• Wed 3 Feb 2021 12:46
    3715 visningar
    10 svar
    10
    3715

    Rädd att jag har ALS

    Som rubriken lyder är jag rädd att jag har ALS. Allt började med att jag fick någon konstig domning/känning under hakan, känns som ett tryck eller att det sitter fast ett band under hakan, började såklart googla och diverse sjukdomar dyker upp varav ALS är en, redan här är paniken ett faktum. Börjar känna efter om inte tungan känns konstig och visst känns den lite tjock och avdomnad. Gör misstaget och tittar på tungan i spegeln och den darrar mest på ena sidan, det kan ju inte vara något annat än ALS. Nu tycker jag att det känns svårt och jobbigt att prata, är jag blir ansträngd i tungan och munnen av det. Har även ryckningar både här och där, är spänd i hela kroppen och ångesten river i bröstet. Har inte sovit en blund i natt utan ligger bara och tänker och gråter. Känner mig även tjock i halsen och att jag behöver harkla mig hela tiden. Har försökt ringa vc som pga covid och vaccinationer inte har möjlighet att ta emot mig på några veckor. Någon som känner igen det här och kan hjälpa mig, både med positiva och negativa berättelser. Tänker att det är bra att vara beredd på det värsta. Är en 43-årig 3-barns mamma som har haft ångestproblematik i hela mitt vuxna liv

  • Svar på tråden Rädd att jag har ALS
  • nytt eller gammal­t
    Wed 3 Feb 2021 12:56
    #1

    Vi hade en granne som drabbades av ALS, hon var drygt 40. Hon upptäckte det genom att när de flyttade in så kunde hon plötsligt inte bära flyttkartonger med ena armen. Hon bara tappade dem hela tiden, armen lydde liksom inte. 

    Har också en kollega vars man dog av ALS. Där upptäcktes det genom att ena benet plötsligt inte följde med när han gick. Han släpade verkligen benet efter sig. 

    Så de fall jag har varit nära har haft väldigt tydlig start om man säger så. 

  • Wed 3 Feb 2021 13:06
    #2
    +3

    ALS är fruktansvärt men som tur är väldigt ovanligt: en person på 50 000 som drabbas varje år, ca. Du nämner din ångestproblematik och och det är väl ungefär 50 000 mot ett på att det är denna som spökar. 

  • Wed 3 Feb 2021 14:08
    #3
    nytt eller gammalt skrev 2021-02-03 12:56:16 följande:

    Vi hade en granne som drabbades av ALS, hon var drygt 40. Hon upptäckte det genom att när de flyttade in så kunde hon plötsligt inte bära flyttkartonger med ena armen. Hon bara tappade dem hela tiden, armen lydde liksom inte. 

    Har också en kollega vars man dog av ALS. Där upptäcktes det genom att ena benet plötsligt inte följde med när han gick. Han släpade verkligen benet efter sig. 

    Så de fall jag har varit nära har haft väldigt tydlig start om man säger så. 


    Ja det var ju tydliga symtom, hemskt sjukdom. Hur har det gått för grannen?
  • nytt eller gammal­t
    Wed 3 Feb 2021 16:46
    #4
    +1
    Ikis77 skrev 2021-02-03 14:08:01 följande:
    Ja det var ju tydliga symtom, hemskt sjukdom. Hur har det gått för grannen?
    Ja hon dog inom två år efter första symtom tyvärr.

    Jag tror som FtS70 här att det är din ångest som tagit sig ett nytt uttryck. 
  • Wed 3 Feb 2021 16:49
    #5

    Känner igen mig i din ångestproblematik och jag är dessutom hypokondriker. Så fort jag känner av något litet så googlar jag och därefter är det kört, då har jag ALLA symtomen.

    Tror inte du har ALS. Det är som sagt ovanligt.

  • Thu 4 Feb 2021 09:19
    #6
    askyfullofstars skrev 2021-02-03 16:49:22 följande:

    Känner igen mig i din ångestproblematik och jag är dessutom hypokondriker. Så fort jag känner av något litet så googlar jag och därefter är det kört, då har jag ALLA symtomen.

    Tror inte du har ALS. Det är som sagt ovanligt.


    Visst är det jobbigt, jag googlar och sen känner jag efter om jag inte har det ena eller det andra symtomet och ångesten bara ökar, hur brukar du hantera det?
  • Thu 4 Feb 2021 09:33
    #7
    +1

    Sluta googla.
    Allvarligt.

    Det är faktiskt bara dumt att skrämma upp sig själv och frivilligt skaffa sig själv mer ångest än nödvändigt.
    Det finns närbesläktade sjukdomar till ALS som är mycket värre. Det kommer du att upptäcka om du fortsätter googla.

    Jag funderar mer varför du vill må dåligt?

  • Thu 4 Feb 2021 11:02
    #8
    -1
    LadyJane skrev 2021-02-04 09:33:25 följande:

    Sluta googla.
    Allvarligt.

    Det är faktiskt bara dumt att skrämma upp sig själv och frivilligt skaffa sig själv mer ångest än nödvändigt.
    Det finns närbesläktade sjukdomar till ALS som är mycket värre. Det kommer du att upptäcka om du fortsätter googla.

    Jag funderar mer varför du vill må dåligt?


    Jag vill inte må dåligt men googlandet är ett försök till att lugna mig själv vilket misslyckas såklart
  • Thu 4 Feb 2021 11:15
    #9
    Ikis77 skrev 2021-02-04 11:02:50 följande:
    Jag vill inte må dåligt men googlandet är ett försök till att lugna mig själv vilket misslyckas såklart
    Ja, det misslyckas alltid.
    Dags att sluta nu kanske och istället googla på saker du mår bra av så att du distraherar din oro? Solig
  • Wed 1 Dec 2021 12:47
    #10

    Hur har det gått för dig Ts?

    Känner samma..

Svar på tråden Rädd att jag har ALS