• Anonym (Stjärna)

Ni som har ”normal” eller lägre inkomst hur mkt sparar ni till barnen?

Hej! Denna fråga riktas till er som har låg inkomst eller runt 20-26 000 innan skatt. Hur mycket sparar ni till era barn per månad och när började ni vilket sparande har ni?

• Svar på tråden Ni som har ”normal” eller lägre inkomst hur mkt sparar ni till barnen?
  • Anonym (Mamma)

100:- i månaden sedan hen föddes.

• Anonym (Stjärna)

Tack,

Öppnade ni ett eget konto i barnets namn? Vad för typ av konto är det?

• Anonym (Anonym)

Vi(jag och pappan), vi sparar inte överhuvudtaget. 

• nnnnnnnn

FÖrst inget, sen 50 kr mån, nu tjänar vi mer och har höjt till 100 kr. I barnens namn = De kan göra exakt vad de vill när de fyller 18 år tex festa upp allt eller liknande. Så vi vill inte ha mer pengar på deras egna sparande.
    Men vi sparar också till oss själva i vårt namn som vi hoppas kunna hjälpa dem med, men då kan vi bestämma vad det ska gå till. Kanske kan vi hjälpa dem genom att bidra till kontantinsats på första boendet? Eller köpa en billig bil så de kan ta sig till jobbet?
    Så man kan säga att barnet kommer ha typ 20 000 kr att bestämma över själv när barnet är 18 år, sen kanske vi kommer kunna bidra med 50-75 000 kr till något vi tycker är vettigt.

• nnnnnnnn

Det vi gör för våra barn som jag tror kommer hjälpa dem mest är:
    Skapar ingen oro inför ekonomin, vi pratar ofta om att vi har råd med det som är viktigt att ha råd med. För att skapa en grundtrygghet.
    Sen pratar vi mycket om att ha låga utgifter för att ha råd med saker. Tex pratar vi mycket om att äta klimatsmart, i säsong för att även spara pengar. Vi lär barnet som ska flytta hemifrån inom 3-5 år att laga billig, näringsrik mat tex genom att följa "portionen under tian" på instagram och ge oss recept därifrån att testa.
    Vi pratar om att laga och använda saker försiktigt för att ha pengar till annat.
    Om saker kommer upp tex "X och Y har fått nya x-box" så pratar vi om att vi kan också köpa det, idag, eller så kan vi ha kvar de pengarna på semesterkontot och göra något alla tillsammans. Så får barnen välja ibland, vad vi ska göra. De brukar enas om att det gamla tv-spelet räcker många år till = vi kan åka på utflykt tillsammans istället.

Så vi försöker bygga upp en trygghet hos barnen => Vi har pengar till det vi bryr oss om. Vi slösar inte på sådant som används en kort stund. Vi är rädda om det vi har.
    Vi pratar även om att de alltid kan komma hem, även när de flyttat hemifrån och äta, tvätta, ha semester gratis, ånga sig och bo ett tag till hemma osv. Men om de tjänar pengar, så kommer de få betala en viss % hemma för att bidra när de bor hemma (om de bara jobbar, inte pluggar och tjänar lite extra).

Förhoppningsvis ger det mer än 300 000 kr i cash på artonårsdagen...

• Anonym (Johanna)

Lön, underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag gör att jag har 21.000kr efter skatt.

Jag sparar 400kr/barn. Barnens pappa hjälper till och lägger in 200kr/barn. Dessa ligger i fonder och aktier som jag väljer ut. De står i mitt namn, så vi kommer ge pengarna när vi tycker att det är rimligt.

När vi bodde ihop sparade vi barnbidraget men det är inte längre möjligt.

• Anonym (Mamma)

Jag har öppnat ett separat konto i mitt eget namn, maken har också ett med samma summa i månaden. Barnet har ett eget konto för sparande och födelsedags/julpengar från släkten.

• Anonym (450)

450 kr/barn på vanligt sparkonto.

Någon som har tips på hur man ska tänka om man ska starta att spara i aktier eller fonder för barnen? Vad är det viktigaste?

• Anonym (p)
    Anonym (450) skrev 2021-01-25 18:24:14 följande:

450 kr/barn på vanligt sparkonto.

Någon som har tips på hur man ska tänka om man ska starta att spara i aktier eller fonder för barnen? Vad är det viktigaste?

Mitt tips är att spara i en ISK, och att den står i ert namn, och sedan välj en eller några fonder, t ex indexfonder. Då hinner pengarna växa tills  det är dags att ta ut dom. Vi gjorde  som så att vi sparade till båda på samma konto, eftersom det annars kan bli skillnad på hur pengarna växer. 

Ni kan även starta en kapitalförsäkring, då äger ni också pengarna men om den som står på kontot avlider så får barnen sina pengar då. Vet inte om man kan ha mer än ett  barn som förmånstagare, så då måste ni nog har två st kapitalförsäkringar.
  • Anonym (5555)

Båda barnbidraget.

Så gjorde mina föräldrar och så även jag.

• Anonym (450)
    Anonym (p) skrev 2021-01-25 18:33:33 följande:

Mitt tips är att spara i en ISK, och att den står i ert namn, och sedan välj en eller några fonder, t ex indexfonder. Då hinner pengarna växa tills  det är dags att ta ut dom. Vi gjorde  som så att vi sparade till båda på samma konto, eftersom det annars kan bli skillnad på hur pengarna växer. 

Ni kan även starta en kapitalförsäkring, då äger ni också pengarna men om den som står på kontot avlider så får barnen sina pengar då. Vet inte om man kan ha mer än ett  barn som förmånstagare, så då måste ni nog har två st kapitalförsäkringar.

Tack! Då ska kolla upp ISK och kapitalförsäkring. Nu har vi två olika sparkonton (ett per barn). Där sätter vi in eventuella presentpengar och pantpengar (de delar lika när vi pantar flaskor). De har olika mycket redan men jag ska kanske börja i liten skala i nytt sparande tills jag blivit bekväm och förstår konsekvenserna. Det är ett väldigt bra tips att spara lika i det sparandet så att det inte blir orättvist (eller ha ett gemensamt sparande som man delar lika). :)
  • Anonym (p)
    Anonym (450) skrev 2021-01-25 18:52:16 följande:
    Tack! Då ska kolla upp ISK och kapitalförsäkring. Nu har vi två olika sparkonton (ett per barn). Där sätter vi in eventuella presentpengar och pantpengar (de delar lika när vi pantar flaskor). De har olika mycket redan men jag ska kanske börja i liten skala i nytt sparande tills jag blivit bekväm och förstår konsekvenserna. Det är ett väldigt bra tips att spara lika i det sparandet så att det inte blir orättvist (eller ha ett gemensamt sparande som man delar lika). :)
    Det är ju skillnad på pengar de får själva i present samt jobbar ihop, det tycker jag inte att man  ska blanda in i det som man som förälder sparar. Och där kan det bli lite olika, men det kan också vara ett sätt att få barnen att förstå pengars värde, och att om man sparar så har men pengar längre fram. Det kan sporra dom till att jobba extra t ex. 
  • Anonym (Fonder)

Svärmor sparade 100:- i månaden i fonder till mina barn. Den äldre kunde kvittera ut 68.000:- på 18 års dagen (88-06) Den yngre (93-11) fick 59.000:-

Bara ett exempel på vad en hundring kan göra.

• Anonym (Omotiverad)

Vi sparar inget som är speciellt avsatt till barnen i dagens läge, mest egentligen för det knappt känns lönt. När barnen föddes fick dom 1 miljon var av sin farfar som under 18 år ska växa, dom pengarna ska sen gå till vettiga saker, typ slippa ta studielån, hjälp till bostad eller liknande vettig sak.

Lägger hellre pengarna då på att vi har en bättre vardag än spara mer till dom som i slutändan knappt gör någon skillnad ändå.

• Anonym (Stjärna)

Omotiverad - wow vilken tur att farfar kunde bidra med en riktigt bra summa. varför känns det inte lönt?

Förstår ju om det känns som att en miljon räcker gott och väl men var det någon annan anledning?

• Anonym (Omotiverad)

Stjärna - ja absolut är det toppen med den gåvan, menar mer att dom tusenlapparna som vi själva hade sparat ihop kommer inte göra någon större skillnad i derras fall så då anser jag att det är bättre som pengarna går till att förgylla vår vardag eller semester osv. Vi har rätt normala inkomster och hade inte blivit någon enorm summa vi hade sparat ihop.

Viktigt att komma ihåg att det är såklart jätte bra när man ska flytta hemifrån att få en hög pengar men folk klarar sig utan det med och dom extra minnena som man kan skapa för pengarna under deras uppväxt har ett stort värde med, även om det är en annan typ av värde.

• Anonym (Stjärna)

Omotiverad - tycker ni tänker helt rätt!

Svar på tråden Ni som har ”normal” eller lägre inkomst hur mkt sparar ni till barnen?