• granitmuppen

Varför föda utan smärtlindring?

Hej!

Har börjat läsa på om förlossning och smärtlindring. 

Själv är jag rätt övertygad om att jag vill ha all smärtlindring jag kan få pga förlossningsrädsla.

Men utan att lägga någon värdering i det alls, är jag nyfiken på varför andra väljer att inte ta smärtlindring?

Berätta gärna!

• Svar på tråden Varför föda utan smärtlindring?
  • Anonym
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:23:19 följande:
    Ja så må det absolut vara i ditt fall.

Men så är det absoluta inte dom fall jag vet om. Senast förra veckan hade jag en som stoltserade på fb "åh min x var så duktkig så lång förlossning med baraaaa lustgas". Flera man frågat om hur förlossningen gick är det det första dom berättar om "jo ja födde utan någon smärtlindring"
    Jag är en av dem som är stolt över just detta. Att t ex ta ryggbedövning tycker jag känns som att maska sig lite enkelt ur det största i livet.
  • Erla

Vid första förlossningen hann jag inget annat än lustgas. Lustgasen tyckte jag inte gjorde något, mer än att hjälpa mig att fokusera på värkarna (vilket jag upplevde som bra). Vid andra förlossningen tyckte jag att jag hade koll på vad jag klarade av. Testade lustgas på inrådan av närvarande barnmorskor, men tyckte mest att det störde. De tyckte att jag skulle ta epidural, men det kändes som att bebisen ändå snart skulle komma ut, så jag ville inte. Förlossningen blev kort och intensiv pga stormvärkar, så epidural kanske hade varit bra. Jag var i alla fall inställd på att vara öppen och känna efter vad jag behövde. Hade förloppen varit längre vid förlossningarna hade jag definitivt nyttjat det som fanns.

• Erla
    Anonym skrev 2021-01-24 08:34:50 följande:

Jag är en av dem som är stolt över just detta. Att t ex ta ryggbedövning tycker jag känns som att maska sig lite enkelt ur det största i livet.

Du får tycka det, men förminska inte andra kvinnors upplevelser av sina förlossningar. Att föda genom kejsarsnitt eller med bedövning är inte mindre förlossning än att föda utan hjälp och bedövning.
  • Anonym
    Erla skrev 2021-01-24 10:52:13 följande:
    Du får tycka det, men förminska inte andra kvinnors upplevelser av sina förlossningar. Att föda genom kejsarsnitt eller med bedövning är inte mindre förlossning än att föda utan hjälp och bedövning.
    Att föda genom kejsarsnitt kan ju vara motiverat. 
    Eller så är det att välja den enkla vägen.

Men det är inte vad tråden handlar om.
  • Anonym (Dagsschema)
    momjanet skrev 2021-01-23 11:48:50 följande:

En faktor man bortser från de som vurmar om smärtfritt är att smärta kan vara riktigt farligt. Man kan dö av smärta och stark smärta gör att din kropp producerar enorma mängder endorfiner. Det påverkar barnet minst lika mycket som medicinsk smärtlindring.

Naturligast är inte bäst, det ser man bla på historian och samtiden. Enormt många mammor dör i samband med förlossningarna. Och det handlar inte enbart om infektioner och brist på mediciner och kejsarnsitt.

Smärta är långt ifrån riskfri.

• Anonym (Dagsschema)
    momjanet skrev 2021-01-23 11:48:50 följande:

En faktor man bortser från de som vurmar om smärtfritt är att smärta kan vara riktigt farligt. Man kan dö av smärta och stark smärta gör att din kropp producerar enorma mängder endorfiner. Det påverkar barnet minst lika mycket som medicinsk smärtlindring.

Naturligast är inte bäst, det ser man bla på historian och samtiden. Enormt många mammor dör i samband med förlossningarna. Och det handlar inte enbart om infektioner och brist på mediciner och kejsarnsitt.

Smärta är långt ifrån riskfri.

Nej nej nej. Detta påstående är helt och hållet fel! Skulle endorfiner vara farligt? Nej, det är ju kroppens eget sätt att smärtlindra.

Tror du på allvar att det finns de som dör av själva smärtan i samband med förlossningen??

De som dör är ju de som inte har tillgång till modern sjukvård eller knappt har en ren säng att föda i. Vi pratar om U-länder alltså. Lär om och rätt
  • Anonym
    Anonym (Dagsschema) skrev 2021-01-24 12:00:53 följande:
    Nej nej nej. Detta påstående är helt och hållet fel! Skulle endorfiner vara farligt? Nej, det är ju kroppens eget sätt att smärtlindra.

Tror du på allvar att det finns de som dör av själva smärtan i samband med förlossningen??

De som dör är ju de som inte har tillgång till modern sjukvård eller knappt har en ren säng att föda i. Vi pratar om U-länder alltså. Lär om och rätt
    Haha, jag orkade inte ens bemöta dessa dumheter och okunskap.
    Bra att du gjorde det!
  • Solblomma30

Instämmer helt i att det är fel att för mycket endorfiner är farligt vid en förlossning. Momjanet menade troligen adrenalin. Jag tror inte att man dör av för stark smärta vid en förlossning, men däremot kan väldigt stark smärta påverka en förlossning negativt. Mamman blir panikslagen, för höga halter av adrenalin gör värkarbetet mindre effektivt, eller kan till och med stanna av värkarna osv. I en sån situation är det definitivt värt att smärtlindrande den födande kvinnan, så att hon återfår lugn och kan föda på ett bra sätt.
  • momjanet
    Citera exakt VAR jag skrivit att endorfiner är farligt.

Hett tips: öva upp läsförmågan. Det gör du genom att läsa böcker och inte på forum.

Ja, man kan dö av smärta.  Bland annat för att kroppen kan hamna i chock.
    Människor dör av smärta även i västvärlden...
  • momjanet
    Anonym skrev 2021-01-24 12:06:21 följande:
    Haha, jag orkade inte ens bemöta dessa dumheter och okunskap.
    Bra att du gjorde det!
    En till som varken kan läsa eller ids ta reda på fakta.
    Du dumförklarar dig själv.
  • Anonym (Jepp)

Ville testa om jag kunde. Jag kunde

• Anonym
    momjanet skrev 2021-01-25 00:16:05 följande:
    En till som varken kan läsa eller ids ta reda på fakta.
    Du dumförklarar dig själv.
    Se dig i spegeln nu.
Svar på tråden Varför föda utan smärtlindring?