• sextiotalist

    Kan man göra en mobil till fjärrkontroll

    Utan att dra en hel historia. Men tyvärr kan vi inte ha Telia som tv-levernatör. Det som finns att tillgå på hyresvärdens basutbud går inte att spela om. Så nu har vi valt två play-paket, i väntan på att hyresvärden ska öppna upp sin fiber.
    Men jag verkligen ogillar det. Jag vill inte vara bunden till telefon eller dator för att se på TV, jag vill ha TV´n separerad från detta. Men så kom jag på en idé, kan man inte köpa in en extra mobil, och göra en fjärrkontroll av denna. Så slipper man ha sina personliga mobiler för detta, slipper ha datorn igång för att titta på TV. Tips och råd önskas

  • Svar på tråden Kan man göra en mobil till fjärrkontroll
  • sextiotalist
    LasseBD skrev 2021-01-22 06:45:18 följande:

    Fast en Apple-tv kostar 1700 ny och vettig mobil mycket mer. Samt att du kan säga upp all tablå-tv.

    Teknikmässigt mer användarvänlig än en smart-tv dessutom. Så själv anser jag kostnadsmässigt är detta det bästa. Ev att chromecast blivit så pass bra att det är en värdig konkurrent men jag ägde den äldre versionen och den var inte i närheten.

    Men jag förstår att du har något emot Apple så nu ska jag inte tjata mer.


    Vi gillar tablå-tv hemma. Just att kunna kolla igenom vad som är på olika kanaler och dyka på något oväntat är en av tjusningen med tablå-tv.

    Det här är inget frivilligt beslut, utan vi kan inte ta in något tv-paket alls via fiber.

    Vi har två Chromecast
  • LasseBD

    Men för att återgå till fråga så antar jag att en chromecast och en mobil kan funka.

    Men kolla upp exakt om chromecasten gör det du vill. Men det finns säkert på youtube. Sök chromecast review eller liknande.

  • LasseBD

    Jag hann inte se ditt 06:50 inlägg innan jag postade.

    Då förstår jag problemet. Det du behöver är alltså en digital-tv leverantör som levererar tablå-tv via app så att du kan nå detta via dina chromecast. Alternativt en digital-tv leverantör där du kan nå produktutbud via en webbsida.

    Det borde ju rimligen finnas men det är jag inte så insatt i. Kolla över Canal digital, viasat, boxer och allt vad de heters hemsidor.

  • sextiotalist
    LasseBD skrev 2021-01-22 06:57:20 följande:

    Jag hann inte se ditt 06:50 inlägg innan jag postade.

    Då förstår jag problemet. Det du behöver är alltså en digital-tv leverantör som levererar tablå-tv via app så att du kan nå detta via dina chromecast. Alternativt en digital-tv leverantör där du kan nå produktutbud via en webbsida.

    Det borde ju rimligen finnas men det är jag inte så insatt i. Kolla över Canal digital, viasat, boxer och allt vad de heters hemsidor.


    Problemet är att det fibernät som finns i fastigheten, inte tar in några tv-leverantörer alls. Hade det funnits den möjligheten så hade min fråga inte ens ställts

    Nu vill vi inte använda våra mobiler, surfplatta eller dator för att kunna titta på tv, men vi har en mobil liggande som vi funderar om man kan få den fungera som en fjärrkontroll. Dvs man styr Tv:n från den
  • LasseBD
    sextiotalist skrev 2021-01-22 07:03:34 följande:

    Problemet är att det fibernät som finns i fastigheten, inte tar in några tv-leverantörer alls. Hade det funnits den möjligheten så hade min fråga inte ens ställts

    Nu vill vi inte använda våra mobiler, surfplatta eller dator för att kunna titta på tv, men vi har en mobil liggande som vi funderar om man kan få den fungera som en fjärrkontroll. Dvs man styr Tv:n från den


    Ok men hur får du tv nu då? Via antenn?
  • Limeblad
    sextiotalist skrev 2021-01-22 06:50:46 följande:

    Vi gillar tablå-tv hemma. Just att kunna kolla igenom vad som är på olika kanaler och dyka på något oväntat är en av tjusningen med tablå-tv.

    Det här är inget frivilligt beslut, utan vi kan inte ta in något tv-paket alls via fiber.

    Vi har två Chromecast


    Teliaplay ska funka med chromecast. Som jag förstår har teliaplay dels streaming men också 15 kanaler. Har det inte själv,
  • sextiotalist
    LasseBD skrev 2021-01-22 07:25:40 följande:

    Ok men hur får du tv nu då? Via antenn?


    De har ett koncept via antennuttag. Dålig upplösning. Ingen möjlighet att spela upp program senare, färdiga och dyra extrapaket.

    Vi är bortskämda med Telias koncept. Så vi är rätt irriterade på det man erbjuder.

    Nu har vi skippat deras bredband och kör mobilt. Hoppas på att 5G kan göra oss helt oberoende av detta koncept i framtiden. Att man kan köra tv-paket via 5G i framtiden
  • sextiotalist
    Limeblad skrev 2021-01-22 08:03:58 följande:
    Teliaplay ska funka med chromecast. Som jag förstår har teliaplay dels streaming men också 15 kanaler. Har det inte själv,
    Vi har fixat Telia Play och Viaplay, men som jag skrivit tidigare, vi vill kunna se TV utan att behöva använda våra telefoner eller dator. Men om vi kunde fixa vår liggande mobil, eller köpa en superbillig, och låta den vara endast som en fjärrkontroll, så hade det varit toppen.
  • Limeblad
    sextiotalist skrev 2021-01-22 08:59:55 följande:

    Vi har fixat Telia Play och Viaplay, men som jag skrivit tidigare, vi vill kunna se TV utan att behöva använda våra telefoner eller dator. Men om vi kunde fixa vår liggande mobil, eller köpa en superbillig, och låta den vara endast som en fjärrkontroll, så hade det varit toppen.


    Jag förstår nog inte vad du är ute efter, vad skillnaden är mot att använda den mobil som ni har liggandes till teliaplay med chromecast.
  • sextiotalist
    Limeblad skrev 2021-01-22 09:03:35 följande:

    Jag förstår nog inte vad du är ute efter, vad skillnaden är mot att använda den mobil som ni har liggandes till teliaplay med chromecast.


    Jag vill ha tips hur man gör den optimal. Om det fanns appar som kan göra den smidigast
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2021-01-22 06:23:00 följande:
    Vi har annat att lägga pengar på.
    Nej men en telefon? En smart-tv kostar från 2000 och uppåt. Som en telefon. Men ni gör ju spom ni vill.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2021-01-22 13:51:09 följande:
    Nej men en telefon? En smart-tv kostar från 2000 och uppåt. Som en telefon. Men ni gör ju spom ni vill.

    Frågan är varför man ska byta ut en fungerande TV?


    Vi har en telefon liggande kom vi på i går kväll

Svar på tråden Kan man göra en mobil till fjärrkontroll