• Lisss92

Ovitrelle - ägglossning efter 10 timmar

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på detta.

Jag har PCOS och håller påred min andra omgång letrozol/ovitrelle.

Jag var på VUL i torsdags morse och hade då en äggblåsa på höger äggstock på 21 mm och en på vänster på 18 mm.

Jag fick en ovitrelle vid ca kl 09.00 på morgonen. På kvällen sedan fick jag (som jag har fått de andra 2 ggr jag vet att jag haft ägglossning) en smärta i magen som höll i sig några timmar.

Då jag också tempar med NC så märkte jag att tempen gått upp på fredagen, och har fortsatt stiga.

Det jag funderar på nu är om

- jag fick egen ägglossning med hjälp av letrozol där inte ovitrelle hann börja verka?

- kan ägget släppa tidigare än 36 h efter ovitrelle?

- var det ett av äggen som lossnade på torsdagen?

Kort sagt, tror ni att min ägglossning redan va ?på gång? på torsdagsmorgonen när jag gjorde VUL så jag hade fått ägglossning på kvällen även om jag inte fått ovitrelle eller kan man få tidigare ägglossning än 36 h efter sprutan, som i detta fall, 10 timmar?

Tack för svar!

• Svar på tråden Ovitrelle - ägglossning efter 10 timmar
  • Pimpinellan

Självklart kan ägget lossna av sig självt även utan Ovitrelle. Den ges mer bara för att som extra garanti + att den hjälper slemhinnan lite. Äggblåsor över 10 mm brukar släppa ägg och som tidigast vid 20 mm så det är inte konstigt om den stora släppte då. Kanske den mindre sen också. Jag har tatt äl-sprutor efter insättning vid IVF och då är det för att få det där extra hcg för slemhinnans skull.

• Lisss92

Intressant... då kanske ovitrelle göra nytta även om den inte hjälpte till med att få själva ägget att lossna om jag förstår dig rätt? Det känns ju lovande då, om det mot all förmodan skulle ta sig denna månaden :(

• Pimpinellan
    Lisss92 skrev 2021-01-17 22:05:01 följande:

Intressant... då kanske ovitrelle göra nytta även om den inte hjälpte till med att få själva ägget att lossna om jag förstår dig rätt? Det känns ju lovande då, om det mot all förmodan skulle ta sig denna månaden :(

Ja, den kan hjälpa till även om den inte hjälpte med just att få ägget att lossna.
Svar på tråden Ovitrelle - ägglossning efter 10 timmar