• Anonym (Amanda)

Många lån och krediter. Usel ekonomi, hur komma till rätta?

För 7år sedan hade jag ett litet lån på 19 000. 

Så träffade jag min man, inte anade jag då att han var en dold narcissist. 

Under de år vi var tillsammans (Tog slut i somras) Så har han satt mig i enorma skulder. Anklagar mig själv för att jag inte gick tidigare, inte på riktigt förstod. Han fick allt att låta logiskt och som att allt var mitt fel. 

När vi träffades så hade han skulder, hans ex var tydligen "galen" och allt var hennes fel. Så jag bekostade exakt allt. De enda han hade över från sin lön efter sina lån och krediter, gick till hans spelande.

Iallafall, nu har jag skitmycket skulder. Han kommer aldrig erkänna eller ta på sig skulden för dessa. En massa lån och krediter. Vill helst inte ta skuldsanering och har överlevt senaste halvåret trots dessa. 

Väntar på att det ska bli sista februari, så min UC ska bli bättre (hinner försvinna 4 förfrågningar) hoppas då på att få ett hoppbakningslån. 

Är det fler som varit i samma sits, som kommit ut det hela?

Hoppas på att få detta hopbakningslån. Isåfall tänkte jag försöka spara ihop ca 30 000 som jag även har liggandes. Sedan allt över det tänkte jag försöka betala in extra i månaden. 

Låter det klokt att ha en "buffert" liggandes, så man slipper ta nya lån? 

• Svar på tråden Många lån och krediter. Usel ekonomi, hur komma till rätta?
  • Anonym (.)

Skuldsanering funkar, men det beror på hur mycket pengar handlar det om? Hur länge du haft dem och dina annars ekonomiska situation.  
    Det finns i de flesta kommuner gratis ekonomisk rådgivning, ring din kommun i morgon och kolla.
    Om det finns skrivet någonstans om att det faktiskt är han som lånat av dig så kan du driva det genom kronofogden så han tvingas betala tillbaka till dig de kostnaderna.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (.) skrev 2021-01-17 08:56:58 följande:

Skuldsanering funkar, men det beror på hur mycket pengar handlar det om? Hur länge du haft dem och dina annars ekonomiska situation.  
    Det finns i de flesta kommuner gratis ekonomisk rådgivning, ring din kommun i morgon och kolla.
    Om det finns skrivet någonstans om att det faktiskt är han som lånat av dig så kan du driva det genom kronofogden så han tvingas betala tillbaka till dig de kostnaderna.

Har kollat på skuldsanering, men vill helst inte genomföra det. 

Då det i princip betyder att jag inte kommer kunna flytta, köpa hus etc inom de närmasta 8åren. 5år med skuldsanering och 3 år innan "pricken" försvinner. 

Då kan jag lika gärna ägna de åren åt att betala tillbaka hela skulden och har friheten att kunna flytta. 

Men mycket hänger på ifall jag lyckas få ett lån så jag kan få ihop allt eller inte. 

Tyvärr finns det inga papper. Han har gjort saker bakom min rygg och jag har varit sjuk så har inte orkat ha koll. Det var först när sjukvården hittade mitt fel och jag kunde börja få hjälp som jag orkade ta tag i allt och verkligen märkte hur illa det var. 

• Anonym (.)
    Anonym (Amanda) skrev 2021-01-17 09:18:03 följande:

Har kollat på skuldsanering, men vill helst inte genomföra det. 

Då det i princip betyder att jag inte kommer kunna flytta, köpa hus etc inom de närmasta 8åren. 5år med skuldsanering och 3 år innan "pricken" försvinner. 

Då kan jag lika gärna ägna de åren åt att betala tillbaka hela skulden och har friheten att kunna flytta. 

Men mycket hänger på ifall jag lyckas få ett lån så jag kan få ihop allt eller inte. 

Tyvärr finns det inga papper. Han har gjort saker bakom min rygg och jag har varit sjuk så har inte orkat ha koll. Det var först när sjukvården hittade mitt fel och jag kunde börja få hjälp som jag orkade ta tag i allt och verkligen märkte hur illa det var. 

Om han medvetet förfalskat din underskrift eller använt ditt bankID utan din vetskap så kan du anmäla att han, eller "någon" gjort detta. Kan hjälpa om skydd fina via bank eller försäkring. 
    Om du kan betala allt på samma tid som skuldsaneringen så kommer du inte att bli beviljad sanering för då är du inte en av alla som behöver en.
Svar på tråden Många lån och krediter. Usel ekonomi, hur komma till rätta?