• Anonym (Nervös)

    Vad sker vid fertilitetsutredning?

    Som tråden säger, vad sker vid en fertilitetsutredning?

    Har försökt 7 försök nu med ett tidigt missfall och överhoppat försök gången efter, så 8 månader. För att lugna mig lite och se att det inte är några problem tänkte vi gå på privat utredning, också då jag är 38.

    Men vad händer normalt vid första steget i en utredning?

    Eftersom vi blivit gravida ihop, även om det blev missfall, är ingen av oss steril, jag får också ÄLutslag på sticka regelbundet så det verkar ju som jag får ÄL.

    Vad kan det annars vara för problem, och vad gör de isåfall åt det? Kan de se om det är något man kan äta/medicin för att öka chanserna? Finns det något man kan göra i förebyggande/underlättande syfte?

    Vad gör de om de inte hittar något alls som det direkt kan bero på? Rekommenderar en att bara fortsätta försöka några månader och återkomma?

  • Svar på tråden Vad sker vid fertilitetsutredning?
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-11 14:38:47 följande:

    Jag tror ju ärligt sagt inte att nåt är fel eftersom du så lätt blev gravid. Allt under 7 försök är under medel nämligen. Så ja, på sätt och vis bara en koll. Men du/ni får ju veta i alla fall. Och kan sen ta ställning till om ni vill göra IVF eller försöka själva ett tag till. Hur som helst har ni inte rätt till IVF via regionen än. Privat går ju redan nu, men känns ju överkurs. Skulle det gå lång tid får ni nog tillgodoräkna er en privat utredning även om ni skulle söka er till vanliga vården.


    Jo, man fick tillgodoräkna sig det enligt kliniken, de kunde skriva remisser. Blev gravid på femte försöket så det gick ju egentligen smidigt. Mest är det kanske en lugnande effekt och skönt att veta att undersökningen redan är gjord så man kan gå på en IVF eller så utan det steget sen då.
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-11 15:22:39 följande:
    Jo, man fick tillgodoräkna sig det enligt kliniken, de kunde skriva remisser. Blev gravid på femte försöket så det gick ju egentligen smidigt. Mest är det kanske en lugnande effekt och skönt att veta att undersökningen redan är gjord så man kan gå på en IVF eller så utan det steget sen då.
    5 försök är ingenting så det är ju väldigt positivt. När jag gjorde min första IVF hade jag aldrig blivit spontant gravid och vid IVF visade det sig att mina ägg var av usel kvalitet. Så jag tror absolut ni kan lyckas spontant. Gör utredningen ni så slipper du grubbla på eventuella fel.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-11 13:39:00 följande:

    Du har haft ett m.f vilket innebär att du kan bli gravid. Vid stopp i äggledarna kan man inte bli gravid alls utan då krävs IVF. Det är alltså helt onödigt att du spolar äggledarna. Stopp i äggledarna går inte göra nåt åt.


    En fråga till, om du orkar svara :)

    Om stopp i äggledare inte går att göra något åt, när spolar man de då? Det görs ju, men vad för något föranleder det isf?
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-11 15:30:34 följande:

    5 försök är ingenting så det är ju väldigt positivt. När jag gjorde min första IVF hade jag aldrig blivit spontant gravid och vid IVF visade det sig att mina ägg var av usel kvalitet. Så jag tror absolut ni kan lyckas spontant. Gör utredningen ni så slipper du grubbla på eventuella fel.


    Kollar de även äggkvalitet och mängd och sånt på utredningar? (Försöker få tag i dem med för att fråga såklart.)
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-12 15:05:22 följande:
    En fråga till, om du orkar svara :)

    Om stopp i äggledare inte går att göra något åt, när spolar man de då? Det görs ju, men vad för något föranleder det isf?
    Som nästa steg i en fertilitetsutredning när man inte hittar andra fel och det gått ett tag utan att kvinnan öht blivit gravid. Jag gjorde det några månader efter vår utredning som inte visade några fel. Vid spolningen var det tvärstopp, men läkaren var osäker på om det verkligen var det. Då gjorde de laparoskopi istället och det var inga fel alls på mina äggledare.
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-12 15:07:34 följande:
    Kollar de även äggkvalitet och mängd och sånt på utredningar? (Försöker få tag i dem med för att fråga såklart.)
    Äggkvalitet går inte kolla utan märks först vid IVF i antal ägg som befruktas och befruktas bra och går odla vidare. FSH och AMH ger en hum om kvalitet och äggreserv, men säger inget alls egentligen om huruvida en kvinna kan bli gravid- bara på ett ungefär hur chansen ser ut. De gör tex inte IVF med högre FSH än 11 för då anses chansen låg. Vid lågt AMH gör de inte IVF heller.

    När man gör VUL ser de också hur många äggblåsor man har synliga i varje äggstock. Varje månad är det ett antal som mognar på sig, men i regel är det bara en äggblåsa som släpper ägg. Vid IVF får man sprutor som gör att alla de äggblåsorna man har på g just den månaden ska mogna så man kan plocka ägg. Man brukar säga att för en nåt så när bra chans krävs 6 synliga äggblåsor och helst ägg ur alla. Sen finns det dom som fått ut ett enda ägg och fått barn och andra som haft 10 befruktade och de blir inte ens gravida. I extremfall dör alla befruktade ägg så det inte ens blir insättning.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-12 16:30:24 följande:

    Äggkvalitet går inte kolla utan märks först vid IVF i antal ägg som befruktas och befruktas bra och går odla vidare. FSH och AMH ger en hum om kvalitet och äggreserv, men säger inget alls egentligen om huruvida en kvinna kan bli gravid- bara på ett ungefär hur chansen ser ut. De gör tex inte IVF med högre FSH än 11 för då anses chansen låg. Vid lågt AMH gör de inte IVF heller.

    När man gör VUL ser de också hur många äggblåsor man har synliga i varje äggstock. Varje månad är det ett antal som mognar på sig, men i regel är det bara en äggblåsa som släpper ägg. Vid IVF får man sprutor som gör att alla de äggblåsorna man har på g just den månaden ska mogna så man kan plocka ägg. Man brukar säga att för en nåt så när bra chans krävs 6 synliga äggblåsor och helst ägg ur alla. Sen finns det dom som fått ut ett enda ägg och fått barn och andra som haft 10 befruktade och de blir inte ens gravida. I extremfall dör alla befruktade ägg så det inte ens blir insättning.


    Tack för fantastiskt insatt svar! Funderar bara på som sagt vad det ger med utredning så pass långt innan man kan få hjälp av vården utan kostnad. Om jag vet att jag kan bli gravid (pga missfallet), har haft utslag på ÄL-tester varje månad, har regelbunden mens och gjort ett vul efter missfallet där allt såg bra ut och båda äggstockarna hade blåsor och var utan anmärkning. Livmoderväggen var bara typ en halv cm tjock men det var också direkt efter missfall.

    Jag tänkte att det var liksom ?mer? man kunde få ut av en utredning. Kanske saker man kan göra som ökar ens chanser allmänt.

    En del att tänka på...
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-12 16:23:49 följande:

    Som nästa steg i en fertilitetsutredning när man inte hittar andra fel och det gått ett tag utan att kvinnan öht blivit gravid. Jag gjorde det några månader efter vår utredning som inte visade några fel. Vid spolningen var det tvärstopp, men läkaren var osäker på om det verkligen var det. Då gjorde de laparoskopi istället och det var inga fel alls på mina äggledare.


    Aha. Då är det ju inte så mycket att hoppas på där för min del heller eftersom jag ändå har blivit gravid. Är väl isf om det vore nåt fel med ena äggledaren, men man kanske inte spolar bara just in case om jag nu ändå blivit gravid en gång...
  • Anonym (Prov)

    Det du/ni först och främst får ut av en utredning är ju svar på om det skulle finnas nåt fel. Och då slipper du grubbla så mycket utan kan fortsätta försöka. I sämsta fall kanske utredningen visar att nåt faktiskt är fel och att din graviditet bara var en lyckträff. Och då vet ni det och kan gå vidare med den hjälp som erbjuds. Låt mig ta ett exempel. För många år sen lärde jag känna en kvinna här som hade PCO och mycket sällan mens. Hon blev gravid med första barnet utan ansträngning, Jag vet knappt om de försökte en gång ens. Barn 2 gick inte alls. Lika sällan mens så det var ju felet. Första barnet var en sån där otrolig lyckträff att hon hade äl just då och dessutom ett bra ägg. Cykeln därpå kanske varit äl-lös, cykeln därpå kanske uselt ägg. Och då hade det ju hunnit gå minst 1,5 år. Det blev problemet med barn nr. 2 och det krävdes IVF för att lyckas. Hänger du med?  Nu behöver det absolut inte vara så för er, men om så får ni ju veta.

    Spola äggledarna tror jag inte de gör på dig iom att du kunnat bli gravid. Övrigt är inte mycket som går göra om inga fel hittas. Då får man rådet att fortsätta försöka på egen hand eller remiss till IVF.

  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-12 17:27:51 följande:

    Det du/ni först och främst får ut av en utredning är ju svar på om det skulle finnas nåt fel. Och då slipper du grubbla så mycket utan kan fortsätta försöka. I sämsta fall kanske utredningen visar att nåt faktiskt är fel och att din graviditet bara var en lyckträff. Och då vet ni det och kan gå vidare med den hjälp som erbjuds. Låt mig ta ett exempel. För många år sen lärde jag känna en kvinna här som hade PCO och mycket sällan mens. Hon blev gravid med första barnet utan ansträngning, Jag vet knappt om de försökte en gång ens. Barn 2 gick inte alls. Lika sällan mens så det var ju felet. Första barnet var en sån där otrolig lyckträff att hon hade äl just då och dessutom ett bra ägg. Cykeln därpå kanske varit äl-lös, cykeln därpå kanske uselt ägg. Och då hade det ju hunnit gå minst 1,5 år. Det blev problemet med barn nr. 2 och det krävdes IVF för att lyckas. Hänger du med?  Nu behöver det absolut inte vara så för er, men om så får ni ju veta.

    Spola äggledarna tror jag inte de gör på dig iom att du kunnat bli gravid. Övrigt är inte mycket som går göra om inga fel hittas. Då får man rådet att fortsätta försöka på egen hand eller remiss till IVF.


    Hänger med. De tog bara upp detta med spolning av äggledare när jag pratade med dem, så jag sökte på vad det var lite och det verkade ju som många fått göra det. Men det kanske är om man inte blivit gravid alls iofs då som de lägger tid på det.

    Men vad kan det vara för fel annars som de kan hitta på en sån utredning, om det är så att graviditeten bara var en ren lyckträff? Om jag har regelbunden mens varje månad, lh-stegring regelbundet och blev gravid en gång. Förstår att det kan vara svårt att svara på, men intressant att veta vad man skulle kunna förvänta sig.
  • Anonym (Prov)

    Det man kan hitta vid bara en grundläggande utredning är fel värde på blodproverna. Högt FSH eller lågt AMH. Även kvinnor med dåliga värden på dom kan ibland bli spontant gravida nämligen. Av 50 ägg är ett ett guldägg och det råkade komma inom ett halvår. Lågt progesteronvärde som visar ingen eller dålig äl- dock inte troligt i ditt fall. Dåliga spermier och det var lyckträff även det eller också har de försämrats sen dess. Spermier är färskvara och det tar 3 månader att få en nyss uppsättning så kroppsliga tillstånd 3 månader bakåt kan visa sig i spermaprov. Hände min man vid IVF och han hade varit sjuk några månader innan.

    Men detta blir ju bara spekulationer. Oavsett räknas det som ytterst positivt att du kunnat bli gravid och inom så kort tid också. Det är värre att göra utredning först efter 2-3 år utan att nånsin blivit gravid. Då kan man verkligen anta att nåt är fel.

  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-12 18:23:22 följande:

    Det man kan hitta vid bara en grundläggande utredning är fel värde på blodproverna. Högt FSH eller lågt AMH. Även kvinnor med dåliga värden på dom kan ibland bli spontant gravida nämligen. Av 50 ägg är ett ett guldägg och det råkade komma inom ett halvår. Lågt progesteronvärde som visar ingen eller dålig äl- dock inte troligt i ditt fall. Dåliga spermier och det var lyckträff även det eller också har de försämrats sen dess. Spermier är färskvara och det tar 3 månader att få en nyss uppsättning så kroppsliga tillstånd 3 månader bakåt kan visa sig i spermaprov. Hände min man vid IVF och han hade varit sjuk några månader innan.

    Men detta blir ju bara spekulationer. Oavsett räknas det som ytterst positivt att du kunnat bli gravid och inom så kort tid också. Det är värre att göra utredning först efter 2-3 år utan att nånsin blivit gravid. Då kan man verkligen anta att nåt är fel.


    Intressant. Men går det att göra något åt saker som högt FSH eller lågt AMH? Eller är det bara ett ?ja, det är därför, trist, men då vet ni?, så att säga?

    Och jo, jag håller ju fast vid det positiva, också.
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-12 18:36:54 följande:
    Intressant. Men går det att göra något åt saker som högt FSH eller lågt AMH? Eller är det bara ett ja, det är därför, trist, men då vet ni, så att säga?

    Och jo, jag håller ju fast vid det positiva, också.
    Nja, det råder delade meningar om det verkligen går göra nåt åt dåliga värden. FSH är inte konstant heller utan kan ändras. AMH är så nytt så det tog inte ens jag under vår utredning, men det anses väl mer konstant. Det som verkligen går göra nåt åt är få och dåliga spermier just för att de nybildas. Äggen har man ju sen fosterstadiet och de försvinner ju mer och mer med åldern och blir av sämre kvalitet.

    Jag provade nästan allt som rekommenderades under de år vi försökte och inget funkade. Vi är nog många som gjort det. Allt från munkpeppar, till macarot. Vad som är "inne" att testa nu vet jag inte allt mest. Jag brukar inte rekommendera nåt såvida man inte försökt väldigt länge och då endast e-vitamin och agnuscastus.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Prov) skrev 2021-01-12 18:44:52 följande:

    Nja, det råder delade meningar om det verkligen går göra nåt åt dåliga värden. FSH är inte konstant heller utan kan ändras. AMH är så nytt så det tog inte ens jag under vår utredning, men det anses väl mer konstant. Det som verkligen går göra nåt åt är få och dåliga spermier just för att de nybildas. Äggen har man ju sen fosterstadiet och de försvinner ju mer och mer med åldern och blir av sämre kvalitet.

    Jag provade nästan allt som rekommenderades under de år vi försökte och inget funkade. Vi är nog många som gjort det. Allt från munkpeppar, till macarot. Vad som är "inne" att testa nu vet jag inte allt mest. Jag brukar inte rekommendera nåt såvida man inte försökt väldigt länge och då endast e-vitamin och agnuscastus.


    Tack för alla svar, du känns så otroligt påläst.

    Jag försöker tänka positivt nu i vilket fall, många som får missfall nån gång får ju ändå barn om de kämpar på. Hoppas jag.
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-01-12 19:24:16 följande:
    Tack för alla svar, du känns så otroligt påläst.

    Jag försöker tänka positivt nu i vilket fall, många som får missfall nån gång får ju ändå barn om de kämpar på. Hoppas jag.
    Jag lärde mig massor de 10 år vi kämpade. ! pergokur, 2 inseminationer, 7 IVF:er, 8 ED, 4 missfall, kontakt med andra i samma sits ger kunskap. Kan jag ge vidare nåt till nån annan som kämpar känns det bara bra.

    Jag tror absolut ni kommer lyckas! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vad sker vid fertilitetsutredning?