MA upptäcktes i v15+6, känsliga varnas.
Jag har precis fått genomgå en så kallad abort i graviditetsvecka 16 (enligt sista mens), men mitt foster/barn hade dött redan i v12+? (oklart vilken dag då dom skriver olika i journalen).
Tar allt från innan mitt foster påståtts ha dött i magen.
Nipt testet gjorde jag i v12+1 (enligt uträkning från Vul) den 25 januari, någon dag senare ska mitt foster ha dött men jag har känt mig lika gravid med illamående till nu när allt är klart efter aborten.
Den 8 februari ringer min bm mig och ber mig och sambon komma in på möte ang Nipt testet, jag förstår ju att det visar avvikande. och det gjorde det med Turners syndrom (en flicka får vi då veta att jag bär på). Läkaren och en annan bm har redan bokat fostervattenprov till oss den 10 feb på ett annat sjukhus i länet. Vi åker därifrån helt vilse, med resultatet från nipt som jag upplever att informationen va vag från läkaren.
I två dagar är vi vilse i våra tankar, och förbereder våra andra två bar på 5 och 7 år att bebisen i magen kanske inte mår bra.
När den 10 feb kommer så åker vi till sjukhuset på annan ort. där ska man gå igenom ett ultraljud innan man gör fostervattenprovet, läkaren trycker och bökar runt rejält i magen/livmodern på mig.. han mäter barnets mått till v12+2, v12+4, och då förstår jag, att mitt efterlängtade barn inte längre lever, sambon fattade inget men alla funderingarna han hade haft innan fostervattenprovet bara blev klara att vi skulle slippa genomgå ett beslut för att avsluta själva eller behålla beroende på vad resultatet hade sagt. En rejäl chock blev det sen ska jag börja behandling direkt med piller som ska avstanna graviditeten..
Två dagar senare 12 feb så ska jag genomgå en medicinsk abort, får tid till gyn på samma sjukhus som vi får reda på att bebisen inte lever.
Jag behöver bara en dos av cyctoec kl 9 innan jag får ut hela fostret kl 12.50 osv.
Jag känner ingen fysisk smärta mer än lite dov mensvärk och mår relativt ok psykiskt vid detta tillfället. Vår bm frågar om vi sen vill se fostret, jag svarar ja och sambon tycker vi ska gå igenom allt tillsammans så han kommer också titta.
Vårt lilla gryn, ser helt perfekt ut för att vara i graviditetsveckan som grynet dog i. Men jag ångrar att jag tog en bild för senare och för min bearbetning. Sambon har kvar bilden i huvudet och han fick sig en rejäl känga i magen av att se fostret. På något sätt så förstår han att detta lilla gryn har blivit en del av mig, en efterlängtad flicka.
Tankarna går fortfarande ok här och vi blir erbjudna kontakt med kurator/präst osv, vi nekar kontakt. Allt annat flyter på bra och vi får lämna sjukhuset mot kvällningen.
I lördags 13 feb börjar mitt helvete, med gråt attacker och en enorm tomhet, detta fortsätter fram till tisdagen 16 feb ,då jag har bokat tid med kuratorn. Hon berättar för mig att jag går igenom flera kriser från början till slut.. Gråten har lagt sig något men jag söker svar, svar som jag aldrig får veta om varför jag inte fick behålla mitt gryn.. Jag har försökt göra mina vardagliga saker men har rätt ont i huvudet i emellanåt (stress)? Och efter igår onsdag så har jag haft lite ont i magen, som mensvärk och blödningen har ökat något igen, någon som har gått igenom samma? Efter abort menar jag då? Jag sa till sambon att jag skulle höra av mig till sjukvården om det blir sämre men det har det inte blivit utan det är lite bättre.
Jag vill gärna få läsa andras upplevelser med sent missfall / abort.. Hur man kan bearbeta sorg och krisen? Och om ni valt att försöka igen sen eller lagt ner det helt på hyllan? (Sambon tvekar och säger att jag ska må bra först men jag tror inte jag kommer må bra förens jag väl får min lilla bebis).