Anonym (......) skrev 2021-01-13 17:21:32 följande:
Jag behöver hjälp! Har en dotter på 4 och en son på 6 år! Jag har nog gjort helt fel i min uppfostran och lyckats skapa barn som aldrig är tacksamma eller hjälpsamma eller något.
Värst är 6 åringen! Aldrig något som duger för honom! Allt är bara fel osv. Jag vet ju att det är mitt fel alltihop men behöver verkligen vända detta. Det märks ju tom när han är med vänner, då är allt fel å han ska bara bestämma å hävda sig.
Det är en rätt så vanlig ålder att vara väldigt egocentrerad i. Det gäller att hitta de små impulserna till att vara tacksamma och hjälpsamma och verkligen kultivera dem. Förvänta dig inte att de ska kunna implementera det när de är ledsna, besvikna, hungriga eller trötta (då sätter du bara gränser), men öva när det går och förstärk det beteende du vill se.
Jag tror att det är viktigt att barnen får med sig i sin självbild att de är goda människor som kan dela med sig, vara tacksamma, hjälpsamma och allt det där andra. Hitta sätt som de kan öva på det. Kanske genom att få välja ut vad vi ska baka så att lillasyster ska bli extra glad eller låta din dotter välja ut en särskilt snygg t-shirt till storebror när ni handlar kläder. Låt dem hjälpa till med att städa eller göra saker som kommer hela familjen till godo och se till att visa dem att deras bidrag är värdefullt. Öva på att säga något snällt om andra i familjen, eller på att berätta det bästa som hände under dagen. Övning ger färdighet.