• Anonym (S-Å)

Löneutbet 26 feb?? Hur ska det gå till?

Ja, såg på denna lönespecen att nästa löneutbetalning är 26:e februari. Det är ju sista bankdagen i månaden så det blir ju omöjligt att få in hyran och andra räkningar till den siste. Vad skulle det göra om de betalade ut lönen åtminstone på torsdagen 25:e så man åtminstone har en dag på sig?

Ja, man kan tänka sig att man borde ha en buffert men långt ifrån alla har det och ska man verkligen behöva det i ett sådant här läge? Så föråldrat att ha 27:e som ordinarie löneutbetalning som offentliga sektorn har.

• Svar på tråden Löneutbet 26 feb?? Hur ska det gå till?
  • Anonym (Y)
    Glinda från Oz skrev 2021-02-19 13:39:57 följande:

Det är inte strul, det är så det fungerar. Sista dagen att betala är just sista dagen att betala, inte betala x dagar innan. Om du använder internetbanken dras pengarna automatiskt samma dag som fakturan går ut. Varför tror du att det är så? 

Hur går det? Jag väntar på att bli krossad ...?
  • Faile

Det är inte strul, det är så det fungerar. Sista dagen att betala är just sista dagen att betala, inte betala x dagar innan. Om du använder internetbanken dras pengarna automatiskt samma dag som fakturan går ut. Varför tror du att det är så? 

Står det förfallodatum på fakturan är det den dagen pengarna skall vara mottagaren tillhanda. Inte det datum du betalar. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Y)

Kom igen nu Glindra, för helvete!
    Ska du låta oss komma undan med något så enkelt som juridisk och samhällsriktig verklighet?
    Du som är Familjelivmedlem så andra regler gäller? Och när du inte ens varit anonym?

Nån knepig undanflykt måste du väl ändå komma på, i alla fall för att rädda ditt användarnamns rykte?
  • Anonym (....)
    Faile skrev 2021-02-27 01:56:38 följande:

Står det förfallodatum på fakturan är det den dagen pengarna skall vara mottagaren tillhanda. Inte det datum du betalar. 

Vilket är sista dagen man kan betala och det datumet pengarna vanligtvis dras...
  • Anonym (Testa med transportstyrelsen)

Måste fråga.

Är det bara Danske bank som inte betalar på helgdagar?

Står från vissa här att det dras den dagen som är förfallodag oavsett.

Jag kan inte lägga in till betalning på helgen. För att något ska bli betalt samma dag måste jag lägga in det före 10.00 efter det går det iväg dagen efter.

• Anonym (Vad)
    Anonym (***) skrev 2021-02-06 16:47:20 följande:

Ärligt talat förstår jag inte problemet. För det första, lägg in dina räkningar i god tid för betalning till den 26 eller den 1, eftersom inget händer om du betalar in 1-2 för sent. För det andra, skaffa dig en buffert, det är inget som arbetsgivaren ska behöva lägga upp sina rutiner kring. 

Så föråldrat att inte ha en buffert, har folk verkligen inte lärt sig något om privatekonomi efter alla år med Lyxfällan?

Nu hoppas jag människor får kunskap om privatekonomi av föräldrar och skola, inte en kommersiell tv-kanal! Liksom de lär sig hur man behandlar andra människor. Har du lärt dig av tv3 (eller vilken kanal nu lyxfällan går på?) att man ska skälla på vuxna människor så de blir riktigt ledsna? Tv-kanalen har ju sina tittarsiffror att tänka på och vill väl ha lite tårar och drama. Vad är ditt syfte? Du vet ju inget alls om ts ekonomi.

Till TS: Hoppas det går/gick bra? Tyvärr vet jag inte hur det fungerar med överföringar från olika banker.
  • Anonym (***)
    Anonym (Vad) skrev 2021-02-28 17:46:41 följande:
    Nu hoppas jag människor får kunskap om privatekonomi av föräldrar och skola, inte en kommersiell tv-kanal! Liksom de lär sig hur man behandlar andra människor. Har du lärt dig av tv3 (eller vilken kanal nu lyxfällan går på?) att man ska skälla på vuxna människor så de blir riktigt ledsna? Tv-kanalen har ju sina tittarsiffror att tänka på och vill väl ha lite tårar och drama. Vad är ditt syfte? Du vet ju inget alls om ts ekonomi.

Till TS: Hoppas det går/gick bra? Tyvärr vet jag inte hur det fungerar med överföringar från olika banker.
    Uppenbarligen får folk inte information av föräldrar eller skola, eller så förstår dom inte vad föräldrar/skolan lär dom, eftersom så många har skulder de inte kan betala. 

Du får gärna tycka synd om folk i Lyxfällan, jag tycker det är helt ok att de blir ledsna för det som de gör är inte snällt, varken mot dom själva eller deras eventuella barn. Så lite insikt kommer nog med gråten hoppas jag. 
  • Anonym (Vad)
    Anonym (***) skrev 2021-02-28 18:29:27 följande:

Uppenbarligen får folk inte information av föräldrar eller skola, eller så förstår dom inte vad föräldrar/skolan lär dom, eftersom så många har skulder de inte kan betala. 

Du får gärna tycka synd om folk i Lyxfällan, jag tycker det är helt ok att de blir ledsna för det som de gör är inte snällt, varken mot dom själva eller deras eventuella barn. Så lite insikt kommer nog med gråten hoppas jag. 

Alltså, det var åratal sedan jag tittade på något lyxfällan-avsnitt eftersom jag verkligen inte tyckte det var något bra program. Nej, jag tyckte inte direkt synd om folk där. Många av dem verkade inte särskilt sympatiska (kanske har ändrats på senare år? Om programmet fortfarande går?). Men svårt att veta hur vinklat det var osv.

Framförallt tyckte jag programiden var riktigt usel. Att det ska komma några vuxna och läxa upp andra vuxna. De gav sig inte innan de grät oftast. Jag tror tv3:s agenda självklart ligger i att tjäna pengar - inte nödvändigtvis utbilda människor.

Jag har inga problem med ekonomin eller hur den borde skötas, men hade jag det hade jag inte sökt mig till en kommersiell tv-kanal för att få hjälp, utan kommunen eller liknande som kanske kan hjälpa och fortfarande behandla mig som en vuxen människa. Inte ett barn som ska uppfostras.

Att alla inte har en buffert kan ha hur många orsaker som helst tänker jag mig. De flesta är nog mer ansvarsfulla än den generella lyxfällandeltagaren (där VILL de väl ha sådana personer för underhållningsvärdets skull, att man ska sitta hemma i tv-soffan och oja sig över den korkade/slöa personen alternativt någon linslus som tycker det är kul att vara med I tv oavsett omständigheter, och castsar utifrån det) men "normala människor" kan hamna i situationer ändå. Sjukdom, skilsmässor, bli av med jobb, väldigt sjuka barn osv.
  • Anonym (***)
    Anonym (Vad) skrev 2021-02-28 18:53:20 följande:
    Alltså, det var åratal sedan jag tittade på något lyxfällan-avsnitt eftersom jag verkligen inte tyckte det var något bra program. Nej, jag tyckte inte direkt synd om folk där. Många av dem verkade inte särskilt sympatiska (kanske har ändrats på senare år? Om programmet fortfarande går?). Men svårt att veta hur vinklat det var osv.

Framförallt tyckte jag programiden var riktigt usel. Att det ska komma några vuxna och läxa upp andra vuxna. De gav sig inte innan de grät oftast. Jag tror tv3:s agenda självklart ligger i att tjäna pengar - inte nödvändigtvis utbilda människor.

Jag har inga problem med ekonomin eller hur den borde skötas, men hade jag det hade jag inte sökt mig till en kommersiell tv-kanal för att få hjälp, utan kommunen eller liknande som kanske kan hjälpa och fortfarande behandla mig som en vuxen människa. Inte ett barn som ska uppfostras.

Att alla inte har en buffert kan ha hur många orsaker som helst tänker jag mig. De flesta är nog mer ansvarsfulla än den generella lyxfällandeltagaren (där VILL de väl ha sådana personer för underhållningsvärdets skull, att man ska sitta hemma i tv-soffan och oja sig över den korkade/slöa personen alternativt någon linslus som tycker det är kul att vara med I tv oavsett omständigheter, och castsar utifrån det) men "normala människor" kan hamna i situationer ändå. Sjukdom, skilsmässor, bli av med jobb, väldigt sjuka barn osv.
    Jag tittar inte heller på det. Men jag känner faktiskt en som fick sig en tankeställare av programmet. Självklart är det inte främst ett bildningsprogram, finns mycket bättre sätt att lära folk om pengar på.

Men jag tror att programmet satt fokus på hur människor hamnar i problem. 
  • Anonym (Vilken bank?)
    Anonym (Testa med transportstyrelsen) skrev 2021-02-28 16:48:46 följande:

Måste fråga.

Är det bara Danske bank som inte betalar på helgdagar?

Står från vissa här att det dras den dagen som är förfallodag oavsett.

Jag kan inte lägga in till betalning på helgen. För att något ska bli betalt samma dag måste jag lägga in det före 10.00 efter det går det iväg dagen efter.

Inga banker gör betalningar på helgerna. Ska jag betala en räkning måste jag ha pengarna på kontot kl 23 kvällen innan betalningen ska dras. SEB. 
  • Lilant

Man kan ju betala 28 som är en är söndag och inget händer eftersom du betalt sistadagen och dom ser att du betalt den sista dagen även om pengarna dras senare :)

Lilant skrev 2021-03-08 10:55:57 följande:

Man kan ju betala 28 som är en är söndag och inget händer eftersom du betalt sistadagen och dom ser att du betalt den sista dagen även om pengarna dras senare :)

Har du testat det med transpertstyrelsen??
  • Limeblad
    Anonym (Testa med transportstyrelsen) skrev 2021-03-08 19:31:16 följande:

Har du testat det med transpertstyrelsen??

När förfallodag är en söndag så flyttas den till nästa vardag så det borde absolut funka hos transportstyrelsen.
    Limeblad skrev 2021-03-09 07:07:31 följande:

När förfallodag är en söndag så flyttas den till nästa vardag så det borde absolut funka hos transportstyrelsen.

Testa får du se.
  • Limeblad
    Limeblad skrev 2021-03-09 07:07:31 följande:

Är ju bara bestrida. Det följer av lag att förfallodagen flyttas.
  • Anonym (Vilken bank?)
    Limeblad skrev 2021-03-09 08:29:07 följande:
    Plus den lilla detaljen att "sista betalningsdag" inte är lika med "mottagaren tillhanda" utan just när betalningen ska ha dragits på betalarens konto/inbetalat på banken. Därav att företag inte skickar ut påminnelser förrän efter minst en vecka efter "sista betalningsdag".
  • Anonym (....)
    Anonym (Testa med transportstyrelsen) skrev 2021-03-09 07:36:04 följande:

Testa får du se.

Det fungerar utmärkt med transportdtyrelsen. De följer lagarna precis som alla andra.
  • Anonym (Ansvar.)
    Limeblad skrev 2021-03-09 08:29:07 följande:

Vilken lag?
  • Limeblad
    Anonym (Ansvar.) skrev 2021-03-09 11:34:04 följande:

Vilken lag?

Lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid
Svar på tråden Löneutbet 26 feb?? Hur ska det gå till?