hammarhajen skrev 2021-02-02 18:28:45 följande:
Det finns många som tycker att det är värt 120 000 kr på tio år att skippa ett par abonnemang,
Det finns även dom som anser att det kan få kosta lite att leva också, hur kul är det att gå igenom livet och ständigt neka sig småsaker som gör livet värt att leva?
Om du t.ex har ett mycket stort intresse för sport så är det värt varenda krona som det kostar för att kunna se allt detta.
120.000 är dåligt betalt för den uppoffring det innebär att neka sig själv dessa småsaker i 10år om du frågar mig.
Då sänker jag hellre min boendekostnad genom att flytta till mindre eller "utanför centrum" och sparar otroligt mycket mer.
Anonym (K) skrev 2021-02-02 18:54:09 följande:
Det du pratar om grundar sig egentligen på ett systemfel i samhället.
Vilka är det som har sämst ekonomi, generellt sett?
Ensamstående föräldrar.
Vilket yrke är det störst i Sverige idag?
Undersköterska.
Vilken anställningsform är nästan lika vanlig som tillsvidareanställning för undersköterskor?
Timanställning.
Hur många FÅR jobba heltid som undersköterskor?
En klar minoritet.
Det handlar med andra ord inte om egna val utan om att många tvingas in i mycket osäkra anställningar, med låg lön och oftast inte heltid.
De kan inte bara göra smarta val med utgifter för det har de oftast redan gjort (eller så hamnar de i lyxfällan vilket handlar om ett ytterst få antal).
I vården beviljas man inte övertid för det är för dyrt. Istället kommer de upp i heltid i bästa fall, sedan tar de in en ny timvikarie.
Så det handlar inte om egna val utan om hur samhället idag ser ut.
Jag antar att du menar väl men verkligheten ser inte ut så för det stora flertalet att de kan göra de där smarta valen. De har redan gjort det. Ändå är det svårt att få det att gå ihop. För att man inte får in mer pengar för att det inte finns mer jobb. För att inte alla kan ha hög lön och ett otaliga timmar övertid som väntar bara för att man vill ha övertid.
Jag har ingen aning om arbetsvillkoren inom offentlig sektor för undersköterskor, men om det du beskriver ens är i närheten av sanningen så låter det ju inte direkt bra.
Men dessa organiseras ju av landets med råge största fackförbund, det låter som något för facket att styra upp.
Men kommunal verkar mest upptagna med att montera ner LAS genom sin kniv i ryggen på LO nyligen...
Tillsvidare kanske dessa undersköterskor istället bör söka sig anställning i privata sektorn om de är missnöjda med sina arbetsvillkor? Eller på allvar ryta till åt sitt fackförbund.
Jag är ensamstående med 2 småbarn själv, dock på halvtid.
Med en vanlig normal arbetares mått mätt så tjänar jag helt ok, jag har råd med både bil, båt, husvagn, sommarstuga och utlandssemestrar. Samt har en ordentlig buffert och sparande....
Det går inte att förklara dålig privatekonomi med det faktum att någon är ensamstående, de som har dålig balans i sin ekonomi hade haft det även utan barn.