• StormyWeather

Märkligaste anledningen till frånvaro?

Vilken/vilka är de märkligaste/sjukaste/roligaste/osv anledningar till frånvaro från jobbet?

Jag börjar:

En i min arbetsgrupp ringde och sjukanmälde sig för att hon drömt att hennes man varit otrogen. Så hon var så ledsen så hon inte kunde komma till jobbet..

En tidigare kollega sjukanmälde sig för att hon inte skulle orka vara med på personalfesten på kvällen annars.. Hon blev inte långvarig hos oss.

• Svar på tråden Märkligaste anledningen till frånvaro?
  • Anonym (Love)

Jag har varit frånvarande på jobbet för allt och ingenting. Förstår inte att vård av husdjur, behöver en ledig dag, duka inför fest osv skulle vara konstiga anledningar, om man tar ut flex/komp/semester.

Kan inte se att min chef skulle bry sig öht vad jag gör på min lediga tid, och att han skulle lägga sig i hur jag spenderar mina semesterdagar. Jag måste ju dock tillägga att jag har ett arbete som inte kräver en ersättare, annat än vid långledigt, utan är jag ledig en dag så har jag bara mer att göra dagen efter. 

Den frånvaro som ställde till mest bekymmer på jobbet dock var när jag var gravid med min yngsta son, och på måndagen skulle min ersättare börja, och gå bredvid mig typ två månader innan min föräldraledighet. 

På söndagen fick jag dock äran att mejla min chef och berätta att jag låg inlagd på förlossningen, i strikt sängvila, och att jag inte skulle komma tillbaka till jobbet på 1,5 år.

• Limeblad
    Anonym (Love) skrev 2021-01-27 09:08:30 följande:

Jag har varit frånvarande på jobbet för allt och ingenting. Förstår inte att vård av husdjur, behöver en ledig dag, duka inför fest osv skulle vara konstiga anledningar, om man tar ut flex/komp/semester.

Kan inte se att min chef skulle bry sig öht vad jag gör på min lediga tid, och att han skulle lägga sig i hur jag spenderar mina semesterdagar. Jag måste ju dock tillägga att jag har ett arbete som inte kräver en ersättare, annat än vid långledigt, utan är jag ledig en dag så har jag bara mer att göra dagen efter. 

När du är ledig av sådan anledningar och tar ut komp/flex/semester antar jag att du sökt/meddelat innan med längre varsel än samma morgon.
  • Anonym (Love)
    Limeblad skrev 2021-01-27 09:25:19 följande:
    När du är ledig av sådan anledningar och tar ut komp/flex/semester antar jag att du sökt/meddelat innan med längre varsel än samma morgon.

Det är väl olika. Flex och komp och sånt behöver man ju inte söka i förväg, och semester kan ju chefen godkänna samma dag om han vill. 

Jag har absolut hört av mig samma morgon och undrat om det är okej att jag tar en semesterdag, eller en halvdag komp, bara av den enkla anledningen att jag är trött och skulle behöva det.  

• Anonym (min_man_med)
    Anonym (U) skrev 2021-01-27 06:29:30 följande:
    Ja, det jag menade är att chefen ofta påstår att det inte funkar, men när någon vabbar funkar det.

Som när skyddsvakten fulsjukade sig med en timmes varsel och jag visste av erfarenhet att jag skulle behöva stanna kvar. Det finns ingen ersättare sa dem, vi ska leta efter en. Jag väntade en halvtimme, sen ringde jag tillbaka och frågade hur det gick. Nej, det finns ingen som kan hoppa in. "- Okej, men jag blir väldigt stressad nu för jag ska hämta på förskolan!"

Tio minuter senare står det en ersättare där. Är det inte märkligt så säg?

Ja, jag ljög. Jag har inte ens några barn. Men arbetsledaren ljög också.
    Jag önskar jag kunde dragit sånna vita lögner för att bli behandlad lika som mina kolleger som kunde vabba osv.. Jag fick knappt sjukanmäla mig om jag var sjuk, för de var ont om folk och man kunde inte få ihop schemat eller folk som var lediga äntligen fick hoppa in och jobba och blev asförbannade.. tyckte inte alls om denna arbetsplats, jag slutade efter min provanställning.. vilket inte heller var uppskattat.. men hursom, jag blev intervjuad och frågor om barn och familjesituation, körkort, och hur jag tog mig till och från arbetsplatsen var saker dom krävde svar på.. jag antar för de hade problem med folk som skyllde på att de missade bussen, och hit och dit,, eller så hände det på riktigt och andra fick stanna kvar längre istället för att byta om och sluta sitt skift.. 

Skiftarbete är tungt.. ansvar
  • Anonym (Y)
    Jag har, vid ett ytterligt berusat och korkat tillfälle i min ungdom för längesedan, kontaktat min närmaste chef och klarjgort att jag nog inte kan komma på måndag eftersom "Jag har gått å blivit bög". Detta dilemma hade jag naturligtvis inte alls drabbats av. Ej heller visat några tendenser, och även om så vore fallet så hade detta självklart ingalunda förhindrat fortsatt arbete. 
    Det var bara den anledningen som min sista hjärncell gick åt för att tänka ut och framstod väl som rätt smart just då.
  • Sasiso

Det är ganska vanligt att kvinnor har problem med smärta iaf första dagarna av mensen, men då det är ett kvinnoproblem så är ju forskningen obefintlig så lättare att skylla på hormoner. Det är inte kul att ligga i fosterställning flera dagar, varva med värmekudde eller heta duschar. 

Anonym (Amanda) skrev 2021-01-26 18:24:42 följande:

Hade en kollga som väldigt ofta var hemma när hon hade mens. Hon sa att det var bättre för oss andra så vi inte behövde stå ut med hennes dåliga humör. Vet att hon numera måste ha läkarintyg vid första sjukdag på det företaget hon förpestar nuförtiden.

• Sasiso

Jag har en kollega som ringde och sjukanmälde sig för han hade bajsat hela natten och mådde inte så bra, men han skulle komma imorgon. Lite för mycket info tyckte vi som satt på det mötet.

Sedan så har man kollegor som vabbar när de inte orkar jobba

• Anonym (min_man_med)
    Sasiso skrev 2021-01-27 16:55:46 följande:

Jag har en kollega som ringde och sjukanmälde sig för han hade bajsat hela natten och mådde inte så bra, men han skulle komma imorgon. Lite för mycket info tyckte vi som satt på det mötet.

Sedan så har man kollegor som vabbar när de inte orkar jobba

Hahahaha! Han kunde ha sagt magsjuka, punkt slut haha :)

Det där med kolleger som vabbar, oärligt, jag är så avis =P jag hade verkligen behövt en sån biljett då och då (förr). 
  • MrsPJ
    Anonym (Kajsa) skrev 2021-01-26 20:52:45 följande:

Är du säker på det att der inte stämde? Jag läste i min bror på det sättet. Hade låst säkerhetslåset som han inte hade nyckel till. Han var vansinnig när han ringde och när jag lyckades komma hem var han nära att försöka klättra ut genom balkongen.

Haha alltså 100% kan jag ju inte vara men varför skulle man som vuxen människa inte ha nyckel till båda låsen där man bor? Men okej, det kan va sant. Dock hade han som sagt hamnat i fler situationer där han inte kunde komma som bara kändes hittepå. Eller så var han bara sjukt oansvarig eller otursförföljd
  • Anonym (min_man_med)
    MrsPJ skrev 2021-01-27 18:53:31 följande:
    Haha alltså 100% kan jag ju inte vara men varför skulle man som vuxen människa inte ha nyckel till båda låsen där man bor? Men okej, det kan va sant. Dock hade han som sagt hamnat i fler situationer där han inte kunde komma som bara kändes hittepå. Eller så var han bara sjukt oansvarig eller otursförföljd
    Jag röstar på att han var oberedd, hade inte nycklar, kanske lite för omogen för att ta hand om sig själv =P Men man lär sig ju. Hoppas han är mer ansvarsfull idag. Jag har aldrig haft en sån ursäkt eller något som hindrat mig från att dyka upp på föreläsning, tentor eller arbetspass =P jag ger inte enkelt upp i sånna lägen (t.ex. bli inlåst.. jag hade ringt områdesvärden om de var hyresrätt eller dylikt)
  • Anonym (U)

Just det ja. En bekant skolkade från jobbet för att hennes kille skadat knät. De hade suttit på akuten kvällen innan, och den här dagen skulle hon alltså serva honom. Hon hade ett jobb där det inte var helt lätt att bara inte dyka upp.

Jag stod paret nära då och vet att han klarade sig helt okej. Han hade till och med en snäll inneboende kompis som gärna hjälpt honom.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (min_man_med) skrev 2021-01-27 19:36:29 följande:

Jag röstar på att han var oberedd, hade inte nycklar, kanske lite för omogen för att ta hand om sig själv =P Men man lär sig ju. Hoppas han är mer ansvarsfull idag. Jag har aldrig haft en sån ursäkt eller något som hindrat mig från att dyka upp på föreläsning, tentor eller arbetspass =P jag ger inte enkelt upp i sånna lägen (t.ex. bli inlåst.. jag hade ringt områdesvärden om de var hyresrätt eller dylikt)

Fast om du hade bott som vi gjorde hade du inte så lätt kunnat få tag i värden. Min bror fick snällt vänta tills jag kunde cykla hem på lunchen (men han missade inte heller jobbet utan bara en träff med gamla kompisar)
  • Anonym (P)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-27 16:21:32 följande:

Jag har, vid ett ytterligt berusat och korkat tillfälle i min ungdom för längesedan, kontaktat min närmaste chef och klarjgort att jag nog inte kan komma på måndag eftersom "Jag har gått å blivit bög". Detta dilemma hade jag naturligtvis inte alls drabbats av. Ej heller visat några tendenser, och även om så vore fallet så hade detta självklart ingalunda förhindrat fortsatt arbete. Det var bara den anledningen som min sista hjärncell gick åt för att tänka ut och framstod väl som rätt smart just då.

Ha ha. Det där var det roligaste jag läst på länge. Hur tig chefen det?
  • Anonym (Y)
    Anonym (P) skrev 2021-01-27 22:43:08 följande:

Ha ha. Det där var det roligaste jag läst på länge. Hur tig chefen det?

Har för mig att det helt enkelt mest ignorerades och inte precis nämndes på jobbet. De kompisar som var med vid tillfället missar ju dock fortfarande ogärna en chans att påminna om det ...
  • Anonym (Lingonet)

Appropå att sjukskriva sig för att man blivit bög så finns det ju en underbar händelse sommaren 1979 när ett större antal gay-aktivister sjukskrev sig pga homosexualitet. De protesterade på så sätt mot att homosexualitet då var klassat som en sjukdom. Bara ett par månader senare var sjukdomsklassningen borta. Underbar aktion, tycker jag.

-Jag känner mig lite homosexuell idag, jag vill bli sjukskriven.

• Anonym (Y)
    Anonym (Lingonet) skrev 2021-01-28 07:41:34 följande:

Appropå att sjukskriva sig för att man blivit bög så finns det ju en underbar händelse sommaren 1979 när ett större antal gay-aktivister sjukskrev sig pga homosexualitet. De protesterade på så sätt mot att homosexualitet då var klassat som en sjukdom. Bara ett par månader senare var sjukdomsklassningen borta. Underbar aktion, tycker jag.

-Jag känner mig lite homosexuell idag, jag vill bli sjukskriven.

Det KAN vara så att jag ansåg att detta var någon form av clever och sarkastisk drift med någonting, i lite samma anda. I bästa fall, förutsatt att jag ändå hade två hjärnceller kvar. Intrycket blev ju oavsett lika korka för alla andra ...
Svar på tråden Märkligaste anledningen till frånvaro?