• Mippobippo

Varför är svärmors jobbiga?

Postar igen då jag la i fel kategori.

Här kommer det ännu en svärmor tråd.

Jag har haft problem med min svärmor enda sedan jag träffade min sambo men det har blivit lättare nu då vi har blivit äldre och vuxna människor. Hon nästan kräver att man ska träffas, vill bestämma inredning, vill ha tillgång till vårat hem, diskar hos oss och lägger beslag på saker hemma hos oss som till exempel nycklar. Som sagt så har det blivit bättre med åren då vi har tagit mer avstånd men detta beteende besvärar mig fortfarande ibland och det värsta av allt är att han ger sig på mig när hon känner sig ja kanske missnöjd? Då lägger hon spydiga kommenterar mot MIG. Jag förstår inte varför! Förstår inte hon att jag väljer att ta mer avstånd när hon beter sig så? Bara häromdagen gav hon mig en spydig kommentar om vårat hem sådär sju gånger, jag kände direkt för att ställa in våra kommande planer.

Jag tar illa upp och det gör mig såklart arg, hur kan man bete sig så? Om bara vi umgås är hon trevligare men så fort min sambo kommer in i bilden märker jag av att det blir lite av en tävling från hennes sida vem som står han närmast, det är ju helt sjukt!!! Min sambo är medveten om hennes beteende och har blivit betydligt mycket bättre på att säga ifrån men samtidigt är det på något sätt synd om henne då hon inte kan må bra och är ensam så vi vågar inte säga ifrån rejält. Varför beter man sig så? Varför kan man som mamma inte vara glad över att ens barn har träffat någon och flyttat hemifrån? Jag förstår inte.

• Svar på tråden Varför är svärmors jobbiga?
  • Mippobippo
    Anonym (abcd) skrev 2021-02-09 15:26:25 följande:

Jag vet varför hon beter sig sådär. Det är jättesvårt att förklara i en kort text dock. Men det här är något som har att göra med hur dåligt hon utvecklades, altså mogenheten i din svärmor.. och på grund av den, och att hon sedan själv blev förälder så använde hon den kapacitet hon hade för att uppfostra sitt barn. Men i verkligheten fanns det nog stora brister i vad hon kunde erbjuda sin son.. din partner.. och därför beter hon sig även konstigt nuförtiden, fastän han är vuxen. Hon förstår inte hur en relation kan vara stark eller trevlig, utan att konstant kanske kräva verbal bekräftelse eller göra andra saker som dramatiserar hur värdefull hon är.. Hon kanske också tror att hon är världens bästa mamma, och hon kanske inte ser att du och din partner har en bra connection till varandra (för hon är blind för den typen av connection kanske).

Du är inte galen. Det är knepigt att få bort sådana där svärmödrar, ex, systrar, osv.. Oftast brukar man behöva göra ett drastiskt klipp i relationen, och efter detta följer det ilska och aggressivitet, men efter en lång tid lugnar det ner sig och man kan bjuda på kaffe på stan och försöka bygga en ny relation utanför hemmet.. en mer ytlig kontakt utan att de ska bli inblandade i ens privatliv. Det är tråkigt att höra.. att det inte går att bli bättre än så, men det är oftast fallet.. antingen måste man tolerera det där tramset och det kan man inte om man ser igenom det.. eller så måste man få avstånd och ha tydliga gränser.. och vara smidig med kommunikationen i svåra situationer, för att inte skapa mer ilska när någon redan är arg över saker de inte har rätt att vara arga över.. t.ex. att bli förnärmad över att inte få ha nyckel hem till sin vuxna son och dennes sambo.. helt orimligt för någon som utvecklades väl och mogen, att bråka eller känna så.. men väldigt normalt för någon som inte själv fick lära sig om relationer från barnsbenen (från sin egen mamma och pappa)..

Vad intressant. Jag vet ju en del om hennes uppväxt och utan att nämna detaljer så var den lite annorlunda, jämfört med min. Föräldrarna var mer som polare där man inte satte särskilt mycket gränser. Hon blir ju sur när hon ser oss skratta med varandra när vi pratar på ett internt sätt då kan hon gå på mig och lägga någon spydig kommentar sen när han har gett henne uppmärksamhet blir hon glad igen. Jag är väldigt konflikträdd och har svårt att klippa kontakten men att ta avstånd har jag lättare för vilket vi har börjat göra mer och tyvärr är det ju kanske så man måste göra. Jag tog tillbaka nyckeln på ett fint sett då blev hon putt och säger att jag har tagit ?hennes? nyckel. Vi är inte riktigt helt hundra heller hur hon ens fick tag på nyckeln då min sambo säger att han inte har sagt att hon får ta en, jag litar på att han talar sanning.
  • Anonym (abcd)
    Mippobippo skrev 2021-02-10 15:17:52 följande:
    Vad intressant. Jag vet ju en del om hennes uppväxt och utan att nämna detaljer så var den lite annorlunda, jämfört med min. Föräldrarna var mer som polare där man inte satte särskilt mycket gränser. Hon blir ju sur när hon ser oss skratta med varandra när vi pratar på ett internt sätt då kan hon gå på mig och lägga någon spydig kommentar sen när han har gett henne uppmärksamhet blir hon glad igen. Jag är väldigt konflikträdd och har svårt att klippa kontakten men att ta avstånd har jag lättare för vilket vi har börjat göra mer och tyvärr är det ju kanske så man måste göra. Jag tog tillbaka nyckeln på ett fint sett då blev hon putt och säger att jag har tagit ?hennes? nyckel. Vi är inte riktigt helt hundra heller hur hon ens fick tag på nyckeln då min sambo säger att han inte har sagt att hon får ta en, jag litar på att han talar sanning.
    Ja det är sjukt intressant när man väl hittar info och svar till saker som påverkar ens liv och relationer.. Du kan hitta allt på youtube och i massa böcker.

Men om jag skulle ge dig en liten världsbild som du kan försöka använda när din svärmor är knepig så skulle det vara att : se på henne som en känslomässig 14 årig tjej, som innerst inne tror att utåtagerande är det enda sättet att skydda sitt inre och även nu , sin son. Dessutom vet hon inte vad gränser är. Varken för sig själv, inombords (t.ex. hindra sin egen impulsivitet) eller utombords (att respektera sitt vuxna barns hem, och ägodelar, och nycklar.)

Man är ständigt irriterad eller förvånad när en vuxen beter sig konstigt. Men om man slutar förvänta sig att det faktiskt är "en vuxen" så blir man inte så förvånad eller ställd längre. 

Bra att du tog nyckeln snällt, sådär. Hon vågade nog inte säga något annat än den kommentar hon gjorde. Var glad att du fick nyckeln utan bråk. Utan sånna gränser, och att du återtar gränser som hon överskrider sådär, så går det inte att ha henne på besök. Nu kanske ni kan ha det, när hon inte har nycklar och kan komma och gå helt på eget initiativ.. inte trevligt =P när någon öppnar dörren när man tror att man ska ha ensamtid
  • Anonym (Snowflake)
    Mippobippo skrev 2021-02-10 15:17:52 följande:

Tycker det låter som avundsjuka.
  • Anonym (Fia)

Intressant, verkar vara vanligt förekommande. Även min svärmor har liknande tendenser.

• Mippobippo
    Anonym (Nilla) skrev 2021-02-09 16:08:55 följande:

Jag har totalbrutit med sambon mor, hon är definitivt ingen svärmor till mig.

Hon och jag är som olja och vatten och kommer så förbli.

Jag är ingen trulig ung tjej utan en kvinna runt 50. Den där människan är knappt ens gammal nog att vara min mor, och så tror hon att hon ska kunna läxa upp mig för mina personliga ståndpunkter i olika frågor.

Det kan hon glömma, och sambon har full förståelse.

Jag är även svärmor, min äldsta son är gift med en jättefin kvinna. Hon och jag passar varandra som handen i handsken och umgår ofta på tu man hand. I början av deras förhållande, innan barnen kom, umgicks vi som vänner och hittade på roliga saker ihop.

Numera har de småbarn och coronan ligger som en blöt filt över tillvaron. Så några större "äventyr" blir det inte. Men vi ses och lagar mat ihop eller tar en drink till helgen emellanåt.

Man måste nog passa ihop rent personlighetsmässigt tror jag.

Men oj! Låter konstigt att hon vill läxa upp dig när du är vuxen dra en gräns tänker jag. Precis som du säger måste man nog passa ihop personlighetsmässigt. Jag kommer överens med de flesta människor och anpassar mig lätt men jag har svårt för personer som är taskiga, vill bestämma och köra med en. Där drar jag min gräns helt klart. I min situation så slog jag bort hennes beteende till en början med det blir svårt i längden.
  • Mippobippo
    Friger skrev 2021-02-09 16:40:09 följande:

Jätteskoj när svärmor kommer och tar över huset. Lägger sig i hur vi uppfostrar barnen och konstaterar att det är stökigt och börjar städa.

Jag kan ju tycka att hon är den sista människan jag kommer lyssna på när det gäller goda råd angående barnuppfostran. Men jag ser gärna att hon kommer och hälsa på mycket nu när vi ändå är hemma pga Corona. Jag kan till och med krama henne. Är det så att hon inte vågar åka hit kommunalt kan hon ju alltid ta kvasten.

Min fru uppskattar inte min humor för övrigt.

Det låter som ett typiskt svärmor beteende. Varför måste man lägga sig i så mycket?
  • Mippobippo
    Anonym (Snowflake) skrev 2021-02-09 17:10:31 följande:

Känner igen mig om kommentarer... När vi fick barn försökte jag anstränga mig extra mycket för att få en nära relation till min svärmor för vårt barns skull, men efter hennes sårande kommentarer försöker jag nu undvika henne istället. Jag förstår inte vad det där beteendet handlar om, om det är något slags konkurrens dom känner? Eller som någon skrev att dom mår dåligt kanske?

Exakt!? Jag blir också sårad av kommentarerna och om inte sårad så arg. Jag förstår inte heller, en viss konkurrens är det nog helt klart vilket är ganska sjukt då det är en sons partner, vad finns det att tävla om?? Uppmärksamhet? Vem som är bäst? Är hon kär i sin son? Helt allvarligt. Jag ska aldrig bli en sådan svärmor den dagen jag skaffar barn.
  • Mippobippo
    Anonym (Snowflake) skrev 2021-02-09 17:10:31 följande:

Känner igen mig om kommentarer... När vi fick barn försökte jag anstränga mig extra mycket för att få en nära relation till min svärmor för vårt barns skull, men efter hennes sårande kommentarer försöker jag nu undvika henne istället. Jag förstår inte vad det där beteendet handlar om, om det är något slags konkurrens dom känner? Eller som någon skrev att dom mår dåligt kanske?

Exakt!? Jag blir också sårad av kommentarerna och om inte sårad så arg. Jag förstår inte heller, en viss konkurrens är det nog helt klart vilket är ganska sjukt då det är en sons partner, vad finns det att tävla om?? Uppmärksamhet? Vem som är bäst? Är hon kär i sin son? Helt allvarligt. Jag ska aldrig bli en sådan svärmor den dagen jag skaffar barn.
  • Mippobippo
    Sven19 skrev 2021-02-09 17:18:12 följande:

Har också en jobbig svärmor som tror att allt kretsar runt henne.

Alla högtider ska hon bjuda hem alla och hon har noll förståelse att vi kanske skulle vilja göra något själva exempelvis midsommarafton eller nyår.

Hon tror hon är expert på allt från matlagning till bilar och renovering.

Hon tycker att det är hon som bestämmer. Givetvis känner jag igen mig i det du skrev, någon gång vill jag vara ensam med min partner en högtid men det är svårt speciellt på de då man samlas med sin familj.
  • Mippobippo
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-02-09 17:34:26 följande:

Jag känner igen mycket av det beskrivna i min egen mamma. Tänker att det är en viss personlighetstyp (eller -störning) snarare än en svärmorsgrej.

Hur hanterar du det? Är nyfiken på vad tex familj eller vänner tycker om det beteendet?
  • segelvind

Jag har bara haft jättefina svärmödrar. Den jag har nu är fantastisk och en jättefin farmor. Visst vi är inte överens jämt och tycker olika men så är det ju i alla relationer. Hon och hennes son (min man) har en jättefin och nära relation som jag är noga att inte störa utan snarare uppmuntra.

Är du säker på att du är en drömmig svärdotter? Kan ofta tänka att lika många tokiga svärmödrar som det finns matchar det nog upp med antalet knäppa och tråkiga svärdöttrar...

• Anonym (Snowflake)
    Mippobippo skrev 2021-02-11 12:16:16 följande:

Nej jag förstår inte heller, hennes beteende slår ju bara tillbaka mot henne själv eftersom man undviker att träffa henne och då blir det ju att hon inte får träffa barnbarnen heller.
  • Mippobippo
    segelvind skrev 2021-02-11 12:22:17 följande:

Jag har bara haft jättefina svärmödrar. Den jag har nu är fantastisk och en jättefin farmor. Visst vi är inte överens jämt och tycker olika men så är det ju i alla relationer. Hon och hennes son (min man) har en jättefin och nära relation som jag är noga att inte störa utan snarare uppmuntra.

Är du säker på att du är en drömmig svärdotter? Kan ofta tänka att lika många tokiga svärmödrar som det finns matchar det nog upp med antalet knäppa och tråkiga svärdöttrar...

Det låter ju jätte härligt.

En fin svärdotter, ja. Jag har aldrig lagt någon spydig kommentar mot henne och jag skulle aldrig få för mig att göra det jag ser ingen anledning. Att hon vill styra och stämma hos oss, leta problem i hemmet, ha tillgång till allt och uttrycker avundsjuka mot sina barns relationer till deras partners.. det gör mig arg. Och såklart när hon får ett ryck och ska gå på mig helt plötsligt, har hänt många gånger. Hade varit lättare att förstå om jag kunde beskriva mer i detalj men jag vill inte bli igenkänd på nätet.

Man måste förstå att det finns gränser och man måste acceptera att ens barn inte är barn hela livet, de blir vuxna, flyttar hemifrån och skaffar ett eget liv. Självklart ska man bli involverad men man kan inte kräva att bli involverad 24/7 och behandla sina barn som om de vore 5 år.
  • Mippobippo
    Anonym (Snowflake) skrev 2021-02-11 12:36:46 följande:

Nej jag förstår inte heller, hennes beteende slår ju bara tillbaka mot henne själv eftersom man undviker att träffa henne och då blir det ju att hon inte får träffa barnbarnen heller.

Jag tror att en sådan person inte förstår att det är hon problemet sitter i och istället finner någon annan att skylla på. Exempelvis, endast exempelvis.. i ditt fall så är du problemet som håller henne borta från att träffa barnbarnen inte att det är hon som är anledning till varför man undviker det.
  • Anonym (Snowflake)
    Mippobippo skrev 2021-02-11 13:03:06 följande:

Jag tror att en sådan person inte förstår att det är hon problemet sitter i och istället finner någon annan att skylla på. Exempelvis, endast exempelvis.. i ditt fall så är du problemet som håller henne borta från att träffa barnbarnen inte att det är hon som är anledning till varför man undviker det.

Jag tror att du har rätt. Jag hade velat prata med henne om de sårande kommentarerna så att man kunde rensa luften för jag hade verkligen velat ha en bra relation med henne, om inte minst för barnens skull. Men utifrån tidigare situationer så vet jag att det inte går. Hon börjar bara gråta och får det till att jag är den dumma som ger sig på henne. Hon får alla att tycka synd om henne för att hon återberättar händelser så att hon ska framstå som offret. Jag har gett upp. Det är bättre att hålla sig på avstånd så blir det inget drama.
  • Anonym (jobbigt)
    Mippobippo skrev 2021-02-11 12:21:40 följande:

Hur hanterar du det? Är nyfiken på vad tex familj eller vänner tycker om det beteendet?

Det blir ju lite speciellt när det är ens mamma det handlar om. Då föds man in i det och uppfattar beteendet som något normalt, till skillnad från om man lär känna en sådan person i vuxen ålder. Som barn har man också en tendens att lägga skulden för olika saker på sig själv hellre än att tänka att något är fel på föräldern.

Det var inte förrän jag fick mitt andra barn som polletten trillade ner och jag insåg att mycket av hennes beteende och sådant som hon gjort under min uppväxt inte är okej. Tyvärr hann jag flytta till min hemstad innan det och bor nu ganska nära henne, men försöker minimera kontakten så gott det går. Svårt eftersom hon hela tiden "råkar" dyka upp där vi är. Tänker ibland att jag skulle vilja bryta kontakten helt, men det är både svårt rent praktiskt och svårt eftersom jag får dåligt samvete bara av att tänka tanken.
  • Anonym (Knepigt)

Låter som min svärmor. Jag skiter i det mesta hon säger, men hennes nedlåtande kommentarer om vårt hus och våra möbler som enligt henne är slitna (nej dom är antika!) har börjat påverka min sambo negativt och nu skäms han över vårt hem !

Jag ät introvert och kan tycka att umgås med henne och resten av den familjen blir väldigt intensivt, så jag brukar gå undan några minuter för att hämta andan. Har fått reda på nu att hon tydligen sagt till sambon att hon inte känner sig välkommen här nu för att jag inte umgås med dom när dom är här. Detta bryr jag mig om, för jag tycker det är lite kränkande!

Jag tror att vissa föräldrar har svårt att släppa kontrollen när deras barn flyttar hemifrån och bildar familj. Kan ju hända att dom inte tycker 100 om sonens (för det verkar ofta vara mammor och söner) fru. Men är man vuxen människa ska man ju kunna respektera sina barns livsval sålänge barnen inte far direkt illa. Och som jag brukar säga till min 5 åring- vissa saker får man tänka inne i huvudet.

Lider med dig ts!

• Anonym (Älskar min svärmor)

Jag är nog ett unikum. Jag älskar min svärmor. Hälsar på lagom ofta, har lagom kontakt, kräver inte hjälp av sin son/min sambo särskilt ofta och verkar genuint gilla mig. Har bra men lagom kontakt med sitt barnbarn (min bonusdotter) Trevlig och korrekt, kanske lite tråkig? Men inte alls så att det stör.

Min egen mamma måste även vara världens värsta svärmor. Hon och min sambo bråkar nästan varje gång de ses. De går inte ihop (Jag älskar honom lite extra för det, samtidigt är det ibland jobbigt). Mamma är extremt kritisk mot mig. jag kan ta det, är van, men min sambo kan inte ta det. Säger mamma tex. att min röv ser ut som en ardenner hästs röv så säger jag bara "ja mamma jag har en stor ardenner häströv jag vet" men min sambo, han blir sur och säger emot eller ännu värre (bättre) försöker resonera med henne och upplysa henne om hur man skall bete sig.

Svar på tråden Varför är svärmors jobbiga?