• Sat 30 Jan 2021 19:25
    1617 visningar
    1 svar
    1
    1617

    Närhetsetik och dödshjälp

    Någon här som är insatt i närhetsetik som skulle kunna svara på om dödshjälp är rätt eller fel utifrån ett närhetsetiskt perspektiv?

  • Svar på tråden Närhetsetik och dödshjälp
  • Anonym (hmm)
    Sun 31 Jan 2021 17:35
    #1
    Liselott87 skrev 2021-01-30 19:25:56 följande:

    Någon här som är insatt i närhetsetik som skulle kunna svara på om dödshjälp är rätt eller fel utifrån ett närhetsetiskt perspektiv?


    Jag är inte insatt men jag kan bolla tankar.. Jag googlade närhetsetik och så vitt jag förstår handlar det om att inte projicera sina egna erfarenheter, eller förutsatta meningar på den andre.. tillexempel som du nämner, någon som vill ha dödshjälp?

    "på ett etiskt gott bemötande och en god kommunikation." - då hade man hjälpt personen göra det allra bästa argumentet möjligt (bara sanning, inte förnekelse) för att försöka förstå varför det är rätt med dödshjälp.

    Alternativt att man försöker prata och bygga det bästa logiska argumentet för att det ska vara fel.

    Man ska hjälpa varandra att bygga det bästa argumentet, för om det inte är ett bra argument så kommer det fram.. då bryter det liksom.. men om det verkligen är ett bra argument så kan man själv bli övertygad.. men det ska alltid baseras på logik och sanning inte vad man "vill ska vara sant eller fel"
Svar på tråden Närhetsetik och dödshjälp