• Anonym (JE)

Igångsättning med cytotec

När jag pratat med två släktingar varav en födde barn i Sverige för flera år sedan och den andra födde i Norge för något år sedan.

Dom berättade båda två om att deras igångsättningar började med att dom fick cytotec vaginalt för att få igång allt. När jag läser idag om hur det fungerar i Sverige så får man dricka det? När ändrades det och är det en säkrare metod?

• Svar på tråden Igångsättning med cytotec
  • Anonym (Anonym)

Båda är säkra metoder, men antagligen är det mer effektivt att dricka det, annars skulle man väl inte rekommendera det.

• Anonym (B)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-15 15:43:59 följande:

Båda är säkra metoder, men antagligen är det mer effektivt att dricka det, annars skulle man väl inte rekommendera det.

Det är faktiskt precis tvärtom. Betydligt mer snällt mot kroppen att dricka det då man spär ut en tablett i 100 ml vatten och tar en mindre dos varannan timme. Vaginalt ges koncentrerat. Cytotec är ett potent läkemedel som man bör vara försiktig med. Så betydligt bättre att dricka det.

Vid abort ges hela tabletter vaginalt och oralt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (B) skrev 2021-02-15 15:49:41 följande:
    Det är faktiskt precis tvärtom. Betydligt mer snällt mot kroppen att dricka det då man spär ut en tablett i 100 ml vatten och tar en mindre dos varannan timme. Vaginalt ges koncentrerat. Cytotec är ett potent läkemedel som man bör vara försiktig med. Så betydligt bättre att dricka det.

Ja du ser, med andra ord en god orsak.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (B) skrev 2021-02-15 15:49:41 följande:

Och mer effektivt. Och mindre riskfyllt.
  • Snuttis2

Jag har fått cytotec två gånger , ena gången för att driva ut ett missfall och då fick jag ta dem vaginalt.

andra gången för att starta förlossningen i samband med akut havandeskapsförgiftning o då fick jag dem oralt.

Tyckte det var obehagligt båda gångerna , min kropp svarade fysiologiskt på båda uppläggen !

• Snuttis2

Insåg att det inte var svar på din fråga men så är li erfarenhet , är idag tveksam generellt till cytotec som ju inte är utvecklat eller avsett alls till det som det faktiskt används till

• Anonym (JE)

Så om jag förstår det rätt så är cytotec mer potent om man tar det vaginalt och därför blir det en större risk vid igångsättning av en förlossning? Blev bara lite fundersam då man läst om många som druckit och dom inte fått någon verkan alls och har då undrat varför man inte kan ta dom vaginalt för det gjordes förut

• Snuttis2

Tänker att det kanske handlar lite om hur redo kroppen också är?

Vid mitt missfall vägrade kroppen släppa fostret utan cytotecen fick öppna tappen o driva igång kramperna o blödnings processen !

Vid min förlossning hade krpppen själv öppnat sig halvvägs så jag fick tabletterna oralt o processen gick lite lugnare i starten då kroppen delvis var mogen .

• Anonym (B)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-15 17:15:51 följande:

Och mer effektivt. Och mindre riskfyllt.

Definitivt inte mer effektivt.
  • Anonym (Grodan grön)

Tidigare när man fick cytotec vid induktion av förlossning delades tabletten i bitar, om jag mins rätt i 4 delar och så gav man en del i taget vaginalt. Dock kan själva läkemedlet i tabletten vara ojämnt fördelat så man kunde få en del som var ?potent? och en del som inte innehöll själva läkemedlet utan mer tex bindningsmedel osv.

När man nu löser tabletten i vatten och drar upp viss mängd i spruta så är tanken att det ska bli mer jämnt fördelat. Dessutom är det jättesvårt att föra in en pytteliten bit vaginalt!

Svar på tråden Igångsättning med cytotec