• Wolfie

    Hur såg era förlossningsvärkar ut på ctg?

    Hejsan!
    Jag tänkte passa på och fråga er som redan har varit med om en förlossning (själv har jag BF imorgon).
    Jag var inne på förlossningen idag och de körde en ctg-kurva, eftersom vi misstänkte att jag läckte fostervatten. Hur som helst så hade jag ett par sammandragningar under den stunden, och de kom upp i 70-80 på skalan. De kändes lite, men gjorde inte alls ont. Skalan gick bara upp till 100, så nu undrar jag hur starka riktiga förlossningsvärkar blir på ctg-pappret? Skjuter de långt utanför skalan, eller håller de sig runt 100? Jag blev bara så himla nyfiken...

  • Svar på tråden Hur såg era förlossningsvärkar ut på ctg?
  • FruSöderström

    om jag inte mins fel så var det kring 130 där på slutet....

  • Venus

    Mina lättaste värkar låg på ca 140, men de som infann sig oftast ca 98% av tiden låg runt 160-180... Sambon påstår att högsta toppen jag hade var 214... BM var mest fascinerade över att vattnet vägrade gå med de värkarna jag hade *skrattar*
    Första förlossningen minns jag inte, den gick så fort när väl värkarna började plus att jag inte hade någon som kollade mina värkartoppar då...

  • AnnaGBG

    Mina låg på ca 150-180 som högst men gick sällan ner längre än till ca 70-90. Ingen vila där inte

  • FruSöderström

    mina kanske var högre, jag kommer helt enkelt inte ihåg, mina 130 var en gissning, men nu när jag ser alla andras så verkar det nog troligt att dom var högre...

  • izabelle32

    Runt 160 på slutet med två toppar & aldrig ner på noll mellan värkarna!

  • AnnaGBG

    Det såg lite elakt ut såg jag... Det var det inte! Skoja bara!

  • Elicon

    Det värkar inte som att höga betyder att de är mer effektiva...? När de körde ctg på mig hade jag upp till 80, men var ändå öppen 5 cm. Sedan öppnade jag mig 4 cm på en timme o en kvart... Fick inte nån mer ctg, men ändå?
    Jag tyckte att 80 gjorde ont, men tog ändå ingen bedövning alls varken då eller under resten av förloppet-inte ens lustgas. Jag undrar hur högt det kan ha varit på ctg'n?

  • Upptagen

    Frågade min sambo om han kom ihåg, men nää...

    Minns att han efter en jobbig värk stod och kollade på skärmen och sa: - Den här var rekord! Den starkaste hittills!" och lät väldigt glad över det... Jag var inte lika glad direkt... *sur*

  • Anni

    I min journal har jag en anteckning om att jag enligt bm o läkaren hade _mycket_ krafftiga o intensiva värkar.
    CTG låg runt 150 i början.. sen mer 200 och jag lyckades m konststycket att få den att visa --- ... den gick bara upp till 200 sen kom strecken

  • Venus

    Anni, tack, nu kan jag då säga till min sambo att det inte var 214 han såg *skrattar* För jag minns då inga 214...

    *Har sifferminne om någon undrar, jag minns i stort sett alla klockslag som saker o ting hände under mina förlossningar oxå*

  • Venus

    Fast nu så säger sambon att han pratat med BM på förlossningen om hur högt den gick och den gick tydligen till 300... Kanske olika sjukhus med olika maskiner?!?!?!
    Men jag skulle nog inte vilja uppleva en värk på 300 *skrattar*

  • Maymom
    Sajja1989 skrev 2022-07-18 13:25:26 följande:

    Shit, jag ligger på 125-130 denna morgon och är inte öppen. Inlagd dock och är i vecka 31.




    Siffran säger egentligen inget då den påverkas av hur hårt bandet sitter mm, så det är omöjligt att jämföra med andras siffror. 
    det du kan se är längd på värken och hur intensiv den är jämfört med tidigare och senare värkar under samma mätning. 
Svar på tråden Hur såg era förlossningsvärkar ut på ctg?