Anonym (FYI) skrev 2021-01-31 17:46:05 följande:
Du har säkert rätt i att de flesta inte kommer fram, men det är ju så jävla gött när det gör det.
Vad det gäller att de flesta förhållanden överlever otrohet...
Som jag skrev i en annan tråd...
Råkade titta lite på "Malou efter tio" i fm. Hon hade en psykolog/terapeut, Egil som svarade på frågor.
Dom pratade om relationer i allmänhet men sista ämnet handlade om otrohet.
Han sa en sak som jag inte tänkt på innan, angående det här med att många påstår att de flesta förhållanden har en chans att överleva och tom blivit bättre efter.
Anledningen till att det känns bättre för dom som försöker fortsätta är att båda är fantastiska och gör allt för att det skall funka första tiden, Svarar på alla frågor, anstränger sig rent allmänt, men oftast håller det inte över tid. Han sa att 3-6 mån brukar det funka, sen är man tillbaka i det gamla igen. Och då går det inte längre.
Enda sättet att få det att funka är att göra ett avslut. Börja om från noll. Men det är fruktansvärt svårt.
Själv tror jag inte att de flesta förhållanden överlever över tid. Säg 5 år.
Han är den första jag har hört talas om som har uttalat sig på detta sätt. Är du helt säker på att han sade ordet "oftast"?
Jag har pratat med åtminstone 10 st olika psykologer och/eller terapeuter som inte alls uttrycker sig på detta sätt som du påstår att denne Egil skulle ha sagt.
Jag tror säkert att det skulle vara bra för många att göra ett avslut och börja om från noll.
Men jag är helt säker på att det inte är det enda sättet!
Kan du verkligen påstå att han Egil skulle ha uttryckt sig exakt så att det är det enda sättet?
Fråga; För mig ligger det nära till hands tro att du, som du så ofta gjort tidigare, helt enkelt drar egna slutsatser och påstår saker bara för att det passar med din egen åsikt och ditt eget syfte?
Om du påstår så här bergsäkra saker om vad en yrkesutövande person har sagt så måste du verkligen vara noga med att sanningsenligt och absolut ordagrant återge det personen har sagt. Är du verkligen helt säker på att återgivit varje ord helt korrekt?
Länk/källa?