• Kariiiin

    Vill bli gravid!! Är jag gravid?

    Hej! Har 2 frågor!

    Jag slutade med p-piller (minipiller) i februari 2020. Hade sedan mens som jag skulle varje månad fram till augusti då den försvann. Var sedan i kontakt med kvinnokliniken i januari 2021 som skrev ut primolut till mig. Skulle då ta dessa 3 cyklar. Har tagit en cykel och är på sista tabletten på den andra cykeln och har en känsla att jag är gravid. Enligt ägglossningstest hade jag ägglossning den 9 feb. Min mens ska enligt mina beräkningar komma 19-20e. Det betyder alltså att dagarna mellan ägglossning och mens är 10-11 dagar. När kan jag ta ett gravtest? Har tagit gravtest som visar neg men vet också att det är för tidigt. Jag har känningar i brösten i mina körtlar. Brukar annars känna i bröstvårtorna innan mens. Känner även i magen. Om ungefär 4 dagar efter ägglossning var jag otroligt yr.. vad tror ni? Snälla kom med förslag!

  • Svar på tråden Vill bli gravid!! Är jag gravid?
  • Semlan3

    Svårt att säga. Håller tummarna att du är gravid. Jag har dock svårt att tro att man har symptom om hcg fortfarande är så lågt att det inte ger utslag. Du får väl vänta någon vecka till och ta ett nytt graviditetstest. Lycka till!

  • Emerencia

    Det tar ca 6-8 dagar för ägget att fastna efter det blivit befruktat. Så det borde sätta sig typ idag eller om några dagar. Sedan efter det fäst tar det 1-2 veckor att få tillräckligt högt hcg. Från nu till och en vecka framåt är nivån runt 5-50, och om 2 veckor 50-500. Så vänta typ 9-12 dagar och gör ett nytt test då. Lycka till.

  • Emerencia

    Allt beror på hur mycket hch du har i kroppen. De vanliga testerna har en känslighet på 25, däremot finns det ett tidigt test med känslighet på 10. Du kan testa positiv imorgon med tidigt test om ägget fått fäste igår eller rent i förrgår. Eller så fäster det imorgon. Då finns det risk att du får negativt test vid bim 0 (om 4 dagar) om du har de vanliga testen med 25 gräns. Så vänta en vecka till och gör ett vanligt test då.

Svar på tråden Vill bli gravid!! Är jag gravid?