• Anonym (Hur tänker ni?)

Felprioritering?

Hej,

Jag har en fundering som slår mig av och till, i synnerhet när jag ser på exempelvis Lyxfällan eller läser i tidningen om familjer som har det knapert.
    För tydlighetens skull vill jag säga att avsikten med mina funderingar inte är att moralisera eller fördumma någon. Dock har jag ett genuint intresse för hur folk tänker och resonerar.

Okej, så här kommer det då. 

Varför bestämmer man sig för att det kan vara rimligt att skaffa fler barn om man redan befinner sig i en ansträngd situation. Jag kan förstå att livet händer, med arbetslöshet, skilsmässa och sjukskrivning som mer eller mindre kan vända upp och ner på ens tillvaro. Den förstår jag jag och kan relatera till hundra procent.

Men de som redan är arbetslösa och knappt har råd med sig själva. Tänker man att situationen blir bättre om man skaffar barn, eller lever man i ett förhållande där man inte har något att säga till om i frågan? Jag kanske är en dålig människa, men jag har så svårt att känna empati med personer som, i min värld iaf tar beslut som uppenbarligen kan betraktas som grova felprioriteringar. 

Hjälp mig snälla att vidga mina perspektiv så jag kan förstå.

• Svar på tråden Felprioritering?
  • Anonym (45454)

Dom tänker och känner: varför ska dom behöva avstå livet stora gåva; barn. Bara för ekonomin.

• Anonym (A)

Det finns inte skuggan av en chans att du vill förstå för du har redan bestämt dig för vad som är rätt och fel prioriterat och det gäller för alla.

Anonym (Hur tänker ni?) skrev 2021-02-13 17:02:28 följande:
    ag kanske är en dålig människa, men jag har så svårt att känna empati med personer som, i min värld iaf tar beslut som uppenbarligen kan betraktas som grova felprioriteringar. 
    Grundläggande för att förstå är att man har empati och sympati och det säger du själv att du inte har.

Vad är rätt? Vad är fel?

Börjar man fundera på det måste man minnas biologilektionerna i högstadiet: reproduktion är en grundläggande drift. Det är därför det finns med i de mänskliga rättigheterna. Det är en drift, lika viktig som mat, vila och värme.

Det som skaver i ditt resonemang är att du endast ser dina värderingar och prioriteringar som det enda rätta. Ekonomi.
    Och de som har en annan värdering gör fel.

Tycker du ska börja där, fundera över rätt och fel. Fundera på varför du saknar empati och vad det betyder i slutändan - att du aldrig någonsin kan förstå någon annan som inte tänker och prioriterar exakt som du.
    Empati är inget statiskt utan det går att öva upp så det finns hopp för dig med. Börja tex med det du nämner i tråden.Solig
Svar på tråden Felprioritering?