Det går att vända en hopplös ekonomi
Ett av mina delmål, att ha 2 månaders utgifter på kontot är nu uppnått. Känslan är fantastisk.
För ca 5 år sen separerade jag från en ganska dålig relation. Han tjänade bra och använde hela tiden det som argument för att jag skulle betala det ena och det andra för att kompensera för att han betalade för boendet. Så jag betalade mat, resor, nöjen, inredning etc. Så fort jag hade lyckats skrapa ihop en liten peng så hittade han ett sätt att motivera mig att spendera den på oss Kvinnofälla deluxe och när separationen var ett faktum så behöll han såklart hus och kapitalvaror, och jag gick därifrån med innehållet i skafferiet mer eller mindre. Boendet blev en dyr lägenhet, dubbla boendekostnader första månaden (då han ansåg att jag skulle betala boende nu när vi inte var ett par längre) akutinköp av en ny billig bil krävdes för jobbets skull, och en säng och mycket annat fick jag köpa på avbetalning på IKEA. I slutet av det året var behållningen på mitt sparkonto 16 öre, och jag hade skulder på både mitt vanliga kreditkort och IKEA-krediten samt mitt billån. Jag bestämde mig för att jag ville ändra på min leva för dagen-ekonomi. Nästa mål är att ha 3 månaders nettoinkomst (ca 60 000 kr) sparat. Jag har räkningar på ca 15 000 kr (som sagt, dyrt boende är den främsta boven) och sparar 2-3000 kr/månad.
Så på 5 år har jag gått från -50 000 kr i tillgångar till dagens +32 000 kr. Inte några jättepengar för de flesta, men för mig en enorm trygghet.
I vår hoppas jag få chansen att få en fast tjänst och kommer då gå från efterskottslön till förskottslön, jag har dessutom intjänad semester som kommer betalas ut i samband med slutlönen. Det innebär dels en månad med dubbla löner och dessutom en betydligt högre utbetalning än normalt från nuvarande arbetsgivare. En viss förhoppning om ett litet lönelyft också. Om jag är försiktig så kommer jag enkelt nå nästa mål, och mer, redan då. Jag bor i en stad med höga bostadspriser och nästa delmål är en kontantinsats på en lägenhet. Dit är det långt kvar, jag behöver minst 200 000 kr men jag hoppas nå dit redan om ca 3 år.
Vet inte riktigt vad jag vill med tråden mer än att få ur mig hur glad jag är och att det går att vända dålig ekonomi till en helt ok.