• Anonym (Behöver finna ro)

Besatt av tanken om att köpa bostad efter en elak kommentar från kollega

Jag går ständigt och tänker på att jag vill köpa radhus/hus istället för att bo i hyresrätt som jag gör idag. Det är väl inget fel i sig med mål och drömmar, men det började med att en kollega till mig fällde en nedvärderande kommentar om att jag bor i hyresrätt, inför andra kollegor. Jag blev så paff och ledsen och fick inte fram några ord.. Kan ju tillägga att den kollegan både baktalade mig och mobbade mig subtilt under ett års tid, tills jag gav upp och sa upp mig. 

Jag har aldrig brytt mig om status tidigare, utan har alltid varit nöjd med mitt liv och inte jämfört mig med andra. Tyvärr måste jag medge att den kommentaren satte djupa spår hos mig och jag har blivit besatt av hus.. Jag tänker: "men jo, jag KAN!" Sitter dagligen på hemnet och kollar runt. Om jag fortsätter spara som jag gör, kommer jag kunna köpa boende om ca 3 år. 

Kan tillägga att jag bor i en väldigt fin nyproducerad hyresrätt, en etagelägenhet med uteplats. Jag var superlycklig när vi flyttade hit tillsammans med min sambo och vår lilla dotter. Det är underbart att inte behöva tänka på renoveringar och sånt, utan kunna ägna sin lediga tid åt familjen. Och lägenheten är så fin och fräsch. 

Men det är just detta, STATUS som plötsligt blivit viktigt och jag avskyr det. Jag tänker ju samtidigt att det på lång sikt är mer lönsamt att köpa boende, för amorteringarna kommer vara ett sparande och bostadens värde förmodligen ökar i värde över tid. 

Jag vet inte vart jag vill komma med detta, men det som gör mig nedstämd är att jag inte längre njuter av mitt hem, samt att jag på något sätt känner att jag blir påmind av mobbningen på jobbet i och med att tankarna på eget boende startade med det och inte på eget bevåg.

Har ni några tankar?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-01 13:17
    P.S. Inser nu efter jag har skrivit och sammanfattat mina tankar (vilket jag aldrig gjort tidigare) att det är traumat efter mobbningen som påverkar mig och det är som att jag försöker bevisa för de gamla kollegorna och mig själv att jag visst duger.

Jag ska försöka att återuppbygga min självkänsla och fokusera på att bli den jag alltid varit: positiv, någon som värdesätter familjen, inte jämför sig med andra och inte strävar efter status/materiell lycka. Ska hitta tillbaka till mig själv!

• Svar på tråden Besatt av tanken om att köpa bostad efter en elak kommentar från kollega
  • 82ndAirborne

Vi köpte vår 20-talskåk 1999 centralt i Eskilstuna för 800" då till en månadskostnad på 8000/mån. Nu är den värd 3.8" och vi har fortfarande en månadskostnad på 8000:-. Vi har utöver det lagt 3-4" på renoveringar. Köpa hus är det enda vettiga, enligt min åsikt.

Anonym (Hl) skrev 2021-02-03 07:45:05 följande:
    Ha ha ha

Ja, man ska inte bry sig om sådant folk.

Kan se framför mig hur TS köper en villa och på nästa rast möts av påståendet av samma kollega att "skulle aldrig köpt en villa i det slumområdet".

Sådant folk hittar alltid något. Har haft svaga bekanta hos oss som gnällt på att vi inte har morgonsol, att vi inte har bergvärme mm mm. Sådana människor hittar alltid nåt. Det är svaga individer som försöker göra sig starkare genom att trycka ner andra. Bara att klippa banden med sådana personer så gott det går.
    Japp, det stämmer att sådant folk alltid hittar något fel. Hon hade faktiskt kommenterat en annan kollegas nyinköpta hus på en fikarast och sagt att det inte var så fint som han hade påstått (han var inte där då). Hon hade nämligen kollat upp det sa hon. Drömmer 
  • LFF
    82ndAirborne skrev 2021-02-03 09:28:23 följande:

Vi köpte vår 20-talskåk 1999 centralt i Eskilstuna för 800" då till en månadskostnad på 8000/mån. Nu är den värd 3.8" och vi har fortfarande en månadskostnad på 8000:-. Vi har utöver det lagt 3-4" på renoveringar. Köpa hus är det enda vettiga, enligt min åsikt.

Och jag vill inte behöva lägga 3-4 miljoner på renoveringar. Inte heller den tiden det krävs för att göra dessa renoveringar (även om du tar in hantverkare så behöver man lägga massa tid på planering och eventuell design av sina renoveringar, plus då att övervaka så att hantverkarna sköter sitt jobb). 

Den tiden och pengarna lägger jag (och troligen TS också) hellre på våra barn.

Nu bor jag visserligen i radhus (nybyggt, bostadsrätt) men vi var inne på villa när vi behövde flytta men just detta att inte vara helt nöjd när man flyttar in, att behöva renovera ytskikt och kanske även annat, samtidigt som man har små barn som man vill vara med gjorde att vårt val var väldigt solklart. 

Nu har vi en nybyggd bostadsrätt med uteplats i söderläge och havsutsikt istället för en sliten villa eller slitet radhus från 70-talet.
    82ndAirborne skrev 2021-02-03 09:28:23 följande:

Okej, räknat på 20 år har ni haft en kostnad på 25.000 i månaden. Ni får visserligen tillbaka 3 miljoner om ni väljer att sälja ert hus.

Jag vill inte betala så mycket (i tid och pengar) för att en dag om 20 år ha tre miljoner på banken (vilket inte ens är garanterat). Jag vill spendera tid med mina barn och min sambo samt ha tid för mina intressen (som inte är renoveringar).

Så ja, det är det rätta med hus för dig, men inte för mig.

Livskvalitet har olika innebörd för olika människor, som många har skrivit om här. Och det finns inga rätt eller fel. 
  • 82ndAirborne
    LFF skrev 2021-02-03 10:28:44 följande:
    Och jag vill inte behöva lägga 3-4 miljoner på renoveringar. Inte heller den tiden det krävs för att göra dessa renoveringar (även om du tar in hantverkare så behöver man lägga massa tid på planering och eventuell design av sina renoveringar, plus då att övervaka så att hantverkarna sköter sitt jobb). 

Den tiden och pengarna lägger jag (och troligen TS också) hellre på våra barn.

Nu bor jag visserligen i radhus (nybyggt, bostadsrätt) men vi var inne på villa när vi behövde flytta men just detta att inte vara helt nöjd när man flyttar in, att behöva renovera ytskikt och kanske även annat, samtidigt som man har små barn som man vill vara med gjorde att vårt val var väldigt solklart. 

Nu har vi en nybyggd bostadsrätt med uteplats i söderläge och havsutsikt istället för en sliten villa eller slitet radhus från 70-talet.
    3-400 000: - inte miljoner. Blir ca 40 000 /år. Om vi säljer tjänar vi 2 500 000:-. Bostadsrätt skulle jag inte köpa! om föreningen hamnar på obestånd förlorar man allt. Jag villl äga mitt boende, inte bara ha rätten att bo där.
  • 82ndAirborne
    Anonym (Behöver finna ro) skrev 2021-02-03 10:46:25 följande:
    Okej, räknat på 20 år har ni haft en kostnad på 25.000 i månaden. Ni får visserligen tillbaka 3 miljoner om ni väljer att sälja ert hus.

Jag vill inte betala så mycket (i tid och pengar) för att en dag om 20 år ha tre miljoner på banken (vilket inte ens är garanterat). Jag vill spendera tid med mina barn och min sambo samt ha tid för mina intressen (som inte är renoveringar).

Så ja, det är det rätta med hus för dig, men inte för mig.

Livskvalitet har olika innebörd för olika människor, som många har skrivit om här. Och det finns inga rätt eller fel. 
    Otydlig,sorry. Vi lagt ca 400 000 på renoveringar under dessa 22 år
  • 82ndAirborne
    82ndAirborne skrev 2021-02-03 10:48:34 följande:
    3-400 000: - inte miljoner. Blir ca 40 000 /år. Om vi säljer tjänar vi 2 500 000:-. Bostadsrätt skulle jag inte köpa! om föreningen hamnar på obestånd förlorar man allt. Jag villl äga mitt boende, inte bara ha rätten att bo där.
    Mycket slarvfel! 20 000:-/år i renoveringar.
  • LFF
    82ndAirborne skrev 2021-02-03 10:48:34 följande:
    Ok, lite bättre då. Men då är det ju sannolikt massor med tid som ni själva lagt på att renovera, tid som jag själv och TS tex hellre lägger på våra barn. Jag och sambon har ytskiktsrenoverat vår förra lägenhet, både innan barnen kom och sen under deras första sommar. Det var inte ett dugg kul. Att då behöva göra samma sak på ett helt hus? Aldrig i livet så som livet var för 5 år sedan. För det var vad vi hade behövt göra, om vi hade köpt fristående. Vi hade behövt göra allt själva, vi hade inte kunnat ta in hantverkare och ingen av oss är speciellt roade av det hela. 

Skulle jag flytta till villa idag så skulle jag inte heller nu vilja ha något som jag måste renovera, vare sig jag skulle behöva göra det själv eller ta in hjälp. 

I dagsläget räcker det med att barnen börjar ha önskemål om att vi ska fixa till deras rum, de har tröttnat på Stockholmsvitt (inflyttningsfärgen). 
  • 82ndAirborne
    LFF skrev 2021-02-03 11:13:37 följande:
    Ok, lite bättre då. Men då är det ju sannolikt massor med tid som ni själva lagt på att renovera, tid som jag själv och TS tex hellre lägger på våra barn. Jag och sambon har ytskiktsrenoverat vår förra lägenhet, både innan barnen kom och sen under deras första sommar. Det var inte ett dugg kul. Att då behöva göra samma sak på ett helt hus? Aldrig i livet så som livet var för 5 år sedan. För det var vad vi hade behövt göra, om vi hade köpt fristående. Vi hade behövt göra allt själva, vi hade inte kunnat ta in hantverkare och ingen av oss är speciellt roade av det hela. 

Skulle jag flytta till villa idag så skulle jag inte heller nu vilja ha något som jag måste renovera, vare sig jag skulle behöva göra det själv eller ta in hjälp. 

I dagsläget räcker det med att barnen börjar ha önskemål om att vi ska fixa till deras rum, de har tröttnat på Stockholmsvitt (inflyttningsfärgen). 
    Man måste ju tycka att det är kul att renovera och göra fint. Anlita hantverkare går bort, dyrt och inte blir det speciellt bra. De flesta renoveringarna gjordes när barnen var tonåringar, då tillbringar de inte tiden med päronen iaf. Nu är de uttflugna sedan många år.
  • LFF
    82ndAirborne skrev 2021-02-03 11:33:32 följande:
    Man måste ju tycka att det är kul att renovera och göra fint. Anlita hantverkare går bort, dyrt och inte blir det speciellt bra. De flesta renoveringarna gjordes när barnen var tonåringar, då tillbringar de inte tiden med päronen iaf. Nu är de uttflugna sedan många år.
    Den stora skillnaden mellan din situation och TS (och min egen
  • 82ndAirborne
    LFF skrev 2021-02-03 11:38:28 följande:
    Den stora skillnaden mellan din situation och TS (och min egen
    Så är det säkert. Vi köpte huset när barnen var 8 och 13år. Det var i ok skick så inga renoveringar var överhängande. Men jag vill framhärda i att köpa hus är alltid den bästa ekonomiska vägen. Vi bor väldigt billigt på 145 kvadrat med egen tomt, centralt. Skulle knappt få en 2:a i ett nybyggd hyreshus för den månadskostnaden.
  • Anonym (Hl)
    Anonym (Behöver finna ro) skrev 2021-02-03 09:49:19 följande:

Japp, det stämmer att sådant folk alltid hittar något fel. Hon hade faktiskt kommenterat en annan kollegas nyinköpta hus på en fikarast och sagt att det inte var så fint som han hade påstått (han var inte där då). Hon hade nämligen kollat upp det sa hon.  

Vidrig människa rakt över!

Lyssna inte på henne.
  • Anonym (Hl)
    Anonym (Behöver finna ro) skrev 2021-02-03 09:49:19 följande:

Japp, det stämmer att sådant folk alltid hittar något fel. Hon hade faktiskt kommenterat en annan kollegas nyinköpta hus på en fikarast och sagt att det inte var så fint som han hade påstått (han var inte där då). Hon hade nämligen kollat upp det sa hon.  

Lyssna inte på henne.
  • Steven01
    Anonym (Behöver finna ro) skrev 2021-02-03 07:46:05 följande:
    Det gjorde inte ditt inlägg heller.
    Visst är det jobbigt när inte ALLA håller med dig.
    Steven01 skrev 2021-02-03 17:26:47 följande:

Visst är det jobbigt när inte ALLA håller med dig.

Verkligen inte. :) Det ger perspektiv.

Du gav mig tips om att kolla Hemnet (på ett otrevligt sätt). Du hade ju uppenbarligen inte ens läst min trådstart. Och vem tittar inte på Hemnet? Det är som att säga till någon som är hungrig att äta eller ta med sig paraply när det regnar. Din kommentar tillförde absolut ingenting.
    Anonym (Hl) skrev 2021-02-03 17:12:33 följande:

Lyssna inte på henne.
    Ja, som tur är jobbar vi inte tillsammans längre. 
Svar på tråden Besatt av tanken om att köpa bostad efter en elak kommentar från kollega