Anonym (***) skrev 2021-02-28 18:29:27 följande:
Uppenbarligen får folk inte information av föräldrar eller skola, eller så förstår dom inte vad föräldrar/skolan lär dom, eftersom så många har skulder de inte kan betala.
Du får gärna tycka synd om folk i Lyxfällan, jag tycker det är helt ok att de blir ledsna för det som de gör är inte snällt, varken mot dom själva eller deras eventuella barn. Så lite insikt kommer nog med gråten hoppas jag.
Alltså, det var åratal sedan jag tittade på något lyxfällan-avsnitt eftersom jag verkligen inte tyckte det var något bra program. Nej, jag tyckte inte direkt synd om folk där. Många av dem verkade inte särskilt sympatiska (kanske har ändrats på senare år? Om programmet fortfarande går?). Men svårt att veta hur vinklat det var osv.
Framförallt tyckte jag programiden var riktigt usel. Att det ska komma några vuxna och läxa upp andra vuxna. De gav sig inte innan de grät oftast. Jag tror tv3:s agenda självklart ligger i att tjäna pengar - inte nödvändigtvis utbilda människor.
Jag har inga problem med ekonomin eller hur den borde skötas, men hade jag det hade jag inte sökt mig till en kommersiell tv-kanal för att få hjälp, utan kommunen eller liknande som kanske kan hjälpa och fortfarande behandla mig som en vuxen människa. Inte ett barn som ska uppfostras.
Att alla inte har en buffert kan ha hur många orsaker som helst tänker jag mig. De flesta är nog mer ansvarsfulla än den generella lyxfällandeltagaren (där VILL de väl ha sådana personer för underhållningsvärdets skull, att man ska sitta hemma i tv-soffan och oja sig över den korkade/slöa personen alternativt någon linslus som tycker det är kul att vara med I tv oavsett omständigheter, och castsar utifrån det) men "normala människor" kan hamna i situationer ändå. Sjukdom, skilsmässor, bli av med jobb, väldigt sjuka barn osv.