• Ik96

Planera syskon vid studier

Hej!

Jag och min sambo har en 3 årig dotter nu i mars. Jag studerar på Högskolan och har 1.5 år kvar till sommaren. Vi både vill jättegärna försöka skaffa ett syskon till vår dotter men när det är "rätt" tid känns lite osäkert och vi velat fram och tillbaka. Jag känner spontant att när jag väl ta min examen vill jag kunna börja jobba och just nu känns det mest aktuellt att försöka bli gravida under tiden jag studerar och isåfall ta ett studieuppehåll om det skulle lyckas. Men hur man än vrider och vänder finns det ju nackdelar med allt.

Är det någon som har erfarenhet av att bli gravida med syskon under studietiden eller har valt att vänta?

• Svar på tråden Planera syskon vid studier
  • Anonym (Jadu)

Jag skulle ha väntat

• Anonym (Anonym)

Min syster har blivit gravid med båda sina barn under studietiden. Första föddes 8 månader efter start med studier och andra föddes 2 år efter första. Inget hon ångrar i sig men i efterhand skulle hon nog gjort annorlunda eftersom man inte kan planera sin föräldraledighet på samma vis. Du måste ju starta upp där du slutade. Sen är de ju en ekonomisk fråga med. Om du har en skyddad sgi från arbete innan dina studier.

• Anonym (Gör det du)

Du har som student fördelen att kunna hämta tidigare på förskolan och lättare kunna vara hemma om barnet är sjukt. Ekonomi och ekonomi, tycker det viktigaste är tid och närvaro när barnen är som minst, jag hade hellre kunnat hämta tidigare efter inskolning på förskolan än att komma 17.30 varje dag direkt vid 12-18 månaders ålder. Det är kanske inte så lätt att få ett deltidsjobb direkt efter examen. Beror iofs på vad du studerar.

• Bacon89