• Anonym (kravmärkt)

Betala skulder och spara samtidigt?

I år ska jag försöka både betala skulder och spara lite pengar genom att leta rätt på 500 kronor i budgeten. Jag skulle vilja göra bådadera. Jag har skulder både hos kronofogden och hos inkasso, och 83 öre på ett vanligt sparkonto helt utan ränta. Kronofogden gör ingen utmätning pga jag har sjukersättning på garantinivå och de säger att det inte går att utmäta för det är för lite pengar redan från början.

Är det någon son har lust att ge mig lite vägledning vad jag ska prioritera eller i vilken ände jag ska börja eller hur jag ska tänka eller vad ni nu kan ge mig för tips?

• Svar på tråden Betala skulder och spara samtidigt?
  • Anonym (Göran.)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-06 14:29:23 följande:

Jo, det är ju jättetråkigt att gå hemma och inte göra något. Att laga mat är en av de där grejerna som gör att tiden går, mellan alla hundprommenader, böcker, filmer och annat jag försöker fylla dagarna med.

Jag blev arbetslös i somras pga Corona men hade tur att få tillbaka mitt jobb. Har även tidigare varit arbetslös. Det är inte kul att gå hemma med lite pengar. Du har alltid i världen men kan inte göra så mycket. Jag förstår dig precis.

Hade jag vunnit mycket pengar hade jag inte arbetat. Har inget intressant stimulerande arbete men jag blev ändå glad att få komma tillbaka för pengarnas skull. Jobbet är fruktansvärt nedbrytande.

Går man hemma med snuskigt mycket pengar är det inte tråkigt. Får man lust åker man iväg på någon resa när Corona lagt sig. Man kan fika unna sig saker man behöver eller vill ha. Man kan givetvis också bara vara hemma och lata sig.
  • Anonym (M)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-06 14:09:27 följande:

Har inte så mycket prylar. Jag har ett gäng örhängen som jag skulle kunna sälja kanske, men jag tror inte något av det är äkta. Arvegods, själv använder jag inte örhängen. Datorn jag har är nog mest värdefull, den kanske jag kan få en femhundring för om nu någon annan skulle vilja ha en dator som låter som en attackhellikopter.

Pengarna som blir över efter räkningarna går till mat nästan alltihop, för två vuxna och en hund. Jag har haft hunden långt innan jag fick pengaproblem så skäll inte på mig om den och jag tänker inte omplacera en 15-åring som kostar en 100-lapp i drift. Lite mediciner och ibland påfyllnad av mobilen också. Jag kollar alltid erbjudandena i butikerna men helt ärligt är det ofta saker som är för dyrt som är på extrapris. Sällan falukorv och ofta entrecote om vi säger så.  Jag röker, snusar och dricker inte. 

Jag vet inte vad det är för ränta på skulderna just nu i huvudet men i alla fall det som ligger hos kronofogden kan det inte vara mycket ränta på för den summan rör sig inte mycket från år till år, de har legat i 5-6 år nu. En hundralapp fram och tillbaka beroende på hur mycket jag får tillbaka på skatten, vilket brukar pendla mellan 80 och 150 kr.

Oj lever ni på en lön båda två? Hunden förstår jag du vill ha kvar.

Jag tänkte mer på typ gardiner, prydnadssaker, någon möbel som bara står i förrådet etc som inte kommer till användning men som kan ge några kronor om man får sålt. Alltså sånt du inte tänker på att du har ens.
  • Xlr8
    XLinaX skrev 2021-01-06 02:24:49 följande:

Här är helt fel uppgift angående ränta. Räntan är beroende på vad som är avtalat när lånet togs. Har inget att göra med om det ligger hos inkasso eller Kronofogden.

Har du för närvarande inte högre inkomst än att du får behålla hela för att det inte finns något utrymme över förbehållsbeloppet skulle jag försöka bygga upp en liten buffert. Det är alldeles för sårbart att bara ha några ören på sparkonto. Eftersom du bor i hyresrätt behöver det inte vara så jättestort belopp.

Därefter försöker du att betala in på de lån med högst ränta oavsett om de ligger hos Kronofogden eller inkasso.

Lycka till.

Har du svårt att bestämma dig eller?
  • XLinaX
    Xlr8 skrev 2021-01-07 22:17:40 följande:

Har du svårt att bestämma dig eller?

Nej absolut inte. Vad anser du att jag velar om?
  • Anonym (12)

Kan du hitta någon som vill ha hjälp med hundpromenader medan de jobbar?

Jag hittade några som ville ha hjälp på fb i min och grannbyn. Har inte rört kontot sedan jag började och har nu 4500:-, har hållt på 2 år, och det är olika vad folk betalar.

Plockar även kantareller på sommaren och har 10700:- på det kontot.

Samt att jag gör tårtor ibland, men de pengarna har jag köpt upp så där vet jag tjänat.

Är sjukpensionerad.

Finns det något du skulle kunna göra extra?

Och jag skulle spara pengarna i kontanter, sitter de på kontot så kanske kf tar dem när du inte vill, utan du bestämmer när de ska betalas in...

• Xlr8
    XLinaX skrev 2021-01-10 19:29:39 följande:

Nej absolut inte. Vad anser du att jag velar om?

"Här är helt fel uppgift angående ränta. Räntan är beroende på vad som är avtalat när lånet togs. Har inget att göra med om det ligger hos inkasso eller Kronofogden."

Helt fel men beror på avtal....? Så jag både kan ha rätt och fel, men du åtgår från att jag har "helt fel".

Inkasso vs Kronofogden tja förutom extra avgift när det hamnar hos fogden plus att fogden brukar ha lägre ränta.

"Har du för närvarande inte högre inkomst än att du får behålla hela för att det inte finns något utrymme över förbehållsbeloppet skulle jag försöka bygga upp en liten buffert. Det är alldeles för sårbart att bara ha några ören på sparkonto."

Så du skulle med andra ord betala fogden indirekt genom ditt sparkonto. Då fogden ofta har kontroll över ens konton.

"Därefter försöker du att betala in på de lån med högst ränta oavsett om de ligger hos Kronofogden eller inkasso."

Fast du betalar fogden först med alla spar pengar?
  • XLinaX
    Xlr8 skrev 2021-01-19 12:41:38 följande:

"Här är helt fel uppgift angående ränta. Räntan är beroende på vad som är avtalat när lånet togs. Har inget att göra med om det ligger hos inkasso eller Kronofogden."

Helt fel men beror på avtal....? Så jag både kan ha rätt och fel, men du åtgår från att jag har "helt fel".

Inkasso vs Kronofogden tja förutom extra avgift när det hamnar hos fogden plus att fogden brukar ha lägre ränta.

"Har du för närvarande inte högre inkomst än att du får behålla hela för att det inte finns något utrymme över förbehållsbeloppet skulle jag försöka bygga upp en liten buffert. Det är alldeles för sårbart att bara ha några ören på sparkonto."

Så du skulle med andra ord betala fogden indirekt genom ditt sparkonto. Då fogden ofta har kontroll över ens konton.

"Därefter försöker du att betala in på de lån med högst ränta oavsett om de ligger hos Kronofogden eller inkasso."

Fast du betalar fogden först med alla spar pengar?

Jag står fast vid mina råd, men eftersom de inte var riktade till dig ser jag ingen anledning att bemöta det du skriver.

Men att fogden har lägre ränta är en felaktig uppgift och därav citerade jag dig. Det är aldrig Kronofogden som sätter räntan.
  • Xlr8
    XLinaX skrev 2021-01-22 01:30:56 följande:

Jag står fast vid mina råd, men eftersom de inte var riktade till dig ser jag ingen anledning att bemöta det du skriver.

Men att fogden har lägre ränta är en felaktig uppgift och därav citerade jag dig. Det är aldrig Kronofogden som sätter räntan.

Ok, så du klarar inte av att argumentera.

Antog att räntan har högre hos inkasso men det kanske stämmer, däremot är det en avgift då det går från inkasso till Kronofogden. Den är ju tråkig att få om man kan slippa.

Sen är ju ditt tips komiskt angående sparande:)

Klart du kanske syftar på kontanter.
  • Anonym (kravmärkt)

Jag har i alla fall stoppat in 300 kr på mitt skattekonto idag.

• Anonym (M)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-22 19:54:26 följande:

Jag har i alla fall stoppat in 300 kr på mitt skattekonto idag.

Härligt fortsätt så! Heja heja!
  • Anonym (kravmärkt)
    Anonym (M) skrev 2021-01-22 21:03:56 följande:
    Härligt fortsätt så! Heja heja!
    Tack.
Svar på tråden Betala skulder och spara samtidigt?