• Anonym (TS)

Fått erbjudande om drömjobb samtidigt som jag snart vill bli gravid igen, vad göra?

Jag är föräldraledig just nu och ska börja jobba igen i maj. Nu har jag blivit kontaktad av en rekryterare gällande ett jobb som bara känns så rätt.. Men, vi har bestämt att vi vill ha ett syskon till vårt barn och vi ska börja försöka om tre-fyra månader. Jag är äldre, så har inte möjlighet att vänta längre känner jag.

Jag har bestämt att tacka nej till den erbjudna tjänsten, men samtidigt känns det som jag går miste om ett drömjobb och vem vet hur snabbt / om jag kommer lyckas bli gravid igen.. Å andra sidan lär det ju dyka upp fler jobb i framtiden, men tänk om det inte gör det..

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Fått erbjudande om drömjobb samtidigt som jag snart vill bli gravid igen, vad göra?
  • Anonym (Ta det!)

Sällar mig till de som säger att du ska ta jobbet. Även om du blir gravid på första försöket så kommer du hinna jobba närmare 9 månader. Det kan vara en hel evighet i jobbsammanhang, jag har jobbat på företag som hunnit omorganisera hela verksamheten 3 gånger på den tiden. Om det tar längre tid att bli gravid har du i alla fall ett roligt jobb under tiden.

• Ascendere

Satsa på familjen, företaget kan lätt hitta någon annan och du har alla chanser att jobba senare när barnen blivit stora, medans barnen har bara en mamma och en barndom. Det gäller både den ofödda och storasyskonet tänker jag.
    Menar inte att du inte ska jobba alls men att tvingas prioritera mellan karriär och mammaskap riskerar att skapa väldiga slitningar både inom dig och inom familjen, det blir helt enkelt omöjliga prioriteringar.
    Se det som en enorm gåva du har fått att kunna ge liv istället, för det är det. 

• Fiona M
    Anonym (TS) skrev 2021-02-10 11:40:17 följande:

Ja, ni har rätt! Dessutom är bolaget jag är anställd på idag hårt drabbat av Coronakrisen.. Då ska jag höra av mig till rekryteraren med ett annat besked än jag först hade tänkt mig. :)

Bra!
  • Anonym (S)
    Ascendere skrev 2021-02-10 13:08:28 följande:

Satsa på familjen, företaget kan lätt hitta någon annan och du har alla chanser att jobba senare när barnen blivit stora, medans barnen har bara en mamma och en barndom. Det gäller både den ofödda och storasyskonet tänker jag.
    Menar inte att du inte ska jobba alls men att tvingas prioritera mellan karriär och mammaskap riskerar att skapa väldiga slitningar både inom dig och inom familjen, det blir helt enkelt omöjliga prioriteringar.
    Se det som en enorm gåva du har fått att kunna ge liv istället, för det är det. 

Barnen har väl en pappa också? Eller är han inte en fullgod förälder?
  • Anonym (J)

Jag hade sagt precis som det är: Att jag av hela mitt hjärta vill ha jobbet och kommer jobba förbannat bra, men att jag kanske försvinner ett halvår p.g.a. föräldraledighet.

• Anonym (Nk)

Ta jobbet!! Din man skulle knappast tveka även om du redan var gravid på en sådan sak och hade en föräldrarledighet framför sig om nått år. Bara för att du har barn behöver inte exakt allt stå på paus. En graviditet är under en längre tid och ni måste inte börja försöka dag ett som du börjar utan kan satsa på nån månad in och se vad som händer. Jag hade sett det som en perfekt chans att mellan två barn komma en bit framåt i karriären och ärligt talat, detta är ditt DRÖM jobb, de växer verkligen inte på träd.

Återigen, TA jobbet! Du vet inte hur framtiden ser ut, skulle du och din man ex skiljas/ få en sjukdom/ avlida kommer du antagligen vara glad över en vad jag antar, högre lön och fler möjligheter. Förlåt för negativitet här men min pappa dog när jag va 12 och det är sånnahär saker som verkligen gör skillnad. Mamma kunde försörja oss utan problem då hon gjort en del karriär.

• Krux

Din blivande arbetsgivare vet om att du är föräldraledig med ett litet barn och är fullt medveten om att du mest troligen kommer att bli gravid inom en relativt snar framtid och har tagit med i beräkningen att du kommer att vara föräldraledig igen, men det är ju en viss leveranstid på bäbisar så du kommer ju ändå att jobba i drygt ett år :) 

• Anonym (Berta)
    Krux skrev 2021-02-10 16:43:47 följande:

Din blivande arbetsgivare vet om att du är föräldraledig med ett litet barn och är fullt medveten om att du mest troligen kommer att bli gravid inom en relativt snar framtid och har tagit med i beräkningen att du kommer att vara föräldraledig igen, men det är ju en viss leveranstid på bäbisar så du kommer ju ändå att jobba i drygt ett år :) 

Exakt!

Någon skrev att du, TS, nu väljer karriären framför barnen men så behöver det ju inte alls vara. Att man har ett roligt jobb behöver inte betyda att man är där jämt och ständigt.

Hälsningar mamman och pappan med kul jobb på 80%
  • Madida

Hade utan tvekan tagit jobbet!

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Jobbet)

Säger som alla andra! Ta jobbet, det kan dröja innan du blir gravid, får missfall och gud vet allt! Hoppas såklart på en enkel resa! Lycka till!

• Anonym (S)
    Citronsaft skrev 2021-02-10 16:45:12 följande:

Tja, man kan inte ha kakan och äta den.

Jaså, jag vet många som har drömjobbet och barn. Går alldeles utmärkt att kombinera.
  • Anonym (TS)

Vill bara berätta att jag fick jobbet. :D

Tack för era peppande ord!

• Madida
    Anonym (TS) skrev 2021-04-24 07:50:28 följande:

Vill bara berätta att jag fick jobbet. :D

Tack för era peppande ord!

Härligt, grattis!
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (TS)
    Madida skrev 2021-04-24 12:06:06 följande:

Härligt, grattis!

Tack :)
Svar på tråden Fått erbjudande om drömjobb samtidigt som jag snart vill bli gravid igen, vad göra?