Tow2Mater skrev 2021-01-31 17:24:17 följande:
Glöm inte att det är bra att ha förmåga att kunna hantera nedvärderande kommentater/attityder av sjuksköterskor och gnäll och skäll från patienters anhöriga utan att bli helt till sig.
Här kan jag då säga att sånt där är mer personbundet än yrkesbundet, har som ssk fått massa kommentarer av uskor under åren, men det var såna som var bittra/sura på alla och som prioriterade att stryka dukar eller fika/röka framför att hjälpa mig vända/ta upp patienter. Finns överallt men vettiga personer beter sig inte så.
Gällande anhöriga (och sura kollegor

) har jag alltid tänkt att man fångar fler flugor med socker och bemöter dem med förståelse. Det är jäkligt svårt att vara otrevlig mot någon som är trevlig mot dig. Ofta härstammar ju anhörigas attityd ur frustration. Med det sagt ska man aldrig ta någon skit. Det är dock heeelt normalt att ta åt sig! Speciellt som ny. Du behöver verkligen inte vara någon supermänniska, man får prata av sig med kollegor och skaffa någon bra strategi, men vi är ju alla bara människor. De flesta anhöriga är underbara!