Har ni flera banker?
Tänkte att det vore kul att ha flera banker. En till t.ex lön, andra till sparande. Eller har ni allt hos samma bank?
Vilken bank tycker ni är bäst?
Tänkte att det vore kul att ha flera banker. En till t.ex lön, andra till sparande. Eller har ni allt hos samma bank?
Vilken bank tycker ni är bäst?
Avanza erbjuder inte transaktionskonton (lönekonto) och stället inte ut bank- och kreditkort. Så för nu går det inte att ha dem som enda bank.
Lön och kort har vi hos Danskebank (gick dit från Swedbank som ladde för stor fokus på sina företagskunder och numera struntar fullständigt på privata kunder - där har du svaret på varför det har blivit sämre för dig också), bolån - hos Avanza och ISK på Aktieinvest.
Har Swedbank för löner, räkningar och lån. Har Avanza för sparande, både konto (med lite ränta) samt ISK för investeringar i fonder och aktier.
Intressanta svar!
Jag har också Avanza o Nordnet. Men vet Inte om jag har fel, men dom verkar inte vara billigast? Men utbudet är ju bra mycket bättre än andra.
Jag tycker Länsförsäkringar verkar ha bra utbud annars. Men verkar som att man måste ha hela paketet f
där? Nordea går utan kort vet jag.
Måste man ha in lönen på en storbank och sen ha internetbank med alla andra tjänster i en annan bank?
Handelsbanken för lön, SBAB för bolån och Nordnet och Avanza för aktier och fonder (kunde inte bestämma mig för vilken och testade båda och har sedan fortsatt med att ha kortsiktiga investeringar på Nordnet och långsiktiga på Avanza).
Bara en bank.
Ja, lönekonto i min gamla sparbank. Lite gemensamt sparande i Ikano, där även barnens sparande ligger. Bolån i Nordea som är makens gamla bank. Kreditkort i OKQ8 dom har lite ränta och som var avgiftsfritt. Skönt de gånger (få gånger) Swedbank ligger nere. Använder det även hos veterinären, så slipper jag oroa mig för att inte ha teckning på mitt vanliga kort. Slutligen lite fonder och barnens veckopeng i SEB eftersom de hade bäst för barnet, när vi kollade vad vi behövde. Har också HSB spar sedan jag var liten, som nyss flyttats till Danske bank.
För min egen del känns mitt upplägg perfekt. Jag "slipper" ha koll på sparande samtidigt som jag tittar på lönekontot. För min del är minskad vardaglig översikt jättebra för att kunna lägga undan sparande till framtiden. Det är säkert så att vissa uppskattar översikten, men för egen del uppskattar jag "ny bil fonderna", "bilkontot" och "fuck-off-kontot".
Jag har en bank där lönen kommer in och jag betalar räkningar, en bank dit jag flyttar shoppingpengarna/matkontot, en bank där jag har korttidssparande upp till en viss summa pga räntan där, en bank för aktie- och fondhandeln. Jag är på jakt efter ett hus att bo i också så snart har jag kanske ytterligare en bank för bolånet.
Har blivit några olika. Länsförsäkringar för lön, transaktionskonto och buffert (bytte från Handelsbanken när de höjde priset på sina konton, under en period hade jag båda), Avanza och Savr för fondsparande, Santander för räntekonto (buffert), Marginalen Bank för gemensamt konto med kredit, SBAB för bolån, SEB för tjänstepension. Har även ett coopkort med kredit men det är inte aktiverat och ska avvecklas när jag får tummen ur så det räknar jag inte. Sju banker alltså.
Men har ni bankkort till flera av dessa konton?
Jag skaffade konton på flera banker när jag gick över gränsen för insättningsgarantin - så jag har konton på tre olika banker + Avanza
Har transaktions- och vardagskonton på Handelsbanken, och några små fondsparanden.
Buffertkonton på SBAB (vet att det finns bättre men i dagsläget med låga räntor överallt känns det inte värt besväret att flytta. Hade jag startat sparkonto idag hade jag dock valt något annat ställe som ger några promille mer i ränta).
Sparande på Avanza. Ska dra igång det mer igen när jag inte är föräldraledig längre. Spara åt mitt barn t ex.
Kreditkort hos Norwegian. Det här betalar jag så gott som allting med. Det är ett kreditkort utan avgifter och som det går att ta ut kontanter med utan extra avgifter, även i Danmark, i de sällsynta fall det skulle behövas.
Debitkort hos Handelsbanken, men det är bara för att deras tjänster kostar oavsett och då betalar jag hellre den summan en gång per år och får ett betalkort än uppdelat på tolv månader utan att få ett kort. Någon enstaka gång kan väl det kortet vara bra att ha...
Har ett kreditkort också för allt som rör bilen. Får värdecheckar som jag kan betala med och på så vis få billigare service. Skönt också att ha koll på de kostnaderna eftersom vi har ett särskilt konto för bilens kostnader.
Hade gärna haft allt under samma bank men det finns ju ingen sådan bank.
Jag har fem banker. Kanske blir det en till när det är dags för bolån. Varför skulle man inte kunna ha fler? Utnyttja det bästa hos olika. Jag har två kreditkort och ett kontokort, men det behövs kanske inte. Tycker dock det är praktiskt med ett Visa och ett Mastercard, om det enda skulle krångla.
Jag har fem banker. Kanske blir det en till när det är dags för bolån. Varför skulle man inte kunna ha fler? Utnyttja det bästa hos olika. Jag har två kreditkort och ett kontokort, men det behövs kanske inte. Tycker dock det är praktiskt med ett Visa och ett Mastercard, om det enda skulle krångla.
Jag har 5 banker.
Länsförsäkringar: Lönekonto / bankkort (Som inte används)
Avanza: Sparande och bolån
Nordnet: Sparande
Nordea: Sparande / Kreditkort (Everydaycard)
Swedbank: Kreditkort (Coop)