• Humlan88

Folk som har anhöriga som kan hjälpa till med skrivandet :(

Är så avundsjuk på folk som har anhöriga som pluggar /pluggar på högskolan och kan hjälpa till med de vetenskapliga skrivandet. Jag har ingen alls att be om hjälp :( läser böcker om ämnet men svårt ändå...

• Svar på tråden Folk som har anhöriga som kan hjälpa till med skrivandet :(
  • moaguuun

Känner en som går sjuksköterska och har en läkare som pappa. Han sitter och läser hennes uppsatser innan inlämning.. 

• nnnnnnnn

Är det verkligen så många?
    När jag pluggade så var det i princip ingen som hade det stödet, vi hjälpte varandra helt enkelt. Startade studiegrupp där vi pluggade ihop och läste varandras texter före inlämning mm. Det var helt ovärderligt, tror att det räddade i princip allas studier!
    Vi var en löst sammansatt grupp på 3-6 pers. Om vi hade inlämning eller pluggade inför tentor så var det alltid någon som lyfte frågan i storgrupp - några som vill plugga ihop och kan sitta tisdag och torsdag denna veckan? (eller liknande)
    Det var alltid några som anmälde intresse så bokade vi studierum på högskolan och satte igång.
    Blev det för många så delade vi upp oss i flera grupper.
    Om några inte kunde, de tider som föreslogs, så slog de ihop sig till en grupp och tog andra tider eller hade distansplugg tex skrev till studiegruppen när de körde fast (messenger/SMS/snapchat/liknande), men pluggade hemma ensamma.

• Themis

Men gör din egen studiegrupp och hjälp varandra då? Läsa uppsatser och sånt kan man göra på distans även om det kan vara lättare att förklara sina kommentarer över telefon.

Sen finns det väl alltid idioter som jag som blir smickrade av att folk ber oss korrläsa deras inlämningar... Flört

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Limeblad

Upplevde inte heller att det var vanligt när jag pluggade (juristprogrammet). På sin höjd läste min mamma igenom pm för några språkliga kommentarer före inlämning. Alltså ingen hjälp med rättsvetenskapliga etc. Jag är en sån som sitter sista natten så det hände dock inte så ofta. Däremot var vi några som pluggade tillsammans och hjälpte varandra. Det tror jag är det vanligaste.

• Linnis92

Vi pluggar ett gäng tillsammans. Jag har ingen i min närhet som är insatt i ämnet och kan hjälpa mig på de sättet. Att plugga med 2-3 studiekamrater har varit min räddning hittills och ett vinnande koncept.

• Physalis

Vi startade också studiegrupp. Nu när det finns Google docs mm så behöver man inte ens träffas på riktigt för att hjälpa varandra. Att läsa andras texter hjälper ju även en själv att bli bättre och man får se andras perspektiv på ämnet.

Så ts försök dra igång ett sånt initiativ.

Korrekturläser som en kratta
  • Embla twopointoh
    Humlan88 skrev 2021-01-05 19:23:28 följande:

Är så avundsjuk på folk som har anhöriga som pluggar /pluggar på högskolan och kan hjälpa till med de vetenskapliga skrivandet. Jag har ingen alls att be om hjälp :( läser böcker om ämnet men svårt ändå...

Har din högskola/universitet inte skrivstöd? I alla fall mitt universitet hade föreläsningar, workshops och så vidare på olika ämnen, och just skrivande kunde man få hjälp med via biblioteket, bland annat för att det är en sådan viktig del av att vara akademiker, det finns ju särskilda kurser bara för skrivande. Om inte annat har du väl lärare, de finns ju där för att hjälpa studenterna.

Skrivande är, som allt annat, något man måste öva sig på. Läs inte bara böcker, utan även massor av artiklar och studier (be din lärare om exempel på välskrivna sådana, och kanske även sådana som inte är så bra så att du får konkreta exempel på hur man inte ska skriva). Skriv sedan så mycket du hinner. Genom att läsa får du en känsla för hur man ska skriva, och så öva på det genom att själv skriva.

Svar på tråden Folk som har anhöriga som kan hjälpa till med skrivandet :(