• Anonym (Martin)

Min sambo sitter själv och super hela natten, ska jag ge upp?

Jag och min sambo flyttade ihop ganska tidigt i vårt förhållande och det fungerade till en början väldigt bra! 

Hon är väldigt social och har mycket vänner. Jag visste också att hon gillade att dricka och det hade jag inget emot. 

I början blev jag nog lite lurad. Vi var på fester, middagar och gick ut käkade eller tog öl med kompisar. Det var nog inte en lugn lördag. Efter ett tag föreslog jag att vi kunde ta det lite lugnt någon lördag. Det gick inte hem. Då tyckte hon att jag kunde ta det lugnt själv.

Det blev ganska tydligt att det skulle absolut drickas varje lördag. På veckorna jobbar hon så då blir det inget drickande. Hennes dotter har sagt att hon inte har haft en vit helg på flera år. 

Efter ganska kort tid så började hon sitta själv och "supa" på nätterna. Fram till 3-4 på morgonen. När gästerna går hem eller middagen är över fortsätter hon att supa själv. När jag har frågat henne om hon inte ska lägga sig så börjar hon skrika om att jag är en tråkig jävel och att hon inte får göra som hon vill. 

Har frågat henne flera gånger om hon minns vad som hänt och hon svarar egentligen inte riktigt på frågan utan svarar på en motfråga som t ex "Vad menar du?". Att hon dricker till morgonen händer åtminstone ett par gånger i månaden. Är också riktigt otrevlig när hon är rejält full. 

Jag känner inte att det finns någon annan lösning än att kasta ut henne? Är jag hård? Orättvis? Kan det finnas något hopp? Lösning på detta?

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Min sambo sitter själv och super hela natten, ska jag ge upp?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (sådär) skrev 2021-01-15 18:10:34 följande:
    Så länge hon själv inte förstår att hon behöver göra en förändring så finns det inget hopp för förändring.

Det förstår du nog egentligen redan själv när du skriver att hon inte fattar vad du snackar om. Men som alla andra naiva människor som trott att de skulle kunna förändra någon annan så lever du på hoppet om att just ni skulle kunna vara ett undantag där just DU skulle kunna få henne att förändras bara du tjatar tillräckligt länge.

Det här är ju EXAKT samma misstag som många andra gjort i liknande situation.

Nej, jag vill inte förändra henne! Det är inte mitt ansvar!

Det är hennes eget ansvar att förändra sig själv och ordna sin egen situation.

Jag vill egentligen mest ha en bekräftelse att jag gör rätt som lämnar henne. I övrigt så har vi det väldigt härligt till stora delar.

• Anonym (Martin)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-01-15 18:14:41 följande:
    Det här gjorde det bara ännu värre och likt min egna barndom, där syrran gjorde och täckte upp för allt, och vi syskon bara var, tilläts vara, barn, även vi som är äldre.

Du kan inte hjälpa din sambo men om du kan hjälpa hennes barn vore det fantastiskt.

Tack för ditt svar! Mycket uppskattat!

Jag har själv ingen egen erfarenhet av missbruk i familjen men jag tänker att det borde vara ganska vanligt att något barn får ta på sig rollen som förälder.

• Anonym (Martin)
    Anonym (sådär) skrev 2021-01-15 17:43:48 följande:
    Nja... att ha tolerans är ju kanske bra... men att ha FÖR MYCKET tolerans är ju vad som är skillnaden mellan tolerans och naivitet.

Ja du möter en missbrukar för hon ÄR ju en missbrukare och då är det ju självklart att du kommer möta samma försvarsmekanismer, rationalisering, förnekelse, etc, etc.,.. som alla missbrukare kör med.

Att hon försöker normalisera sitt beteende och försöka vända allt ifrågasättande och kritik till att vara "tråkigt och präktigt" är ju även det en del av försvarsmekanismerna. Det är inte henne det är fel på, det är alla andra.
    Anonym (Martin) skrev 2021-01-14 07:09:18 följande:

Jag har nog mer en hög tolerans för udda beteende än att vara snäll och naiv. Men det här är för mig inte ett udda utan bara ett destruktivt beteende. Sen har jag självfallet inte suttit och hållit käften under den här tiden. Men det känns som jag möter en missbrukares alla försvarsmekanismer. Kan inte komma på vad det heter på svenska men "deflection" är ett ord jag skulle använda. Avledning och undvikande kanske är rätt ord när jag tar upp diskussionen. Eller aggression och motattack: "Du är så jävla tråkig och redig". När dottern tar upp drickandet när jag är med så låtsas hon som att hon inte hör.

Men du har rätt att jag inte har satt några ultimatum av typen "skärp dig eller så åker du ut". Det är kanske där vi måste landa!?

Ja det är väl slutligen där det ALLTID hamnar med folk som missbrukar saker (allt från alkohol till andra människors tålamod, förståelse, empati och förtroende).
    Väldigt få människor ändrar sitt beteende om det inte är absolut nödvändigt för att ändra sitt beteende är svårt och så länge man inte behöver det vilket man inte gör om andra tjatar, gnäller och bråkar men är ändå kvar så behöver man ju inte ända sitt beteende, allt man behöver göra då är att lära sig ignorera och snacka bort gnället.

En missbrukare eller andra människor som gör saker de vet är fel men som de har svårt att släppa förändrar sällan sitt beteende förrän det fått rejäla konsekvenser. Det krävs tyvärr oftast att de själva drabbas av nackdelarna av deras beteende för att de möjligen ska ta tag i det, så länge det bara är andra som drabbas så händer inget. 

Så tyvärr är du nog bara en av många som trott sig inte alls vara naiva utan bara mer toleranta och förstående än andra och trott att de skulle kunna förändra en annan person men slutligen insett att det är svårare än vad man trott. Det här är något hon pysslat med länge, såna vanor gör man inte om bara för att en pojkvän tjatar. Om inte ens hennes barns välmående fått det att förändras lär inte ditt tjat förändra något heller. Hennes missbruk är tyvärr en del av den hon är.

Lämna henne och alla problem som hör ihop med henne till sitt eget öde, den kan bara hon ändra på, inte du.

Först vill jag säga att jag inte har någon tolerans alls med hennes beteende! Det är därför jag vill få ut henne ur min bostad. Det har varit kraftfull markeringar vilket naturligtvis leder till storgräl. Det har varit lugna diskussioner vilket inte leder till något alls. Det har varit personliga brev då jag har bett henne att ta tag i detta. Men jag har aldrig kallat henne för alkoholist eller hotat med att slänga ut henne ur vårt boende. Jag har aldrig ställt ultimatum utan har istället försökt att vara stöttande men tuff. Men det sista man har att ta till är ju att avsluta relationen för sin egen skull. 

Jag var rätt övertygad om att det var rätt steg att ta att lämna henne innan jag startade tråden. Så jag tackar för knuffen. Det är just den jag behöver eftersom vi har det väldigt härligt i övrigt, men just kring drickandet så är det ett helvete. 

• Happymeal

Jag känner igen mig i din kvinna. Dock dricker jag 2-4ggr i månaden. I perioder är det varje helg, ibland varannan. Så har det sett ut i 8 år. Jag blir förändrad, aggressiv, kan inte sluta dricka osv. Min man hatar verkligen den Jag blir när jag dricker och han har hotat att lämna mig, jag har lovat - men inte hållt löften o så har det hållit på.

Jag tror dock mig veta varför jag fått dessa problem till alkoholen, och det är att det dämpar min ångest. Jag mår fruktansvärt dåligt över saker som hänt o så hanterar jag det under veckorna, på fredag eller lördag dricker jag och "slappnar av" och mår bra. Dock orsakar jag mycket skit när jag blir full så det blir ännu tyngre under vardagarna så behovet av alkohol ökar. Jag ser mig inte som alkoholist, dock en missbrukare. Jag missbrukar alkoholen. Jag anser mig inte vara beroende av den. Men det är mindre viktigt.

Jag vill dock bli nykter, jag vill lära mig hantera mina känslor och hitta andra sätt att slappna av. Jag har ändå ett aktivt och fungerande liv på veckorna. Men det finns inget som är så ångestdämpande som alkohol, för mig.

Jag kan tyvärr inte råda dig vad du ska göra, mer än att ditt liv med henne lär fortsätta i samma banor och det kommer tära på dig enormt mycket. Jag hade själv aldrig orkat leva med någon som har betett sig som mig.

• Anonym (Abcdefg)
    Anonym (Martin) skrev 2021-01-15 18:19:01 följande:

Nej, jag vill inte förändra henne! Det är inte mitt ansvar!

Det är hennes eget ansvar att förändra sig själv och ordna sin egen situation.

Jag vill egentligen mest ha en bekräftelse att jag gör rätt som lämnar henne. I övrigt så har vi det väldigt härligt till stora delar.

Anonym (Martin) skrev 2021-01-13 18:23:44 följande:

Tack för svar!

Det stämmer. Hon gör inget på söndagarna. Ligger bara i sängen. Lördagarna går åt till att planera festandet. Få tag i folk som vill "dricka". Kolla vad folk gör, köpa alkohol eller planera för kvällen, göra sig i ordning etc.

Nä, jag har väl själv kommit fram till att det inte blir någon förändring. Jag har inte ställt något ultimatum. Men när jag tog det på allvar så fick jag svaret "Jaja, det har väl blivit lite mycket någon gång".

Viken jobbig och tråkig situation. Det låter dock som att du själv redan bottnat i att lämna relationen och av det du skrivit här så är det svårt att se en annan väg framåt. Det låter tyvärr inte alls som att hon kommer att förändras. Hade ni bara varit tillsammans ett år? Något för dig att ta med dig i så fall är att inte ha så bråttom med att flytta ihop nästa gång. Det tar tid att lära känna en person och du såg ju tydligen inte detta med aggressionerna och problemen med alkoholen förrän nyligen.

Jag hoppas att allt ordnar sig och att separationen inte blir alltför jobbig. En relation ska ge mer energi än den tar, annars är något fel.
  • Almavivas
    Anonym (Martin) skrev 2021-01-15 18:30:59 följande:

Först vill jag säga att jag inte har någon tolerans alls med hennes beteende! Det är därför jag vill få ut henne ur min bostad. Det har varit kraftfull markeringar vilket naturligtvis leder till storgräl. Det har varit lugna diskussioner vilket inte leder till något alls. Det har varit personliga brev då jag har bett henne att ta tag i detta. Men jag har aldrig kallat henne för alkoholist eller hotat med att slänga ut henne ur vårt boende. Jag har aldrig ställt ultimatum utan har istället försökt att vara stöttande men tuff. Men det sista man har att ta till är ju att avsluta relationen för sin egen skull. 

Jag var rätt övertygad om att det var rätt steg att ta att lämna henne innan jag startade tråden. Så jag tackar för knuffen. Det är just den jag behöver eftersom vi har det väldigt härligt i övrigt, men just kring drickandet så är det ett helvete. 

Jag hade en alkispappa så alkohol har alltid vart väldigt skamfyllt för mig.
    Jag drack också sådär tidigare. Ensam. Men hade någon påtalat det hade jag skämts ögonen ur mig. 
    Jag vet precis det där med att inte kunna sluta dricka när man väl börjat. 
    Har adhd och är beroende av dopaminkickar- som alkohol ger. 

Slutade dricka för 1 år sedan, och det är det bästa jag gjort. Dricker fortfarande mänger vin och öl på helgerna, men numera alkoholfritt. Igår fick jag i mig 4 alkoholfria öl och 1 glas vin. :) Jag får ha mitt helglyx, fast utan att bli full. 
    Vet att det inte fungerar för alla, då även alkoholfritt kan trigga suget efter alkohol, men för mig har det vart perfekt. 

Det är som du säger, inte du som ska förändra henne, utan hon måste vakna upp.

Du ska inte heller gå med på att hon säger att hon ska dricka mer sällan/mindre, för det där kommer eskalera och hamna i samma gamla spår igen. Om hon håller sig nykter några helger och sedan "får dricka" en helg och hon kommer förmodligen att hålla sig till lite och sköta sig och du kommer vara glad och allt är frid och fröjd, Då kommer hennes beroendehjärna säga "det här gick ju bra" "han blev inte sur, det måste ju vara ett tecken på att jag kan fortsätta dricka", så då kommer ibland bli oftare, och lite kommer bli mer igen.

Berätta gärna hur det går.
  • Almavivas
    Anonym (Abcdefg) skrev 2021-01-16 05:20:40 följande:
    Anonym (Martin) skrev 2021-01-13 18:23:44 följande:

Tack för svar!

Det stämmer. Hon gör inget på söndagarna. Ligger bara i sängen. Lördagarna går åt till att planera festandet. Få tag i folk som vill "dricka". Kolla vad folk gör, köpa alkohol eller planera för kvällen, göra sig i ordning etc.

Nä, jag har väl själv kommit fram till att det inte blir någon förändring. Jag har inte ställt något ultimatum. Men när jag tog det på allvar så fick jag svaret "Jaja, det har väl blivit lite mycket någon gång".

Viken jobbig och tråkig situation. Det låter dock som att du själv redan bottnat i att lämna relationen och av det du skrivit här så är det svårt att se en annan väg framåt. Det låter tyvärr inte alls som att hon kommer att förändras. Hade ni bara varit tillsammans ett år? Något för dig att ta med dig i så fall är att inte ha så bråttom med att flytta ihop nästa gång. Det tar tid att lära känna en person och du såg ju tydligen inte detta med aggressionerna och problemen med alkoholen förrän nyligen.

Jag hoppas att allt ordnar sig och att separationen inte blir alltför jobbig. En relation ska ge mer energi än den tar, annars är något fel.
    Ibland är det svårt att lära känna en människa utan att bo ihop.

Min man och jag flyttade ihop efter 1,5 år. Han hade ingen aning om mitt drickande, då det var så skambelagt för mig, så jag sade inget. Jag drack dagligen när vi inte sågs. 
    Han dricker inte själv, så när vi umgicks så drack jag inte heller.

Vi flyttade ihop tillslut och eftersom jag skämdes för mitt drickande drack jag aldrig med honom utan tog chanser att dra till kompisar för att dricka. Var på Aw. Blev alltid snorfull. Sådant han inte hade koll på innan vi blev ihop. Höll mig nykter i perioder, men föll alltid tillbaka, hårt. Hade jag ingen att dricka med satt jag kvar på jobbet. Hamnade i fyllecell. 
    Han sade aldrig att jag måste sluta dricka, men jag fattade ju det själv.

Det värsta är att man inte ser någon mening med något om man inte får dricka.
    Vi hade bokat en utomlandsresa som jag bestämde mig att vara nykter på. Det gick bra men alla tankarna på hur mysigt det hade vart med lite öl och vin gjorde att jag inte kunde vara "där" 
    Kunde inte se fram emot saker där jag visste att jag inte kunde dricka. 
    Middagar med vänner/familj utan alkohol var piss och tråkigt. 
    Att gå och fika med en vän gjorde jag inte, bortkastad tid när man kan ta ett glas vin ihop. 

Nykter i 1 år och har börjat medicinera mot adhd så livet är fantastiskt. Kommer aldrig att dricka igen. Baksmällan, ångesten... Inget är värt det. 
    Kan till 100% säga att jag är lycklig för första gången i mitt liv. Alkoholen är ute ur mitt liv och även känslan av att livet är tråkigt utan alkohol. 
    Tror det är först nu som jag inser hur alkoholiserad jag var.
  • Anonym (Martin)
    Almavivas skrev 2021-01-16 06:13:59 följande:
    Ibland är det svårt att lära känna en människa utan att bo ihop.

Min man och jag flyttade ihop efter 1,5 år. Han hade ingen aning om mitt drickande, då det var så skambelagt för mig, så jag sade inget. Jag drack dagligen när vi inte sågs. 
    Han dricker inte själv, så när vi umgicks så drack jag inte heller.

Vi flyttade ihop tillslut och eftersom jag skämdes för mitt drickande drack jag aldrig med honom utan tog chanser att dra till kompisar för att dricka. Var på Aw. Blev alltid snorfull. Sådant han inte hade koll på innan vi blev ihop. Höll mig nykter i perioder, men föll alltid tillbaka, hårt. Hade jag ingen att dricka med satt jag kvar på jobbet. Hamnade i fyllecell. 
    Han sade aldrig att jag måste sluta dricka, men jag fattade ju det själv.

Vi hade bokat en utomlandsresa som jag bestämde mig att vara nykter på. Det gick bra men alla tankarna på hur mysigt det hade vart med lite öl och vin gjorde att jag inte kunde vara "där" 
    Att gå och fika med en vän gjorde jag inte, bortkastad tid när man kan ta ett glas vin ihop. 

Nykter i 1 år och har börjat medicinera mot adhd så livet är fantastiskt. Kommer aldrig att dricka igen. Baksmällan, ångesten... Inget är värt det. 
    Kan till 100% säga att jag är lycklig för första gången i mitt liv. Alkoholen är ute ur mitt liv och även känslan av att livet är tråkigt utan alkohol. 
    Tror det är först nu som jag inser hur alkoholiserad jag var.

Tack vad fint att du delar med dig! Kan tänka mig att många känner igen sig i din historia och att det finns många som inte vill känna igen sig (bland annat några i den här tråden), Vad härligt att höra att du nu känner att livet är fantastiskt!

Jag kan säga att det du skriver är en kopia på min sambos tänkande och beteende. Det du skriver nedan är en perfekt beskrivning av min sambo. Jag ställde frågan om vad skulle hända om bara jag och hon satt själva några lördagar. Svaret jag fick var "Det hade varit tråkigt". Alla aktiviteter på lördagar kretsar kring att dricka och när drickandet är lagom som efter en pubkväll eller middag (och inte en krogkväll) då fortsätter hon efteråt på egen hand. 

Det är saker med hennes beteende som jag först nu börjar förstå. Som när vi var bortbjudna till ett par vänner till mig som inte dricker så mycket och hon började bråka utan anledning på morgonen. Det var ju bara för att kunna åka iväg någon annanstans och dricka. Eller när vi inte hade något inplanerat en lördag och hon börjar bråka och sen sticker iväg på fest eftersom "vi" bråkar så mycket.

Jag tänker inte skriva något mer i den här tråden eftersom jag känner att det inte finns något bättre att tillägga efter det du skriver.

• Anonym (Morales)

Ni har bara varit tillsammans ett år, o lever som omni varit sambo tio. Älskar du verkligen henne så mycket att det är värt det där, fattar inte. Hur 17 har du inte stuckit redan???? Jösses, för din egen skull - flytta till eget (helst igår), o de är upp till henne att välja. Är du tillräckligt viktig, slutar hon dricka, annars....tja, då var det rätt val att flytta. Hon måste ju vara 40+ iom att barnen vuxna. Spontant tänker jag - vad är en suput i tantåldern att kräla efter då det finns så många icke suputer. Och, ja, jag är själv i tantåldern ifall nån undrade över det. O skulle aldrig orka bo med en sån sommig som söp dag ut o dag in, usch så patetiskt. Gå vidare snälla du, världen o halva ditt liv väntar.....

• Anonym (Kj)

Är i en liknande situation, med skillnaden att vi har ett litet barn ihop.

Här har det gått lite i perioder. I början av förhållandet gick vi som många andra på fester på helgerna, eller ut på krogen. Vissa helger bara ett glas vin till maten. Vissa inget alls.

Sedan började han med det där beteendet att sitta och dricka för sig själv hemma. Till en början för att han mådde dåligt över något, sedan blev det en vana.

Tidigare har han sagt att han håller med om att beteendet inte är bra och att han tänker sluta. Vilket han också lyckats med i perioder.

Men nu är det tillbaka igen och den här gången har han gjort klart för mig att han inte tänker sluta. Att det är jag som överdriver. "Några glas" varje helg är ingen fara, menar han. Och några glas i hans värld innebär alltså ungefär minst 1 liter vin och ett par öl på det.

I och med att han inte anser att han har problem känner jag att jag inte kan göra så mycket mer. Vill inte leva resten av mitt liv med en sådan person så har beslutat mig för att lämna. Vill inte ha helgerna förstörda. Bara väntar på att barnet ska bli lite äldre.

Tråkigt då han resten av veckan är en bra pappa och person.

• Anonym (Stoppat upp)

Jag har länge använt alkoholen som ångestdämpare, avslappning och glädjeredskap. Jag har varit livrädd för att hamna där mina föräldrar är (alkoholism). Jag är sambo med en man sedan 2 år som inte dricker. Det är så skönt! Min sambo ser inget problem med att jag dricker. Men efter en mycket pinsam nyårsafton. Där jag kräkte ner hela sovrumsgolvet och min sambo fick torka spyor. Så har jag sagt hej då till alkohol. ( tyvärr var det inte första gången). Jag vill inte låta det gå överstyr och det känns faktiskt jättebra att ha tagit steget mot ett nyktert liv. Nu har jag kanske inte haft ett beroende men ändock druckit ca 3 ggr veckan. Är säker på som ni säger t det måste vara en personlig insikt. Jag hade inte helt sluta om jag inte själv kommit ull denna insikt!

• Almavivas
    Anonym (Stoppat upp) skrev 2021-01-18 10:43:50 följande:

Jag har länge använt alkoholen som ångestdämpare, avslappning och glädjeredskap. Jag har varit livrädd för att hamna där mina föräldrar är (alkoholism). Jag är sambo med en man sedan 2 år som inte dricker. Det är så skönt! Min sambo ser inget problem med att jag dricker. Men efter en mycket pinsam nyårsafton. Där jag kräkte ner hela sovrumsgolvet och min sambo fick torka spyor. Så har jag sagt hej då till alkohol. ( tyvärr var det inte första gången). Jag vill inte låta det gå överstyr och det känns faktiskt jättebra att ha tagit steget mot ett nyktert liv. Nu har jag kanske inte haft ett beroende men ändock druckit ca 3 ggr veckan. Är säker på som ni säger t det måste vara en personlig insikt. Jag hade inte helt sluta om jag inte själv kommit ull denna insikt!

Jag drack nästan varje dag och jag tyckte inte heller att jag hade ett beroende. 
    Jag kunde ju hålla upp utan att få absitinensbesvär, dock är ett beroende även när man måste skapa glädje och dämpa ångest med något, så du har absolut haft ett beroende om du druckit ca 3 dagar i veckan. 
    Har du även sagt att du ska sluta och inte lyckats så tyder ju även det på att du har haft ett beroende. 
    Lycka till och kämpa på! Den bästa känslan sen är när man inser att man inte behöver alkohol för att reglera sina känslor! 
  • Anonym (Ra)
    Anonym (Martin) skrev 2021-01-13 17:40:06 följande:

Jag och min sambo flyttade ihop ganska tidigt i vårt förhållande och det fungerade till en början väldigt bra! 

Hon är väldigt social och har mycket vänner. Jag visste också att hon gillade att dricka och det hade jag inget emot. 

I början blev jag nog lite lurad. Vi var på fester, middagar och gick ut käkade eller tog öl med kompisar. Det var nog inte en lugn lördag. Efter ett tag föreslog jag att vi kunde ta det lite lugnt någon lördag. Det gick inte hem. Då tyckte hon att jag kunde ta det lugnt själv.

Det blev ganska tydligt att det skulle absolut drickas varje lördag. På veckorna jobbar hon så då blir det inget drickande. Hennes dotter har sagt att hon inte har haft en vit helg på flera år. 

Efter ganska kort tid så började hon sitta själv och "supa" på nätterna. Fram till 3-4 på morgonen. När gästerna går hem eller middagen är över fortsätter hon att supa själv. När jag har frågat henne om hon inte ska lägga sig så börjar hon skrika om att jag är en tråkig jävel och att hon inte får göra som hon vill. 

Har frågat henne flera gånger om hon minns vad som hänt och hon svarar egentligen inte riktigt på frågan utan svarar på en motfråga som t ex "Vad menar du?". Att hon dricker till morgonen händer åtminstone ett par gånger i månaden. Är också riktigt otrevlig när hon är rejält full. 

Jag känner inte att det finns någon annan lösning än att kasta ut henne? Är jag hård? Orättvis? Kan det finnas något hopp? Lösning på detta?

Någon som känner igen sig?

Hon är ensamstående mamma och alkoholist...

Ja, lämna och skaffa dig något eget.
  • Tage Tyrann

Antingen kräver du förändring, och hjälper henne sluta eller så kastar du ut henne.

Det beror på hur mycket du värderar situationen. Du kastar bort livet på att vara barnvakt åt en alkis som det är nu.

Ställ ett ultimatum. Om hon bryr sig mer om dig än spriten kommer hon att ändra sig. Min gissning är att alkoholen vinner där, hon vill nog bara ha en lägenhet och nån som sköter om den vad det verkar.

• Anonym (.....)

Dottern och sonen har haft missbruksproblem? Konstigt....! Hon försöker slå sin dotter och skriker och beter sig på helgerna.

Stackars barn! De är ju skadade.

Hur kan du tycka denna människa är ok att leva med?? Hon borde ju vara anmäld till soc om inte annat?

Har barnen en vettig pappa, får man ju hoppas....

• Anonym (Martin)

Hej, 
    Det slutade med att jag valde att avsluta relationen kort efter jag skapade den här tråden. Drickandet och bråken fortsatte och jag kände att jag hade fått nog.  

Tack för all respons! Så här efteråt så har jag insett att jag var smått förvirrad av allt som hände. Det gjorde det svårare att bryta och att hon inte hade en egen bostad. När hon väl fick en egen bostad gjorde jag slut dagen efter.

Jag har nu en väldigt stabil och positiv relation medan det fortsätter att vara kaos och drama i mitt ex liv. Jag har fått flera rätt udda meddelanden från mitt ex och har valt att blocka henne överallt. Jag vill inte ha någon som helst kontakt.  

Jag har funderat en hel del på mitt eget beteende och varför jag agerade som jag gjorde. Kändes som jag förlorade mig själv en del. Har ni egna erfarenheter så tar jag gärna del av det. 

-Ska man avsluta direkt om man ser varningssignaler kring drickande?Som att en person ?ibland? blir otrevlig och aggressiv när den dricker. Rolig på dagen men en idiot på helgen. Jag valde att försöka prata om det och reda ut saker men det gav ingen som helst effekt.  

- Beteendet kring drickandet var inte så farligt i början upplever jag men saker eskalerade efter hand. Är detta ett vanligt mönster att det kommer smygande och när man väl är djupt inne i relationen är det svårare att avsluta? Det kan ha varit så att jag valde att tolka saker till det bästa och inte såg verkligheten. Men när skiten började balla ur på allvar var vi redan sambos. 

-Är det inte ganska vanligt att man accepterar en partnersom prioriterar festande framför relationen? Vart går gränsen för er?  

- Vad beror det på att en missbrukspersonlighet ger sig på nära och kära, mig och dottern, medan ger ett charmigt intryck mot kompisar och okända. Hennes kompisar såg henne som den glada partytjejen. De såg allt vad som hände med dottern t ex men valde att titta bort.  Jag upplevde att jag var den ende som verkligen stöttade hennes dotter.  

-Så här efteråt tycker jag inte att mitt ex drack mer än många andra och det lurade nog mig en hel del.Man vill sätta en alkoholiststämpel för att förklara beteendet men mitt ex var helt enkelt ett elakt fyllo vilket var huvudproblemet. Går såna att prata till rätta? Era egna erfarenheter.

-Efteråt upplevde jag mig nästan som "groomad". Era
    erfarenheter? Jag fick höra att hon hade haft det så tufft i tidigare förhållanden och varit misshandlad men nu hade hon äntligen träffat en vettig och stabil kille som skulle hjälpa till att räta upp hennes liv. Jag skulle heller inte svika henne när hon hade problem, jag flydde från problem eller inte stöttade hennes dotter.

- Hur undviker man att bli gaslightad? Inser efteråt och kanske även under relationen att jag blev rejält gaslightad. Jag har aldrig upplevt mig som svartsjuk eller kontrollerande i relationer. Men det var det jag fick höra när jag ifrågasatte vissa beteenden och prioriteringar som jag i efterhand tycker är helt vrickade.Många tror kanske man är lättlurad men jag vågade inte riktigt fortsätta att ifrågasätta när jag fick den typen av respons för att det inte skulle vändas emot mig. Att det skulle spridas vidare till hennes familj och vänner vilket det till viss del gjordes vilket gjorde att jag hamnade i rejält underläge.  

• Anonym (Känner_igen_mig)

Känner verkligen igen mig. Jag är numera nykter alkoholist efter att ha blivit lämnad av 2 män, som verkligen har haft ett overkligt starkt tålamod med mig. Jag har haft en minst sagt traumatisk uppväxt och blev misshandlad både fysiskt och psykiskt av min styvfar och min mor, som också hade missbruksproblem, men även av min första man, som var psykopat och våldsam och aggressiv när han var full.

Jag drack kanske inte varje dag, men flera gånger i veckan och kunde sitta uppe till tidiga morgonen och ringa till vänner och kompisar. Jag var en partytjej i tonåren och det hängde med upp i vuxen ålder, så de vänner och kompisar jag haft har varit sådana som också druckit och knarkat och varit flitiga krogbesökare. Jag tog även hem andra män för att ha sex med när de 2 män jag var ihop med tidigare inte var hemma.

Jag föraktar verkligen den jag var då idag och har gjort allt för att bli en bättre människa. Mina f.d. män har jag försonats med och vi är idag goda vänner. Min son förlorade jag, förståeligt nog, vårdnaden om men även vi har bättre kontakt idag, även om han tidvis fortfarande ser mig som den där "fyllekärringen" till morsa.

Hon bör söka hjälp, och gör hon inte det får du kontakta socialtjänsten och beroendeenheten i din kommun, eftersom detta är helt ohållbart.

Svar på tråden Min sambo sitter själv och super hela natten, ska jag ge upp?