• Anonym (Pysen)

Det går att vända en hopplös ekonomi

Ett av mina delmål, att ha 2 månaders utgifter på kontot är nu uppnått. Känslan är fantastisk.

För ca 5 år sen separerade jag från en ganska dålig relation. Han tjänade bra och använde hela tiden det som argument för att jag skulle betala det ena och det andra för att kompensera för att han betalade för boendet. Så jag betalade mat, resor, nöjen, inredning etc. Så fort jag hade lyckats skrapa ihop en liten peng så hittade han ett sätt att motivera mig att spendera den på oss Kvinnofälla deluxe och när separationen var ett faktum så behöll han såklart hus och kapitalvaror, och jag gick därifrån med innehållet i skafferiet mer eller mindre. Boendet blev en dyr lägenhet, dubbla boendekostnader första månaden (då han ansåg att jag skulle betala boende nu när vi inte var ett par längre) akutinköp av en ny billig bil krävdes för jobbets skull, och en säng och mycket annat fick jag köpa på avbetalning på IKEA. I slutet av det året var behållningen på mitt sparkonto 16 öre, och jag hade skulder på både mitt vanliga kreditkort och IKEA-krediten samt mitt billån. Jag bestämde mig för att jag ville ändra på min leva för dagen-ekonomi. Nästa mål är att ha 3 månaders nettoinkomst (ca 60 000 kr) sparat. Jag har räkningar på ca 15 000 kr (som sagt, dyrt boende är den främsta boven) och sparar 2-3000 kr/månad.

Så på 5 år har jag gått från -50 000 kr i tillgångar till dagens +32 000 kr. Inte några jättepengar för de flesta, men för mig en enorm trygghet.

I vår hoppas jag få chansen att få en fast tjänst och kommer då gå från efterskottslön till förskottslön, jag har dessutom intjänad semester som kommer betalas ut i samband med slutlönen. Det innebär dels en månad med dubbla löner och dessutom en betydligt högre utbetalning än normalt från nuvarande arbetsgivare. En viss förhoppning om ett litet lönelyft också. Om jag är försiktig så kommer jag enkelt nå nästa mål, och mer, redan då. Jag bor i en stad med höga bostadspriser och nästa delmål är en kontantinsats på en lägenhet. Dit är det långt kvar, jag behöver minst 200 000 kr men jag hoppas nå dit redan om ca 3 år.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden mer än att få ur mig hur glad jag är och att det går att vända dålig ekonomi till en helt ok.

• Svar på tråden Det går att vända en hopplös ekonomi
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Pysen) skrev 2022-04-29 19:01:11 följande:
    Idag är det nästan glädjetårar här. Jag fick idag besked om att jag ska få en fast tjänst, och går upp ett pinnhål i ansvarstagande, och enorma 7000 kr plus i bruttolön. Nu kommer jag få den där övergången från efterskottslön till förskottslön (dubbel lön en månad) och kommer få en slutlön som inkluderar över 30 dagars semesterersättning. På grund av en större operation för en av mina hundar och enorma tapp på börsen är sparandet kvar på ca 100 000 kr men räknar med att ha 150 000 redan till sommaren. Börjar min nya tjänst i juni. Om bostadsmarknaden mattas lite med räntehöjningar kanske jag kan köpa mig min efterlängtade bostad redan nästa år. 
    Vad skönt att höra

Lycka till
  • Anonym (sjukpensionär)

Idag är det nästan glädjetårar här. Jag fick idag besked om att jag ska få en fast tjänst, och går upp ett pinnhål i ansvarstagande, och enorma 7000 kr plus i bruttolön. Nu kommer jag få den där övergången från efterskottslön till förskottslön (dubbel lön en månad) och kommer få en slutlön som inkluderar över 30 dagars semesterersättning. På grund av en större operation för en av mina hundar och enorma tapp på börsen är sparandet kvar på ca 100 000 kr men räknar med att ha 150 000 redan till sommaren. Börjar min nya tjänst i juni. Om bostadsmarknaden mattas lite med räntehöjningar kanske jag kan köpa mig min efterlängtade bostad redan nästa år. 

Grattis till jobbet! Hoppas hunden mår bra igen. 
  • Anonym (Sara)

Det låter fint!! Grattis till nya tjänsten!
  • Anonym (Pysen)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2022-04-29 20:33:29 följande:
    Grattis till jobbet! Hoppas hunden mår bra igen. 
    Tack ;) Ja, han mår bra igen min gamla gubbe.
    Anonym (Sara) skrev 2022-04-29 21:57:49 följande:
    Det låter fint!! Grattis till nya tjänsten!
    Anonym (Jo) skrev 2022-04-29 19:04:57 följande:
    Vad skönt att höra

Lycka till

Tack så mycket!

Jag har här på morgonen fått lite av en insikt, jag har, ganska mycket på grund av min tidigare relation, inte några egentliga vänner kvar. Mina kollegor är toppen och jag umgås med folk men att kunna prata om sånt här funkar inte riktigt, det är mer på nivån prata om jobbet och vardagliga saker. Det har varit oerhört skönt att kunna bolla privata saker som ekonomi och så här. Ett stort tack till alla som läst ich orkar prata med mig. 
  • Marcuuss

Inte varit inne på forumet på väldigt länge men fick en glad överraskning att du skrivit igen i din tråd! Stort grattis till din nya tjänst och din ökade lön!

Svajar rejält för alla nu ekonomiskt men det är bara att hålla i och kämpa på!

Jag har de senaste 2 åren börjat prata en hel del ekonomi med vänner och familj. Tycker det är så givande att prata med andra människor om hur de lägger upp sin ekonomi. Det finns så mycket att lära från varandra om man bara vågar.

Det är helt okej att skriva till mig i meddelande-funktionen om du vill bolla något utanför tråden! Tycker bara det är roligt att vara bollplank och tankespjärn! 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Pysen) skrev 2022-04-30 08:02:45 följande:
    Tack ;) Ja, han mår bra igen min gamla gubbe.

Tack så mycket!

Jag har här på morgonen fått lite av en insikt, jag har, ganska mycket på grund av min tidigare relation, inte några egentliga vänner kvar. Mina kollegor är toppen och jag umgås med folk men att kunna prata om sånt här funkar inte riktigt, det är mer på nivån prata om jobbet och vardagliga saker. Det har varit oerhört skönt att kunna bolla privata saker som ekonomi och så här. Ett stort tack till alla som läst ich orkar prata med mig. 
  • Anonym (Pysen)

Återigen dags för en uppdatering. I december skrev jag kontrakt på en liten 2:a i ett trevligt område både nära stan och nära naturen. Jag kommer flytta in 1 mars. Trots ytterligare lite veterinärkostnader sista året och inköp av ytterligare en hund <3 så har jag kunnat/kommer kunna lägga in 225-245 000 kr. Kommer få ta ett litet privatlån men såpass litet att det inte kommer utgöra någon stor kostnad. Tack vare att bostadspriserna sjunkit ganska mycket så hade jag turen att kunna köpa en nästan nyproducerad tvåa på 50 kvm där kostnaden (med lite höjd för högre räntor) landa på ungefär vad jag idag betalar i hyra. 

• Anonym (....)
    Anonym (Pysen) skrev 2023-01-06 21:25:38 följande:

Återigen dags för en uppdatering. I december skrev jag kontrakt på en liten 2:a i ett trevligt område både nära stan och nära naturen. Jag kommer flytta in 1 mars. Trots ytterligare lite veterinärkostnader sista året och inköp av ytterligare en hund <3 så har jag kunnat/kommer kunna lägga in 225-245 000 kr. Kommer få ta ett litet privatlån men såpass litet att det inte kommer utgöra någon stor kostnad. Tack vare att bostadspriserna sjunkit ganska mycket så hade jag turen att kunna köpa en nästan nyproducerad tvåa på 50 kvm där kostnaden (med lite höjd för högre räntor) landa på ungefär vad jag idag betalar i hyra. 

Varför köper man en sån liten tvåa? Det är det absolut dummaste man kan göra. 
  • Anonym (Hmm..)

Ja med bra inkomst är det såklart enkelt!

• Anonym (Pysen)
    Anonym (....) skrev 2023-01-06 21:40:24 följande:
    Varför köper man en sån liten tvåa? Det är det absolut dummaste man kan göra. 
    För att? Som ensam behöver jag helt enkelt inte större faktiskt. Bott på 47 kvm sista 7 åren och har aldrig kännt att jag bor trångt.
  • Anonym (Pysen)
    Anonym (Hmm..) skrev 2023-01-06 21:42:16 följande:

Ja med bra inkomst är det såklart enkelt!

Ja, såklart är en stor del av framgången att jag fått ökade inkomster. Annars hade detta ju tagit betydligt längre tid. När jag startade tråden hade jag en nettoinkomst på ca 20 000 kr, den har ökat till lite drygt 25 000 kr. Så jag är inte på något sätt högikomsttagare men som ensam klarar jag mig bra på den inkomsten. 
  • Cereal Killer

Minns att jag läste din trådstart för ett år sedan. Så härligt att det går bra för dig! stort grattis!!
  • Anonym (Pysen)
    Cereal Killer skrev 2023-01-06 22:16:57 följande:
    Minns att jag läste din trådstart för ett år sedan. Så härligt att det går bra för dig! stort grattis!!
    Tack så mycket :) jag är faktiskt lyriskt glad. Skillnaden är enorm i självförtroende jämfört med när jag precis separerat. 
  • Hejhoppsan

Det här är nog en av dom mest positiva och bra trådarna jag läst på FL någonsin! Oerhört bra jobbat TS, du är en inspiration för många Hjärta
  • Anonym (Pysen)
    Hejhoppsan skrev 2023-01-07 11:59:39 följande:
    Det här är nog en av dom mest positiva och bra trådarna jag läst på FL någonsin! Oerhört bra jobbat TS, du är en inspiration för många Hjärta
    Tack så mycket :) Jag hoppas att det kanske kan uppmuntra någon som tycker att det ser mörkt ut att betala av skulder eller spara. Tycker att jag är ett bra exempel på att fortsätta spara, även om summorna ibland är små, kan leda till något stort i slutändan. 
  • Mrs Moneybags

Vilken fin och inspirerande tråd och grattis till din nya lägenhet!!
    Här kan man se att man med rätt små medel, envishet och konsekvent sparande kan vända sin ekonomi. Jättekul att läsa! 

• Anonym (Pysen)
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-09 15:38:45 följande:

Vilken fin och inspirerande tråd och grattis till din nya lägenhet!!
    Här kan man se att man med rätt små medel, envishet och konsekvent sparande kan vända sin ekonomi. Jättekul att läsa! 

Tusen tack! 
  • Anonym (Pysen)

Så då var dagen här. I förrgår gick jag för första gången in i mitt nya hem. Ett hem jag kämpat för, som jag sparat till och som jag valt ut.
    I slutändan lyckades jag spara ihop 250 000 kr till insatsen (jag har kvar en liten hundbuffert såklart). Allt som allt kommer den nya lägenheten kosta mig:
    Bolån: 1 750 000 kr. Ränta (3.77%) ca 5500 kr (vid 5% 7300 kr) amortering 2900 kr.
    Privatlån: 48 000 kr. Ränta (6.34%) ca 250 kr,  amortering ca 400 kr.
    Bredband och el ingår i månadsavgiften på 2750 kr. Parkering 450 kr.
    Totalt: ca 12 300 kr.

Tidigare har jag haft en boendekostnad på 10300+300+750 (+500 för bredband)= 11 850 kr men där både hyran och elen gick upp vid årsskiftet så att jag i januari betalade totalt 12 500 kr. 

Jätteläskigt att ta ett såpass stort lån, men jag räknar med att ha minst 10 000 kr i månaden över efter boende, räkningar och mat är betalt även om räntorna stiger lite till. Det känns också skönt att börja betala till sig själv och att en del av utgifterna går till att amortera. 
    Jag hoppas kunna extraamortera någon tusenlapp på privatlånet varje månad och vara helt av med det inom 2 år och därefter fortsätta amortera extra på bolånet.
    Det har också hänt en del på lönefronten sen sist, jag har idag ut i snitt 27 000 kr efter skatt så sista halvåret har sparandet gått som tåget. 

Jag är så oerhört stolt över att ha kommit hit. Kan verka obetydligt för många men för mig som aldrig egentligen haft ett eget boende är det här enormt. 

Svar på tråden Det går att vända en hopplös ekonomi