• Sat 20 Feb 2021 10:39
    525 visningar
    3 svar
    3
    525

    Introducera katter

    Jag och pojkvännen ska flytta ihop och för att det ska bli mer av en gemensam lägenhet ska vi ha en ny tillsammans istället för att flytta in i någon som vi redan har. Grejen är att han har två katter och jag har två katter. Så min fråga är om någon har något tips på hur vi kan introducera katterna till varandra. Vi kommer att bo i en trea eller en stor tvåa så det kommer finnas gott om rum. Hur kan man på bästa sätt introducera katterna så att det blir så lite bråk som möjligt? 

  • Svar på tråden Introducera katter
  • Sat 20 Feb 2021 14:59
    #1

    När jag volontärade på djurhärbärge hade vi katterna i olika rum med ett galler i dörren. Då kan de se och eventuellt nosa på varandra utan att det är så stor skaderisk. Köp hem feliway och sätt i eluttaget. När man sedan tar bort gallret (kan vara under någon timme första gången bara) ska man absolut inte tvinga fram någon kontakt mellan katterna. När man känner sig trygg med att ta bort gallret helt är det jätteviktigt att det finns flera kattlådor, vattenskålar och mat utspridda i lägenheten så att de inte behöver gå i konflikt med varandra. Lika så gott om gömställen.

    Tänk också på att katter kan få inflammation i urinblåsan av stress. Om någon katt verkar kissa på fel ställen eller har ökad frekvens på kisseriet så kolla upp det med en gång. Det gör ont att gå med, och en katt som har ont kan bli väldigt lättretlig.

    Lycka till!! :)

  • Anonym (kattf­ia)
    Sat 20 Feb 2021 17:58
    #2

    Dela upp lägenheteh i två, Sätt upp ett galler med ett täcke över . Låt dom lukta den första veckan för att vänja sig,.sen ta bort täcket så dom kan se varandra och mata dom även samtidigt vid gallret. Då associerar dom varandra med nåt posetivt, Lek också med dom vid gallret samtidigt. Ny katt ska innebära lek och mat snarar en att den är ett hot  

  • Sun 21 Feb 2021 12:13
    #3

    Håller med tidigare inlägg om att dela upp lägenheten med en rejäl nätdörr så katterna i lugn och ro kan bekanta sig med varandra genom nätet utan att kunna skada varandra. När dom bekantat sig några veckor och dom verkar helt avspända med varandra testar ni att öppna dörren och förhoppningsvis går det bra. Om inte fortsätter ni ha stängt ett tag till. Även om det går bra så rekommenderar jag att sära på dom i början när ni inte är hemma.

Svar på tråden Introducera katter