• crassus

Sjukskriven på grund av fibromyalgi!

Finns det någon på FL som har "drabbats" av detta tillstånd? Det kan inte kallas för en sjukdom eller?
    Har en kollega som har varit sjukskriven på grund av fibromyalgi i cirka 8 månader.
    Är detta rimligt? Hon hälsade på oss på jobbet för några dagar sedan. Hon såg inte sjuk ut. Lite tjockare kanske...
    Å andra sidan, ingen vågade ställa några frågor om hennes tillstånd.
  • Svar på tråden Sjukskriven på grund av fibromyalgi!
  • Superenkelt
    Martin1990 skrev 2021-02-16 20:12:20 följande:
    Att det inte går ihop att ha den fruktansvärda ständiga värk och ändå njuta av hobbys som t.ex plantera blommor. Därför blir ni inte trovärdiga i andras ögon. Finns studier på att det är en viss personlighetstyp som drabbas av fibro och att socioekonomisk situation påverkar enormt.
    Du fattar inte ironi i mitt inlägg. "Att plantera blommor" var bara ett exempel.
    Alla människor har rätt till fritid och sina hobbies oavsett om man är cancersjuk, sitter i en rullstol eller lider av astman med mera med mera. 
    Det är när man ger upp och kapitulerar inför sitt tillstånd, när man slutar kämpa och se livet från den ljusa sidan, det är då som händer det värsta - att man bli isolerad, deprimerad och till slut förvärrar sitt eget tillstånd.
    Och detta är inte på något sätt unikt enbart för dem som drabbas av fibromyalgi. 
    Att inte tappa livslust är viktigt för alla människor, både de friska och de sjuka.

När någon skriver "finns studier" utan att ange källor så vill jag bara skratta.

Finns studier på att det är en viss personlighetstyp som drabbas av empatistörningar också.... Skrattande
  • Anonym (Coronatrött)
    Martin1990 skrev 2021-02-16 20:12:20 följande:
    Att det inte går ihop att ha den fruktansvärda ständiga värk och ändå njuta av hobbys som t.ex plantera blommor. Därför blir ni inte trovärdiga i andras ögon. Finns studier på att det är en viss personlighetstyp som drabbas av fibro och att socioekonomisk situation påverkar enormt.
    Men med ditt sätt att resonera så kan man dra en slutsats att kranskärlssjukdomar som hjärtinfarkt, hotande hjärtinfarkt, och kärlkramp sjukdomar som stroke och högt blodtryck, sjukdomar som diabetes osv är inte trovärdiga heller. För dessa nämligen drabbar också en viss typ av människor (i alla fall i större utsträckning). Det vill säga rökare, dem som har högt blodtryck och höga blodfetter, dem som är övervikta, fysisk inaktiva och lider av stress.
    Och gud förbjuder om en överviktig människa råkar ha en hobby - då är han en lögnare i allas ögon och mest troligt fejkar sin diabetes. För han tog en promenad eller bytte jord i sin blomkruka... 
  • Martin1990
    Anonym (Coronatrött) skrev 2021-02-17 09:35:27 följande:
    Men med ditt sätt att resonera så kan man dra en slutsats att kranskärlssjukdomar som hjärtinfarkt, hotande hjärtinfarkt, och kärlkramp sjukdomar som stroke och högt blodtryck, sjukdomar som diabetes osv är inte trovärdiga heller. För dessa nämligen drabbar också en viss typ av människor (i alla fall i större utsträckning). Det vill säga rökare, dem som har högt blodtryck och höga blodfetter, dem som är övervikta, fysisk inaktiva och lider av stress.
    Och gud förbjuder om en överviktig människa råkar ha en hobby - då är han en lögnare i allas ögon och mest troligt fejkar sin diabetes. För han tog en promenad eller bytte jord i sin blomkruka... 
    Skillnaden är att alla de sjukdomar du räknar upp går att se med tester i sjukvården, utom "lider av stress". Fibromyalgi är nog ett annat sätt att lida utav stress, det är psykiatriskt, varför argumentera emot det? Är det fult med psykiatriska sjukdomar eller?
  • Martin1990
    Superenkelt skrev 2021-02-17 08:55:21 följande:
    Du fattar inte ironi i mitt inlägg. "Att plantera blommor" var bara ett exempel.
    Alla människor har rätt till fritid och sina hobbies oavsett om man är cancersjuk, sitter i en rullstol eller lider av astman med mera med mera. 
    Det är när man ger upp och kapitulerar inför sitt tillstånd, när man slutar kämpa och se livet från den ljusa sidan, det är då som händer det värsta - att man bli isolerad, deprimerad och till slut förvärrar sitt eget tillstånd.
    Och detta är inte på något sätt unikt enbart för dem som drabbas av fibromyalgi. 
    Att inte tappa livslust är viktigt för alla människor, både de friska och de sjuka.

När någon skriver "finns studier" utan att ange källor så vill jag bara skratta.

Finns studier på att det är en viss personlighetstyp som drabbas av empatistörningar också.... Skrattande
    Jag använde ditt exempel. Jag tror också att de med fibromyalgi lider, och det är synd om dem. Men problemet sitter inte i musklerna. Självklart ska man få vård ändå och förtjänar att må bra även med psykiatrisk sjukdom.
  • Martin1990
    Aniiee skrev 2021-02-16 20:18:49 följande:
    Nu har jag bara suttit och läst lite grann så här, men har du länkar till dessa studier? Vill påpeka att jag själv inte har vidare koll på den här sjukdomen och inte ifrågasätter varken dig eller någon annan i tråden, utan jag är nyfiken. 

www.hindawi.com/journals/prt/2012/730741/

Här är en studie som visar att personer som får diagnosen fibromyalgi i högre grad har en neurotisk personlighetstyp än normalbefolkningen.

Conclusion. The personality trait of neuroticism significantly associates with the key Fibromyalgia characteristics of pain, sleep, fatigue and confusion as well as the common co-morbidities of depression, anxiety and stress. Personality appears to be an important modulator of FM clinical symptoms.

• Aniiee
    Martin1990 skrev 2021-02-17 15:21:15 följande:

Här är en studie som visar att personer som får diagnosen fibromyalgi i högre grad har en neurotisk personlighetstyp än normalbefolkningen.

Conclusion. The personality trait of neuroticism significantly associates with the key Fibromyalgia characteristics of pain, sleep, fatigue and confusion as well as the common co-morbidities of depression, anxiety and stress. Personality appears to be an important modulator of FM clinical symptoms.

Tack för länken. Det var ju en väldigt liten studie. Sedan undrar jag också lite (inte läst hela studen än) vad som är hunan och ägget här.....  Långvarig smärta ger ju upphov till saker som sömnproblem och påverkat humör och sånt. Jag har inte fibromyalgi men jag har haft jävligt ont over längre tid (cencer med behandling) och nog fan blir man aningens neurotisk av att gå och ha ont jämt och ständigt.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • honny

När jag hört bekanta som jobbar inom vården nämna fibromyalgi har det låttit som det är en speciell typ av människa som drabbas och att man måste gå varsamt med dessa patienter för de har en speciell inställning till sin sjukdom eller vad man ska säga?? Det ni drabbade berättar här låter fruktansvärt, jag har aldrig pratat så mycket med någon med fibromyalgi så de var intressant men hemsk läsning.

• Anonym (Coronatrött)
    Martin1990 skrev 2021-02-17 15:21:15 följande:

Det är ingen studie, den säger ingenting.
  • Fenestra
    Aniiee skrev 2021-02-17 15:35:07 följande:
    Tack för länken. Det var ju en väldigt liten studie. Sedan undrar jag också lite (inte läst hela studen än) vad som är hunan och ägget här.....  Långvarig smärta ger ju upphov till saker som sömnproblem och påverkat humör och sånt. Jag har inte fibromyalgi men jag har haft jävligt ont over längre tid (cencer med behandling) och nog fan blir man aningens neurotisk av att gå och ha ont jämt och ständigt.
    Håller med dig fullständigt. 
  • crassus
    Anonym (Coronatrött) skrev 2021-02-17 09:35:27 följande:
    Bra poäng där.

Jag förstår inte heller varför folk med fibromyalgi inte ska kunna göra något roligt i sitt liv, trots sin smärta? Man är inte dödsdöm och har rätt till så normalt liv som möjligt.

Min granne genomgår nu en cancerbehandling. Men hon åker skidor och skjutsar sina barn till träning och går och handlar. Ingen säger att hon är inte trovärdig i sin sjukdom bara för att hon försöker leva så normalt liv som möjligt.
    Varför andra "regler" skall gälla för personer med fibromyalgi? Den resonemang förstår jag mig inte på? 

Någon skrev här i sitt inlägg att hen är inte ens sjukskriven utan jobbar heltid trots sina smärtor och tar hand om sina barn. 
  • Anonym (Tulpanälskare)
    Martin1990 skrev 2021-02-17 15:09:52 följande:
    Skillnaden är att alla de sjukdomar du räknar upp går att se med tester i sjukvården, utom "lider av stress". Fibromyalgi är nog ett annat sätt att lida utav stress, det är psykiatriskt, varför argumentera emot det? Är det fult med psykiatriska sjukdomar eller?
    Du argumenterar emot alla andra här! Vad händer? Tål du inte att bli ifrågasatt? 
  • Anonym (Dr.)
    Anonym (Tulpanälskare) skrev 2021-02-17 19:25:25 följande:
    Du argumenterar emot alla andra här! Vad händer? Tål du inte att bli ifrågasatt? 
    Han argumenterar ju inte mot att fibromyalgiker lider, bara visar fakta på att det är psykosomatiskt. 
  • Anonym (Vårlängtan)
    Anonym (Dr.) skrev 2021-02-18 18:57:08 följande:
    Han argumenterar ju inte mot att fibromyalgiker lider, bara visar fakta på att det är psykosomatiskt. 
    FL egen soldoktor.
    Det han hittills "visat" kallar jag inte för fakta! Tyvärr.
Svar på tråden Sjukskriven på grund av fibromyalgi!