• Pernilla

Kan arbetsgivare tvinga anställd att gå hos psykolog?

Hej.

Jag undrar om en arbetsgivare kan tvinga en anställd att gå hos psykolog? Måste facket isåfall godkänna detta och har facket rätt att göra det?

Det gäller en manlig arbetskramrat till mig.

Personen måste enl. företaget gå hos psykolog via företagshälsovården. Personen vill själv inte gå hos psykolog.

Personen har en tillsvidareanställning på flera år och är medlem i facket om det har någon betydelse för svaret.

• Svar på tråden Kan arbetsgivare tvinga anställd att gå hos psykolog?
  • Anonym (Anonym)

Högst tveksamt. Då ska det vara en överenskommen del av rehab för personen, nåt som har med jobbet att göra. Om personen har privata problem så nej, aldrig.

• Anonym (Anonym)

Varför vill AG att personen ska gå till psykolog? Vad har personen för problem och hur påverkar det arbetssituationen?

• Anonym (Y)

Inte effektivt att någon som ej vill ska gå till psykolog. Har ingen nytta då man måste vilja själv om det ska hjälpa.

Kostar ju typ 1000kr i timmen också så ganska onödigt..

Tror ej man kan göra så

• Anonym (Rea)

Ja och nej. Vad är det som gör att företaget kräver det?

• Anonym (de jure)

Om det är en del av rehabilitering vid t.ex. alkoholproblem så visst kan personen välja att avstå, men det räknas ju då som att inte samarbeta så att rehabiliteringen kan lyckas.  

Vid någon punkt har företaget fullgjort sitt arbetsrättsliga ansvar och om personen fortsatt inte skött sitt arbete så kan han då bli uppsagd eller utköpt. Just alkoholproblem finns det ganska mycket riktlinjer om.

Men om det handlar om mer luddiga saker som att personen har fobi för att flyga och arbetsgivaren vill att de ska gå i KBT för att kunna ta nya arbetsuppgifter som innebär att flyga i jobbet, då kan arbetsgivaren knappast kräva detta, då det inte var det som personen blev anställd för.

Syftet måste vara att personen ska klara av sitt arbete tillfredsställande. Om personen redan gör det och det handlar om andra saker än man från början kommit överens om, eller kanske nytillkomna problem pga skilsmässa eller dödsfall, då finns det inte lika mycket att gå på arbetsrättsligt.

Men varför vill han inte ha hjälp med sitt problem?

• Pernilla

Svarar alla i samma inlägg.

Enl. andra anställda har personen sagt att den blivit illa behandlad av sina närmaste arbetskamrater och att företaget sagt att personen ska gå hos psykolog och att skälet är att personen har klagat mycket på olika saker/företaget.

• Anonym (Anonym)
    Pernilla skrev 2021-01-09 19:09:00 följande:

Enl. andra anställda har personen sagt att den blivit illa behandlad av sina närmaste arbetskamrater och att företaget sagt att personen ska gå hos psykolog och att skälet är att personen har klagat mycket på olika saker/företaget.

Det låter förbannat bakvänt. Om en person blir utsatt för ev. mobbning på arbetsplatsen är det en arbetsmiljöfråga där chefen och skyddsombudet har största ansvaret och det är självklart inte så att den utsatte ska tvingas till psykolog! Om någon ska ha någon form av terapi/samtal är det ju de som behandlar hen illa.

Man kan aldrig bli tvingad till psykolog för att man har klagomål på företaget.

Säg till din arbetskamrat att gå till facket med det här, det stinker lång väg.
  • Anonym (de jure)
    Pernilla skrev 2021-01-09 19:09:00 följande:

Det låter väldigt märkligt alltihop, men du kanske inte har fått höra alla relevanta detaljer. 

Jag tänker om personen faktiskt har betett sig aggressivt mot andra eller på annat sätt uppvisat beteendeproblem.

Men känner man sig illa behandlad av mer än en person på sin arbetsplats och har mycket klagomål på stället i övrigt är alltid bästa lösningen att hitta ett nytt jobb, för det är sällan en kan ändra på flera.
  • Pernilla

Med tanke på de svar jag fått så som någon skrev så nej, förmodligen har de jag hört detta av inte hela bilden framför sig.

Det är även det jag själv misstänkt när jag hört talas om det här men jag har som jag skrev inte varit påläst om reglerna/lagarna.

Tack för alla svar jag fått!

Svar på tråden Kan arbetsgivare tvinga anställd att gå hos psykolog?