöver. Tänk 10års investering typ.

Min känsla är att börsen, aktier och fonder generellt står högt nu och jag vet inte om jag ska investera just nu :)

Tror det är bra om du läser på lite om olika fondtyper så du förstår varför en fond anges som hög- eller lågrisk. ISK är en typ av konto och har inget med fonden att göra. Är det en blandfond du menar med både räntor och aktier? En aktiefond är hög risk (dessa kan ge hög avkastning men man riskerar ju också större nedgång) och en räntefond är oftast låg risk (men till väldigt låg avkastning typ motsvarande inflationen med risk för mindre nedgång).

Personligen har jag hellre en del i ren aktiefond så det kan växa rejält och en buffertdel på räntekonto plus extra amortering av bolån (jag har rätt höga bolån så avkastningen motsvarar den lägre räntan) istället för en blandfond.
  • Steven01
    Iarwain skrev 2021-01-06 11:02:44 följande:
    Hur har utvecklingen för Swedbank sett ut de senaste 3 åren, jämfört med index?
    Hur har utvecklingen för Swedbank sett ut de senaste 10 åren, jämfört med index?
    Varför frågar du mig det?
  • Limeblad
    Steven01 skrev 2021-01-06 19:38:59 följande:

Kanske för att ditt inlägg kan tolkas som att det vore en bättre investering att köpa aktier i Swedbank än en fond men det var kanske inte så du menade?
  • Steven01

Hur är det med läsförståelsen? Oro dig icke jag ska hjälpa dig, med extra radbrytning så att det lättare för dig att förstå.

Jag svarade på inlägget om att man kunde förlora beloppet och att det var en otroligt hög risk att handla med aktier.

Som exempel på aktier inte innebär en hög risk och som inte innebär att man förlorar alla sin pengar tog jag upp exemplet Swedbank som får anses som en mycket säker aktie att äga.

Fler frågor kring mitt inlägg?

• Limeblad
    Steven01 skrev 2021-01-06 20:43:52 följande:

Hur är det med läsförståelsen? Oro dig icke jag ska hjälpa dig, med extra radbrytning så att det lättare för dig att förstå.

Jag svarade på inlägget om att man kunde förlora beloppet och att det var en otroligt hög risk att handla med aktier.

Som exempel på aktier inte innebär en hög risk och som inte innebär att man förlorar alla sin pengar tog jag upp exemplet Swedbank som får anses som en mycket säker aktie att äga.

Fler frågor kring mitt inlägg?

Beror väl på vad man menar med mycket säker. Att förlora 20% under en femårsperiod när index gått upp 85% skulle jag inte säga är mycket säker utan en rätt dålig investering men kan hålla med dig om att förlora alla pengar inte är sannolikt. Men det gäller ju både aktier eller aktiefonder. Det är ju samma tillgångsslag. Men att förlora 50% av investeringen är ju inte omöjligt. Eller som 80% som dårar som investerade i Fingerprint lär råkat ut för.
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2021-01-06 19:38:59 följande:
    Därför att du skrev "Köp aktier i Swedbank".
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Noname00
    Mandel skrev 2021-01-05 09:24:58 följande:

Ska man satsa på aktier behöver man vara insatt och även vara beredd att förlora hela beloppet.
    Det är inget kortsiktig sparande och med otroligt hög risk.

Vill man ha lite mindre risker så finns det en rad olika fonder man kan spara i. Finns lågrisk och ända till högrisk att välja bland.
    Jag har en balanserad fond som är en ganska lågriskfond men den har ändå ökat bra.
    Självklart satte jag andan i halsen i våras när det sjönk 25%, men nu är det tillbaka igen.

Det var samma för mig, jag såg hur det gick ned 25% en klassiker är att många säljer för att dämpa förlusten, problemet när det börjar gå upp igen så köper man oftast dyrare än vad man sålde för och ökningen kan gå snabbt.

Så denna gång bestämde jag mig för att inte röra något, det tog 3 månder innan det började gå upp igen och slutade ändå på över +30%.

Jag kör bara högrisk då melanriskfonderna inte är värt avkastningen det ger.
    resoneade som så att det spelar ingen roll om det sjunker tillbaka något år.
    Det har nu gått så bra så att jag kommer flytta över framtida avkastning till lågrisk för eller senare måste man säkra sin vinst eller hämta ut den.

Sparar man i fonder  eller aktier så ska det vara isk eller kapitalförsäkring.
  • felix le chat
    Noname00 skrev 2021-01-17 10:57:56 följande:
    Det var samma för mig, jag såg hur det gick ned 25% en klassiker är att många säljer för att dämpa förlusten, problemet när det börjar gå upp igen så köper man oftast dyrare än vad man sålde för och ökningen kan gå snabbt.

Så denna gång bestämde jag mig för att inte röra något, det tog 3 månder innan det började gå upp igen och slutade ändå på över +30%.

Jag kör bara högrisk då melanriskfonderna inte är värt avkastningen det ger.
    resoneade som så att det spelar ingen roll om det sjunker tillbaka något år.
    Det har nu gått så bra så att jag kommer flytta över framtida avkastning till lågrisk för eller senare måste man säkra sin vinst eller hämta ut den.

Sparar man i fonder  eller aktier så ska det vara isk eller kapitalförsäkring.
    Jag var utomlands när allt störtdök och lyckades inte ta mej hem föräns
    mitten av April. Så alla mina fonder tappade 30-40 % på några veckor.
    Trots det var 2020 ett ev dom bästa åren på länge:
    Mina 500.000 kr i fonder blev 790.000 sista december främst tack vare en enda
    fond i handelsbanken som jag ökade hela tiden från sommaren och framåt.
Svar på tråden Varför går börsen så bra?