• Tecum

Kvotering till mellon

Jag  hörde på Ekot idag att bidragen till melodifestivalen ska kvoteras så att minst hälften, helst alla, har minst en kvinnlig upphovs"man"(!) Både jag och min fru fick titta på almanackan för att kolla att det inte var första april...

Så hur korkat är detta förslag, jag ger det 11 på en tiogradig skala?
    Ni som kallar er feminister, hur viktig är denna åtgärd för rättvisa och jämställdhet? Kan inte kvinnor skriva bra låtar av egen kraft? Hur ser ni på risken att kvinnliga låtskrivare bara blir galjonsfigurer och i själva verket ses över axeln som inkvoterade?

• Svar på tråden Kvotering till mellon
  • Stårschan2

Jag håller med om att det är kvalificerat trams! Det vore långt mycket bättre om låtarna valdes ut genom blindtestning, där en jury bara får lyssna på låtarna utan att veta vem som gjort dem, och hellre försöka få in lite kvalitet.

Å ena sidan försöker samhället dra åt att vilket kön man har inte ska spela någon roll, medan man å andra sidan tycker att det är så jäkla viktigt om man har snopp eller snippa för att få bidra till ett kommersiellt jippo att man måste kvotera.

En rättvis kvotering skulle dessutom förutsätta en jämn könsfördelnig bland alla som är intresserade av att skriva låtar. Är det så?

• Tecum
    Mortiscia80 skrev 2021-02-04 11:18:04 följande:
    Konstigt att de sa det på Ekot, säkert att ni inte missförstod?

sverigesradio.se/artikel/sa-gick-det-med-svts...
    Som de framställde det i Ekot är förslaget inte skrotat men det är inte aktuellt i år och inte till nästa år då andelen kvinnliga låtskrivare ökat.
    Men att bara komma på tanken är stollerier på högsta nivå.
  • Dr Börje

Jag kan tänka att det gärna skulle kunna vara 100% kvinnliga låtskrivare och artister. Varför inte? Testa ett år och så ser vi om det inte är bättre kvalitet och bredd på låtarna. 

Svar på tråden Kvotering till mellon