• Erica94

    Kan en blind katt få ett värdigt liv?

    Vi har två kattungar (ca 6mån), varav den ena katten har skadat den andras båda ögon. Först genom bråk/?bus? där en klo kom in i ögat och skadade det, veterinären trodde det var en olycka och rekommenderade oss att avvakta och se om något mer händer. Så nästa gång något händer, är ett bråk där ett hårt slag verkar vara orsaken till skadan på andra ögat. Har varit hos veterinär och är under behandling naturligtvis men risken är stor att hon blir mer eller mindre blind.

    Idag uppfattar hon möbler/leksaker på golvet och även stängda dörrar. Märker att hon inte ser så mycket mer än så (som sagt, är under behandling och kanske kan förbättras?) då hon ibland blir lite rädd när man går och hon inte riktigt vet vem det är/var personen går. Verkar släppa när man pratar med henne.

    Läser på nätet och hittar viss information om att de klarar sig rätt bra blinda ändå. Veterinären tycker dock att katten får ett ovärdigt liv och bör avlivas om hon blir blind... Vi tycker mycket om vår fyrbenta vän och vill ju gärna ha henne kvar, men såklart inte om hon får ett dåligt liv pga blindheten. Vill gärna höra era erfarenheter av blinda katter!

  • Svar på tråden Kan en blind katt få ett värdigt liv?
  • Erica94
    Anonym (Kattägare) skrev 2021-01-05 21:33:27 följande:

    En blind katt är nog inga som helst problem. Det finns blinda hästar, hundar mm som klarar sig utmärkt och lever ett lyckligt liv utan problem. Ni får anpassa er efter kissen bara. Ett tips är att sätta ett halsband med bjällra på den andra kissen så den blinda kan höra var den är och slippa bli överraskad. På så sätt kan den blinda känna ett lugn tillslut och känna att denne inte behöver gå på spänd hela tiden med vetskapen att den kan bli attackerad.


    Hoppas det, försöker anpassa så gott det går. Bra tips, ska tänka på det om/när vi släpper ihop dem. Just nu har vi delat av lägenheten så de inte träffas för att undvika konfrontation.
  • Erica94
    Dexter dot com skrev 2021-01-06 07:46:02 följande:

    Tycker absolut ni ska ge katten en chans och ni lär märka rätt snart om katten blir stressad och rädd av sin blindhet. A & O är ju att inte flytta på någonting i hemmet, aldrig stänga en dörr som varit öppen osv vilket naturligtvis är svårt att komma ihåg men nödvändigt för katten.


    Ja, tanken är att avvakta och se hur hon anpassar sig när behandlingen är klar men man känner sig ju lite egoistisk när veterinären säger annat...

    Hon uppfattar stängda dörrar och möbler/saker på golvet, så liiite syn har hon nog men har svårt att ta sig ner från säng, soffa osv. Vi underlättar för henne i den mån det går. Så inga saker på golvet/fel ställe osv.
  • Anonym (M)

    Har ni kvar båda katterna och hur är deras relation nu? Jag tänker att det inte hör till vanligheterna att katter är såpass våldsamma mot varandra, så det kanske vore bra om de fick bo i olika hem. Jag har själv erfarenhet (dock inte mina katter) av att en katt skaffades för att vara sällskap till en annan. Hon var en rädd och ängslig liten kisse och vi trodde att det var hennes personlighet. Men när den äldre katten gick bort blommade hon upp och blev trygg och harmonisk.

  • Anonym (Ej kattägare)

    Är jag helt ute och far om jag tänker att den andra katten kan ha en svagt ljudande pingla i halsband, så att den synsvaga katten hör den komma.

  • Erica94
    Anonym (M) skrev 2021-01-06 10:08:19 följande:

    Har ni kvar båda katterna och hur är deras relation nu? Jag tänker att det inte hör till vanligheterna att katter är såpass våldsamma mot varandra, så det kanske vore bra om de fick bo i olika hem. Jag har själv erfarenhet (dock inte mina katter) av att en katt skaffades för att vara sällskap till en annan. Hon var en rädd och ängslig liten kisse och vi trodde att det var hennes personlighet. Men när den äldre katten gick bort blommade hon upp och blev trygg och harmonisk.


    Vi har kvar båda än, på veterinärens inrådan har vi separerat katterna till olika delar av lägenheten för att undvika konfrontation. Tanken är att omplacera den andra så fort vi ser hur den skadade anpassar sig till situationen då vi inte heller tycker att de känns ?normalt? att ena blir så pass skadad hela tiden.
  • Erica94
    Anonym (Ej kattägare) skrev 2021-01-06 10:16:41 följande:

    Är jag helt ute och far om jag tänker att den andra katten kan ha en svagt ljudande pingla i halsband, så att den synsvaga katten hör den komma.


    Hade varit en bra idé, dock håller vi de separerade tills vi det hur hon anpassar sig till tillståndet. Vi kommer omplacera den andra katten då hennes attacker känns aggressiva.
  • viseversa

    Självklart avlivar man inte en katt för en sån sak. Hon kan få ett väldigt bra liv. Men hon ska såklart INTE vara utekatt utan bara innekatt och ute övervakad med sele. 

  • Erica94
    viseversa skrev 2021-01-06 18:20:08 följande:

    Självklart avlivar man inte en katt för en sån sak. Hon kan få ett väldigt bra liv. Men hon ska såklart INTE vara utekatt utan bara innekatt och ute övervakad med sele. 


    Hoppas det! Hon är innekatt så den delen blir som vanligt, tack och lov.
  • Anonym (Klapp)

    Åh, lilla kissen. Jag tycker det låter som ni borde behålla henne, och se hur det går. Många bra tips i tråden! Bra att ni omplacerar den andra. 

  • Tihi

    Mitt första och viktigaste råd: BYT VETERINÄR! Vilken idiot som rekommenderar avlivning pga blindhet. Jag blir så förbannad när jag läser att det finns sådana grottmänniskor till veterinärer.

    Angående katten; att vara blind är inga problem och den kommer att lära sig snabbt att inte se och vara precis som vilken katt som helst. Jag har haft två blinda katter och dom var båda två glada, lyckliga och uppförde sig som vilken katt som helst inklusive att klättra högt upp i både katt-träd, möbler och sängar. En var blind hela livet och den andra blev blind på slutet men ingen av dom led av att vara blinda. Inte ens den som hade sett innan den blev blind hade några svårigheter med att bli blind.

    Det enda du måste tänka på är att förstås handikappsanpassa boendet litegrann. Leksaker med ljud, inte flytta runt möbler hela tiden, lämna inte saker på golvet som inte ska vara där, dörrar öppna/stängda, prata mycket med katten. Bär inte omkring den utan bygg upp självförtroendet genom att hjälpa den på vägen och locka den med dig om den är osäker hur den ska ta sig fram till en början. När den ska lära sig att hoppa ner från soffan t ex så kan du hålla i och styra kroppen ett par gånger under hoppet och sen har den lärt sig var den kan hoppa och hur högt det är. Vi hade en trappa upp i sängen som vi lärde den att använda men den ville alltid hoppa ner men vi lärde honom var det var fritt fram att hoppa och han försökte aldrig hoppa ner någon annanstans.

    Katten trivdes speciellt mycket i ett rum och där hade vi alltid en radio på för kattens skull. Katterna hade en vattenfontän som porlade men dom hade absolut hittat vattnet oavsett. Vi hade nattlampor i vägguttagen här och var.

    Har katten träffat en ögonveterinär eller bara idioten? Våra gick till en ögonveterinär regelbundet för att ha bättre koll.

    Fråga om det är något mer du vill veta.

  • Erica94
    Tihi skrev 2021-01-08 21:37:24 följande:

    Mitt första och viktigaste råd: BYT VETERINÄR! Vilken idiot som rekommenderar avlivning pga blindhet. Jag blir så förbannad när jag läser att det finns sådana grottmänniskor till veterinärer.

    Angående katten; att vara blind är inga problem och den kommer att lära sig snabbt att inte se och vara precis som vilken katt som helst. Jag har haft två blinda katter och dom var båda två glada, lyckliga och uppförde sig som vilken katt som helst inklusive att klättra högt upp i både katt-träd, möbler och sängar. En var blind hela livet och den andra blev blind på slutet men ingen av dom led av att vara blinda. Inte ens den som hade sett innan den blev blind hade några svårigheter med att bli blind.

    Det enda du måste tänka på är att förstås handikappsanpassa boendet litegrann. Leksaker med ljud, inte flytta runt möbler hela tiden, lämna inte saker på golvet som inte ska vara där, dörrar öppna/stängda, prata mycket med katten. Bär inte omkring den utan bygg upp självförtroendet genom att hjälpa den på vägen och locka den med dig om den är osäker hur den ska ta sig fram till en början. När den ska lära sig att hoppa ner från soffan t ex så kan du hålla i och styra kroppen ett par gånger under hoppet och sen har den lärt sig var den kan hoppa och hur högt det är. Vi hade en trappa upp i sängen som vi lärde den att använda men den ville alltid hoppa ner men vi lärde honom var det var fritt fram att hoppa och han försökte aldrig hoppa ner någon annanstans.

    Katten trivdes speciellt mycket i ett rum och där hade vi alltid en radio på för kattens skull. Katterna hade en vattenfontän som porlade men dom hade absolut hittat vattnet oavsett. Vi hade nattlampor i vägguttagen här och var.

    Har katten träffat en ögonveterinär eller bara idioten? Våra gick till en ögonveterinär regelbundet för att ha bättre koll.

    Fråga om det är något mer du vill veta.


    Ja, vi tyckte också att det var märkligt då vi läst en del om blinda katter och fått en annan upplevelse.

    Skönt att höra att dina katter fick fina liv! Vår lilla är ännu lite rädd att hoppa ner från saker och är något klumpig pga det men upp går relativt bra. Tack, ska testa att hjälpa henne att komma ner säkert och se hur det går!

    Åh, svårt att inte bära henne för mycket. Är ju min lilla bebis, men måste försöka så hon vänjer sig och blir med säker.

    Försöker anpassa oss och inte lägga grejer på fel plats, hålla dörrar öppna osv. Verkar som hon ser till viss del, tex går hon inte in i stängda dörrar eller barnens leksaker (favorit rummet såklart).

    Har varit hos en jourveterinär i samband med olyckan och sedan denna som vi brukar gå till. Borde kanske kolla med en ögonveterinär...
Svar på tråden Kan en blind katt få ett värdigt liv?