• Simmaellersjunk

Kollar ni vad era tonåringar lägger upp på YouTube?

Jag har lagt märke till en trend där yngre och yngre (framför allt bekräftelsetörstiga tjejer) lägger upp videomaterial som definitivt kan ifrågasättas ur moralisk synpunkt. En av trenderna som har varit het länge är så kallade "bild vs verklighet", där man tar ett plagg från en onlinebutik och sedan tar på sig plagget framför kamera.

Problemet är att tjejerna är väldigt unga och att plaggen blir mer och mer utmanade. Kollar ni vad era tonåringar gör på YouTube? Eller låter ni dem bara vara? Hur gamla bör tonåringarna vara innan de får bestämma över sin kanal helt själva?

Som exempel har vi denna:

Den videon tycker jag är väldigt tveksam. Hon är 15 år och man ser stringen genom shortsen väldigt tydligt. Är inte det fel, eller är jag för gammeldags? Vad säger FL?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kollar ni vad era tonåringar lägger upp på YouTube?
  • Anonym (Anonym)

Är det nåt jag är trött på så är det just såna här videos och eftersom hon ändå nämner det, så kallade "hauls". Säger som Raymond och Maria, ingen vill veta var du köpt din tröja.

• Jonnynilsson
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-01 11:23:41 följande:

Är det nåt jag är trött på så är det just såna här videos och eftersom hon ändå nämner det, så kallade "hauls". Säger som Raymond och Maria, ingen vill veta var du köpt din tröja.

Underbar låt som spelas allt för sällan.
  • Simmaellersjunk
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-01 11:23:41 följande:

Fast just där har du fel, för hauls är superpopulära, och alla vill vet var du har köpt din tröja.
Svar på tråden Kollar ni vad era tonåringar lägger upp på YouTube?
Nästa tråd från kategorin Förälder: Tonåring
  • Anonym (?)

Hur mycket hushållssysslor gör era tonåringar?

Vad är rimligt att kräva av en 13- respektive 15-åring? 

• Svar på tråden Hur mycket hushållssysslor gör era tonåringar?
  • Anonym (Em)

De har inte så många fasta sysslor, utöver att plocka ur diskmaskinen, men de hjälper till att tex gå till affären och småhandla, laga mat, dammsuga osv när jag ber dem ett par gånger i månaden. Städa sina egna rum såklart. Och ställa in din disk och duka av. Den ena började tvätta själv när han va 13. Den andra har svårt att ta tag i saker så det är nu först när han närmar sig 17 som han fått till att det funkar att tvätta själv. Han behöver även lite hjälp med att komma igång att städa sitt rum. 

• Anonym (Monika)

Städa sitt rum inklusive bädda rent ungefär varann vecka Laga mat en dag i veckan med efterföljande undanplockade och eventuell disk. Hålla reda på sina egna prylar, packa skolväska och gympapåse. 

En gång varann vecka hjälps hela familjen åt med tvätt och städ, vi är fyra st. Sedan blir det pizza och film. 

• Anonym (Ida)

Har tre barn i åldrarna 13-16.

De har ett rullande schema för vardagarna, så de gör en av tre saker varje dag efter skolan:
    1. Diskmaskin och sopor
    2. Tvättstugan, hänga en maskin tvätt, vika tvätt, lägga undan tvätten (jag startar maskinen varje morgon men de vet hur man gör och startar en tvätt själva ibland)
    3. Städa hos katterna, gå med hunden och plocka i huset

Dessutom en gång per vecka:
    1. En matlagningsdag
    2. Städa deras eget badrum (oftast var tredje gång)
    3. Städa sitt eget rum samt byta sängkläder

Vi har därutöver ett belöningsschema där de kan samla poäng (1p = 1kr) och byta mot olika saker (presentkort, biobiljetter osv)
    -Klippa gräsmattan
    -Dammsuga hela huset
    -Extra matlagningsdag
    -Gå långpromenad med hunden
    -Städa stora badrummet och gästbadrummet
    -Gå med källsorteringen
    -Mm

• Fjäril kär

Mina barn har från småbarnsåren fått vara med och lära sig hålla koll på hushållet så det har gjort att det sällan varit problem att motivera dom att hålla ordning.  Alla tre söner har tidigt lärt sig laga mat så det har dom gärna gjort på eget initiativ eftersom vi inte har särskilda menyer eller veckomatsedlar utan kan improvisera det vi känner oss sugen på.

Jag har aldrig haft nåt systen med belöning eller så utan sysslor är självklara att alla gör när jag ber om det. 

Min yngsta som är 17 flyttade hemifrån för att gå på internatskola på gymnasiet så han sköter eget hushåll med tvätt, städ och mat. Nu inför åk. 2 har han och en kompis flyttat ihop i egen lägenhet så nu är det boende på riktigt.  En rätt bra morot för att få en aha-upplevelse om hus och hem... 

• Anonym (Bra)
    Fjäril kär skrev 2025-05-23 14:13:49 följande:

Mina barn har från småbarnsåren fått vara med och lära sig hålla koll på hushållet så det har gjort att det sällan varit problem att motivera dom att hålla ordning.  Alla tre söner har tidigt lärt sig laga mat så det har dom gärna gjort på eget initiativ eftersom vi inte har särskilda menyer eller veckomatsedlar utan kan improvisera det vi känner oss sugen på.

Jag har aldrig haft nåt systen med belöning eller så utan sysslor är självklara att alla gör när jag ber om det. 

Min yngsta som är 17 flyttade hemifrån för att gå på internatskola på gymnasiet så han sköter eget hushåll med tvätt, städ och mat. Nu inför åk. 2 har han och en kompis flyttat ihop i egen lägenhet så nu är det boende på riktigt.  En rätt bra morot för att få en aha-upplevelse om hus och hem... 

Bra. Då kan de ju hjälpas åt. :)
  • Anonym (Beror på syfte)

Det är ju självklart bra att barn och ungdomar hjälper till hemma och att man som förälder visar hur man sköter ett hushåll.

Med mina ungdomar har det varit en kamp att få dem att hjälpa till. I perioder har vi inte krävt någonting för att de har varit för jobbigt att driva igenom.

Ett av barnen flyttade till egen lägenhet på annan ort inför gymnasiet. I början hjälpte vi till en del, men nu efter knappt ett år sköter han allt själv. Så bara för att de inte hjälper till hemma behöver det inte betyda att det blir katastrof när de flyttar hemifrån.

Svar på tråden Hur mycket hushållssysslor gör era tonåringar?