• toughshit

    Exets namn på brevlådan

    Ska fatta mig kort...

    Jag är nyligen skild. Har domstolsbeslut på att jag får behålla min och exets fd gemensamma bostad.

    Jag har inte ännu fått bort exet från hyreskontraktet, men det är i rullning hos hyresvärden.

    Jag får exets post då h*n inte har adressändrat ännu. Får jag ta bort exets namn från brevlådan? H*n har inte bott här på över 1 år...

  • Svar på tråden Exets namn på brevlådan
  • Anonym (L)

    Ja du får ta bort namnet från brevlådan, men det kommer nog inte hjälpa tyvärr, brevlådan är ju bara en plats att lägga posten i, adressen kvarstår ju ändå.

    Bästa är nog att ringa skatteverket och påbörja en process att ändra exets folkbokföring.

  • Anonym

    Kontakta hyresvärden och säg att namnet ska bort
    Anmäl till skatteverket att han inte bor där längre, då kan han inte vara folkbokförd där

  • Anonym (Anonym)

    Killgissar men så länge han är skriven hos dig får du nog inte ta bort hans namn från dörren.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-01 19:20:12 följande:

    Killgissar men så länge han är skriven hos dig får du nog inte ta bort hans namn från dörren.


    Särskilt eftersom han dessutom fortfarande står på kontraktet!
  • Anonym (ee)

    Börja med skatteverket. Upplys om att han inte bor där och då kan han inte vara folkbokförd på adressen

  • Anonym (eee)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-01 19:20:12 följande:

    Killgissar men så länge han är skriven hos dig får du nog inte ta bort hans namn från dörren.


    Eftersom det finns folk som inte ens har sitt namn på brevlådan (ibland står det tex bara husnumret om man bor i villa) , så får man alla gånger ta bort ett namn. Brevbäraren kommer lägga post hos er så länge personen är skriven där ändå, men vill man få bort namnet för att det känns bättre så är det inget lagbrott. 

    Det enda är väl TS, om det är hyresvärden som sätter upp namnskyltar där du bor. Då kanske man måste be dem ta bort, och de tar inte bort förrän kontraktet är ändrat. 
  • toughshit

    Skatteverket är meddelat och de har påbörjat en utredning, men den kan dessvärre ta flera månader...

    Ni som har svarat säkert att jag kan ta bort namnet, var får ni er information från? Jag hittar ingenting vettigt när jag googlar.

  • Anonym (L)
    toughshit skrev 2021-02-01 21:15:55 följande:

    Skatteverket är meddelat och de har påbörjat en utredning, men den kan dessvärre ta flera månader...

    Ni som har svarat säkert att jag kan ta bort namnet, var får ni er information från? Jag hittar ingenting vettigt när jag googlar.


    Sunt förnuft.

    Där jag bor har vissa namn på brevlådan, andra inte. En del har ju adressen istället, en del både och. En del har både för och efternamn, andra bara efternamn. En del har bara initialer och en del har inget alls på brevlådan.

    Jag utgår nu från att du faktiskt menar brevlåda och inte namn på lägenhetsdörren.
  • Anonym (Lina)

    Varför inte bara ta posten och kryssa för adressen och skriva "avflyttad" och sen lägga det i en gul postlåda igen? Så har jag gjort när en fd hyresgäst inte gjorde adressändring när hon flyttade. Hon stod skriven på min adress i över 1 år trots att hon inte bodde där. En tjej jag aldrig ens träffat. Posten slutade att trilla in hos mig efter att jag gjorde det iaf.

Svar på tråden Exets namn på brevlådan