• Firefly83

    Affärsidé angående shopping för föräldrar

    Hej,

    Funderar på att starta eget. Har en affärsidé i tankarna men skulle behöva lite åsikter och tankar från föräldrar. Det handlar om att shoppa i lugn och ro. Kan tänka mig att många måste ta med sig sina barn när de åker till IKEA, shoppa kläder m.m. Min tanke är om det skulle vara en idé att kunna lämna ungarna någonstans när man gör sina ärenden. Vet inte ens om det är ett "stort" problem att dra runt på ungarna. jag tänker barn från +10 år. 

    Tacksam om ni kan svara på nedan enkät. Tar mindre än 1 min. Glad  

    www.survio.com/survey/d/V0W1D6M7Q6C7C9Y5V

  • Svar på tråden Affärsidé angående shopping för föräldrar
  • Poppy 2012

    Jag kan bara spara för egen del.

    Vi handlar nästan allt via webben och nu under pandemin ännu mer. Med tanke på butiksdöden tror jag inte att det ändras.

  • Anonym (Frida)

    Barn över 10 år stannar ofta hemma, vill/behöver följa med, eller så roar de sig med att spela något på sin egen mobil på en bänk i affären, typ.

  • sextiotalist
    Firefly83 skrev 2021-01-24 15:24:01 följande:

    Hej,

    Funderar på att starta eget. Har en affärsidé i tankarna men skulle behöva lite åsikter och tankar från föräldrar. Det handlar om att shoppa i lugn och ro. Kan tänka mig att många måste ta med sig sina barn när de åker till IKEA, shoppa kläder m.m. Min tanke är om det skulle vara en idé att kunna lämna ungarna någonstans när man gör sina ärenden. Vet inte ens om det är ett "stort" problem att dra runt på ungarna. jag tänker barn från +10 år. 

    Tacksam om ni kan svara på nedan enkät. Tar mindre än 1 min.   

    www.survio.com/survey/d/V0W1D6M7Q6C7C9Y5V


    Din affärsidé är nog rätt körd. Barn som är över 10 följer inte med om det inte är något syfte.

    De klarar sig själv och behöver inte ha barnvakt
  • Stårschan2

    Märklig enkät, där "barn" kan vara upp till 20 år. Om jag shoppar tillsammans med min 17-åring så är det oftast för att handla nya kläder eller inredningsprylar åt henne, och så passar vi på att äta något gott och ha lite mor-dotter-tid. Varken hon eller jag skulle vara särskilt intresserade av att dumpa henne på något ställe för att hon skulle slippa följa med på shoppingrundan. Antingen vill hon följa med för shoppingens skull, eller så stannar hon ju hemma, och så har det varit sedan 7-8-årsåldern.

  • Firefly83

    Idén har inget med barnpassning att göra. När jag skrev ordet "lämna" så var det mer i tanke om föräldrar är bekväma med att lämna sina barn på typ ett ställe där ungarna kan hitta på något medan föräldrarna går o gör sina ärenden.

    T.ex. ungar springer in i leksaksaffärer jämt och ständigt när föräldrarna är inne på någon annan affär. 

    Men jag uttryckte mig fel och får de svar jag förtjänar. Flört

  • sextiotalist
    Firefly83 skrev 2021-01-25 14:15:33 följande:

    Idén har inget med barnpassning att göra. När jag skrev ordet "lämna" så var det mer i tanke om föräldrar är bekväma med att lämna sina barn på typ ett ställe där ungarna kan hitta på något medan föräldrarna går o gör sina ärenden.

    T.ex. ungar springer in i leksaksaffärer jämt och ständigt när föräldrarna är inne på någon annan affär. 

    Men jag uttryckte mig fel och får de svar jag förtjänar. Flört


    Barn i den åldern brukar man lämna hemma
  • Anonym (Majsan)

    Jag har inga barn så jag väljer därför att inte svara på enkäten men jag har aldrig förstått vitsen av att skaffa barn om man ändå ska lämna bort dom och ser dom som en börda. 


    Jag tänker på alla dessa barn som lämnas på förskolan vid öppning och sedan hämtas vid stängning. Alla föräldrar som gör ärenden som att handla innan dom hämtar för att det är smidigt. Eller föräldrar som låter barnen äta middag framför iPaden eller tv:n för smidighetens skull. Jag tycker bara att det är fruktansvärt sorgligt. Ta med barnen men räkna med att det tar längre tid! Jag hoppas att man skaffar barn för att man vill umgås med dom, även i något så vardagligt som att handla. Visst att det är jobbigt, opraktiskt men SÅ VÄRDEFULLT! Barn vill ha kontakt med sina föräldrar och en förälders uppgift är att ge dom av sin tid och lära dom allt i livet, även det vardagliga. 


    Men jag tror att det finns många föräldrar som hade uppskattat din affärsidé. Tänk alla som hade tagit chansen att lämna ungarna på Leos lekland hela heögerna och själva fått "egen tid" om dom inte hade behövt vara med. Jag tror dock inte att det är nyttigt för något barn och därmed inte heller för vårt samhälles utveckling. Det kanske finns pengar att tjäna i din idé men för mig hade det känt för omoraliskt att bidra till att fler barn får mindre tid ihop med sina föräldrar. Sen är det inte ditt ansvar, alla föräldrar tar väl (inte) ansvar för sina egna ungar. 

Svar på tråden Affärsidé angående shopping för föräldrar