• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du diskmaskin hemma?
  • Gizmo

    Nix, men jag skulle gärna vilja ha en, eftersom jag får ont i händerna och lederna av att diska.

  • MinaBernt
    nnnnnnnn skrev 2021-02-03 18:31:59 följande:

    Jag trodde nog att de flesta diskmaskiner hade ett 30 min program, men kanske bara de större modellerna har detta?

    Ni får kolla upp det, för det är så skönt att det är klart på 30 min.

    Vanlig disk, inte ingrott och fastbränt, blir rent och fint på 30 min. Har man inte diskat på ett tag eller gjort en massa specialgrejor tex kokat knäck eller hittat disk som stått på barnens rum ett par veckor... Då får man ta ett tuffare program, gärna med blötläggning innan diskningen.


    Jag har bänkdiskmaskin och den har ett 30-minutersprogram.
  • Hippolyte

    Nej. Svårt att hitta ett system som fungerar. Jag har typ alltid en odiskad tallrik någonstans. Provat nolltoleransen och diska efter varje måltid. Då får man diska flera gånger om dagen. Håller inte i längden. En annan metod är att samla ihop disken till dagens slut och ta allt på en gång. Bättre än den förra men räcker att man glömmer det en gång så har berget börjat torna upp sig. Jag småäter mycket så är väl det. Halkar man efter är det svårt att komma ikapp. Typ om man tvingas diska innan man lagar mat. Då orkar man kanske inte diska en gång till efteråt. Men man diskar åtinstone. Värsta är om man faller för frestelsen att skita i disken och köpa micromat. Då är det riktigt illa. Jag lagar de flesta måltider och tvingas tack vare det hålla någorlunda ordning på disken.

  • flygrl
    Jag är bara jag skrev 2021-02-03 18:26:18 följande:

    En halvtimme?! Oj, vår som nu är trasig tog typ 2,5 timme. Nåt stort åbäke får vi inte in, men nåt snabbare än den gamla hoppas jag.


    nnnnnnnn skrev 2021-02-03 18:31:59 följande:

    Jag trodde nog att de flesta diskmaskiner hade ett 30 min program, men kanske bara de större modellerna har detta?

    Ni får kolla upp det, för det är så skönt att det är klart på 30 min.

    Vanlig disk, inte ingrott och fastbränt, blir rent och fint på 30 min. Har man inte diskat på ett tag eller gjort en massa specialgrejor tex kokat knäck eller hittat disk som stått på barnens rum ett par veckor... Då får man ta ett tuffare program, gärna med blötläggning innan diskningen.


    Jag är bara jag skrev 2021-02-03 19:00:35 följande:

    Vi köpte den -08 så det är möjligt de nyare har snabbprogram. Ingrott blir det aldrig här så det i sig är inga problem. Vi får snart ta tag i det där med ny maskin. 


    Idag är det nog standard med snabbprogram men även mina föräldrars fullstora diskmaskin som är drygt 10 år gammal har ett program som tar 45 minuter och ger bra resultat för normal disk. Min bänkdiskmaskin har inget speciellt snabbprogram men tar ändå inte mer än 50 minuter med bra diskresultat.
  • flygrl
    Hippolyte skrev 2021-02-04 14:16:35 följande:

    Nej. Svårt att hitta ett system som fungerar. Jag har typ alltid en odiskad tallrik någonstans. Provat nolltoleransen och diska efter varje måltid. Då får man diska flera gånger om dagen. Håller inte i längden. En annan metod är att samla ihop disken till dagens slut och ta allt på en gång. Bättre än den förra men räcker att man glömmer det en gång så har berget börjat torna upp sig. Jag småäter mycket så är väl det. Halkar man efter är det svårt att komma ikapp. Typ om man tvingas diska innan man lagar mat. Då orkar man kanske inte diska en gång till efteråt. Men man diskar åtinstone. Värsta är om man faller för frestelsen att skita i disken och köpa micromat. Då är det riktigt illa. Jag lagar de flesta måltider och tvingas tack vare det hålla någorlunda ordning på disken.


    Men varför skulle inte en diskmaskin kunna lösa det där åt dig? Låter som det skulle kunna förenkla din tillvaro jue...
  • flygrl
    Jag är bara jag skrev 2021-02-04 17:30:11 följande:

    Det kommer definitivt bli en maskin som tar mindre än 2,5 timme. Gärna tystare också. Vi får se vad det blir. 


    Asså har du kollat så din nuvarande diskmaskin inte har snabbprogram? Mina föräldrars och som jag delvis är uppvuxen med har flera program typ standardprogram, program för grovdisk och så snabbprogrammet. Köper du en ny kommer du säkert få snabbprogram.
  • Jag är bara jag
    flygrl skrev 2021-02-04 17:49:50 följande:
    Asså har du kollat så din nuvarande diskmaskin inte har snabbprogram? Mina föräldrars och som jag delvis är uppvuxen med har flera program typ standardprogram, program för grovdisk och så snabbprogrammet. Köper du en ny kommer du säkert få snabbprogram.
    Den är paj- läcker vatten som ett såll. Vet att vi testade några olika program när vi köpte den, men vissa tog inte så bra. Vi har dragit ut på att köpa en ny pga en liten pillerfikus i familjen.  
  • flygrl
    Jag är bara jag skrev 2021-02-04 17:55:30 följande:

    Den är paj- läcker vatten som ett såll. Vet att vi testade några olika program när vi köpte den, men vissa tog inte så bra. Vi har dragit ut på att köpa en ny pga en liten pillerfikus i familjen.  


    Aha, jag förstår. En liten pillerfikus ha ha...vilket uttryck!
  • Jag är bara jag
    flygrl skrev 2021-02-04 18:02:08 följande:
    Aha, jag förstår. En liten pillerfikus ha ha...vilket uttryck! smile2.gif
    Snarare pillerfikusarnas kung! Tungan ute Skrattande  
  • Cavill
    Aniiee skrev 2021-02-03 20:40:06 följande:

    Har en bänkdiskmaskin. Allt litet hamnar däri. Har ett 30-minutersprogram, men det blir inte rent om saker faktiskt använts. Däremot funkr 1,5-timmesprogrammet utmärkt.


    varför diska grejor som inte använts?
  • Guldnovan

    Hyreslägenhet. En golvmaskin skulle innebära ombyggnad och det står bolaget inte för. Bänkmodell får inte plats. Hatar att diska. 

  • Johannus

    Skulle aldrig skaffa diskmaskin....Hålla på och samla disk så den blir full innan man ska slå i gång den....Nä då har jag hunnit diska för hand flera gånger om....För det andra så kan inte allt diskas i diskmaskin som ändå måste diskas för hand...

    Förstår helt och hållet att storfamiljer behöver diskmaskin då det blir massor med disk...

    För det 3:dje så gillar jag inte tabletterna, sköljmedlet som är frätande (farliga)....Nej tacka vet jag diska för hand.

  • flygrl
    Jag är bara jag skrev 2021-02-04 18:31:47 följande:

    Snarare pillerfikusarnas kung!    


    Haha!
Svar på tråden Har du diskmaskin hemma?