• Ik96

Planera syskon vid studier

Hej!

Jag och min sambo har en 3 årig dotter nu i mars. Jag studerar på Högskolan och har 1.5 år kvar till sommaren. Vi både vill jättegärna försöka skaffa ett syskon till vår dotter men när det är "rätt" tid känns lite osäkert och vi velat fram och tillbaka. Jag känner spontant att när jag väl ta min examen vill jag kunna börja jobba och just nu känns det mest aktuellt att försöka bli gravida under tiden jag studerar och isåfall ta ett studieuppehåll om det skulle lyckas. Men hur man än vrider och vänder finns det ju nackdelar med allt.

Är det någon som har erfarenhet av att bli gravida med syskon under studietiden eller har valt att vänta?

• Svar på tråden Planera syskon vid studier
  • Anonym (Jadu)

Jag skulle ha väntat

• Anonym (Anonym)

Min syster har blivit gravid med båda sina barn under studietiden. Första föddes 8 månader efter start med studier och andra föddes 2 år efter första. Inget hon ångrar i sig men i efterhand skulle hon nog gjort annorlunda eftersom man inte kan planera sin föräldraledighet på samma vis. Du måste ju starta upp där du slutade. Sen är de ju en ekonomisk fråga med. Om du har en skyddad sgi från arbete innan dina studier.

• Anonym (Gör det du)

Du har som student fördelen att kunna hämta tidigare på förskolan och lättare kunna vara hemma om barnet är sjukt. Ekonomi och ekonomi, tycker det viktigaste är tid och närvaro när barnen är som minst, jag hade hellre kunnat hämta tidigare efter inskolning på förskolan än att komma 17.30 varje dag direkt vid 12-18 månaders ålder. Det är kanske inte så lätt att få ett deltidsjobb direkt efter examen. Beror iofs på vad du studerar.

• Bacon89

Jag har varit gravid och fått båda mina söner under tiden jag studerat. Första kom under andra året, nu förlorade vi honom efter 7 veckor så jag fick ta ett studieuppehåll iaf. Men andra kom förra våren i mars och det va egentligen min ordinarie sista termin. Pga studieuppehållet och att jag lagt till några kurser är jag nu inne på sista terminen nu. Han ska skolas in i mars och jag börjar skriva c-uppsatsen veckan efter.

Jag hade inte gjort någonting annorlunda. Tycker det är kanon att kunna va hemma så pass myclet och i mitt fall är jag tjänstledig för studier på mitt arbete och därför har jag inte heller plockat ut föräödradagar mer än över sommaren. Detta gör ju att jag nu när han är 1 år endast har plockat ut 89 dagar vilket också är att tänka på. Jag kan va ledig längre framöver om jag vill istället.

• Ik96
    Bacon89 skrev 2021-02-03 17:25:00 följande:

Jag har varit gravid och fått båda mina söner under tiden jag studerat. Första kom under andra året, nu förlorade vi honom efter 7 veckor så jag fick ta ett studieuppehåll iaf. Men andra kom förra våren i mars och det va egentligen min ordinarie sista termin. Pga studieuppehållet och att jag lagt till några kurser är jag nu inne på sista terminen nu. Han ska skolas in i mars och jag börjar skriva c-uppsatsen veckan efter.

Jag hade inte gjort någonting annorlunda. Tycker det är kanon att kunna va hemma så pass myclet och i mitt fall är jag tjänstledig för studier på mitt arbete och därför har jag inte heller plockat ut föräödradagar mer än över sommaren. Detta gör ju att jag nu när han är 1 år endast har plockat ut 89 dagar vilket också är att tänka på. Jag kan va ledig längre framöver om jag vill istället.

Beklagar att ni förlorade er son men så fantastiskt att höra att ni fick en till guldklimp!

Tack för dina inputs och erfarenheter! Du har alltså studerat under tiden du varit hemma med bebis?
  • Bacon89
    Ik96 skrev 2021-02-03 18:51:06 följande:

Beklagar att ni förlorade er son men så fantastiskt att höra att ni fick en till guldklimp!

Tack för dina inputs och erfarenheter! Du har alltså studerat under tiden du varit hemma med bebis?

Ja det har jag. Just nu är jag helt ledig men endast nu i 2 månader innan examensarbetet. Annars har jag pluggat 100% och det har funkat kanon, speciellt eftersom allt blev på distans iom Corona.
  • Ik96
    Bacon89 skrev 2021-02-03 20:17:43 följande:

Ja det har jag. Just nu är jag helt ledig men endast nu i 2 månader innan examensarbetet. Annars har jag pluggat 100% och det har funkat kanon, speciellt eftersom allt blev på distans iom Corona.

Smidigt!

Har du haft någon praktik under din utbildning? Jag läser till förskollärare och har mycket praktik och det är väl isåfall det jag skulle behöva skjuta upp om man har en nyfödd.
  • Bacon89
    Ik96 skrev 2021-02-03 21:55:31 följande:

Smidigt!

Har du haft någon praktik under din utbildning? Jag läser till förskollärare och har mycket praktik och det är väl isåfall det jag skulle behöva skjuta upp om man har en nyfödd.

Nej jag läser ekonom så ingen praktik och egentligen väldigt lite obligatoriskt
  • Ik96
    Bacon89 skrev 2021-02-04 11:17:38 följande:

Nej jag läser ekonom så ingen praktik och egentligen väldigt lite obligatoriskt

Okej, vad skönt! Jag hoppas vi får möjlighet att bli gravida igen och så tänker jag att allt löser sig efter hand när det eventuellt sker.
Svar på tråden Planera syskon vid studier