• gbgregn

Inte gravid på 2 år - behöver råd och stöd!

Hej,

Jag med sambo har inte plussat än på 22(!) försök i rätt tid vid Äl. Har alltid haft mens som en klocka och får utslag på Äl-sticka varje gång. Har 11dagar lutealfas och ibland spotting mellan mens. Fyller 35 i år. Vi gjorde fertilitetsutredning i höstas som inte gav utslag på något annat än att visa att jag har något låg äggreserv, men det i sig ska ju inte säga något om äggkvaliteten. Ett års kö till ivf. Jag har alltid tyckt att jag är ganska ?torr?, ser tex bara älsekret om jag känner efter mot cervix och har aldrig flygningar.

Jag tar vitamin apoteket kvinna men det är nog det enda jag gör. Är inte fysiskt aktiv mer än promenader, dricker två koppar kaffe om dagen och har inte slutat med vanan att röka en cigg ca varannan dag (aldrig varit helrökare). Tar någon öl eller delar en flaska bubbel på helgen. Min sambo snusar, dricker snäppet mer än jag och promenerar också bara. Ingen av oss är överviktig. Jag tycker att jag lätt blur förkyld, känner liksom när virus är på besök. Alltid varit skämtet i familjen att jag har sämst immunförsvar.

Det är väl background! Vill som bara ha input i det här svåra läget. Kunskap och erfarenheter <3

Jag har hittills tänkt att ?ja man kan ju få slå 30ggr för att få sista sexan i yatzy utan att det är något fel på tärningarna?, men känner en växande oro efter att idag ha fått mens i g e n.

• Svar på tråden Inte gravid på 2 år - behöver råd och stöd!
  • Anonym (kl)

Hej, 

tråkigt att höra att ni inte blir med barn. Gått igenom samma resa och det är inte kul!

Det finns några saker du borde göra direkt, som du kanske förstått själv: sluta med kaffet och rökningen. Helt. Kanske dra ner på alkoholen till endast en gång per månad? Allt det här är gifter som gör att din kropp fokuserar på att rensa ut detta istället för att skapa ett nytt liv. 

Nästa steg, när du uteslutit detta, så är en idé att börja fundera på kosttillskott. I Sverige har vi ofta låga värden av zink, magnesium, D-vitamin och selen.  

Fundera över stressen i ditt liv. Känner du dig stressad ofta? När man blir stressad produceras kortisol i kroppen. Kortisol skapas utifrån samma byggstenar som behövs för kroppen att producera progesteron. Alltså, producerar du mycket kortisol så producerar du mindre progesteron. Bra nivåer av progesteron behövs i lutealfasen för att ha en bra livmoderslemhinna, som ett eventuellt befruktat ägg kan fästa i. 

Du borde även se över din kost. Äter du hälsosamt och en kost som inte bidrar till inflammation i kroppen? 

Och glöm inte att "gifter", stress och kost även gäller din partner. Det är lika ofta mannen det är "fel" på som kvinnan. 

• Anonym (23 försök)

Jag blev gravid på 23:e försöket. Jag hade gett upp hoppet och tid var bokad till fertilitetsutredning. Dagen innan det bokade besöket så plussade jag. Vi blev båda chockade. Nu är vårt barn snart ett år. Jag tror att det var slumpen som gjorde att jag blev gravid just då. Jag tror även att det kan ha att göra med att jag slutade med Ibuprofen.

• Lillaälta

Försök 26 hos oss utan plus. Vet precis din känsla..

Enligt utredning sa de att det inte är något fel på någon av oss. Så nu inväntar vi godkänd remiss för ivf. Tog för övrigt 7 månader med den jäkla utredningen pga väntetider, så hoppas på att remissen blir godkänd snart.

Hälsomässigt så röker/snusar vi inte, har inte intagit koffein sen aug 2020, jag dricker kanske 1-2 glas vin precis vid mens, sambon 1-2 öl i veckan. Vi båda två tränar bra, sambon gym och jag löpning/promenader. Stressmässigt så har det varit lugnt sedan i somras. Enda värktabletten jag tar är alvedon vid akuta fall. Sambon normalviktig och jag är överviktig men har nu gått ner 15 kg totalt. Har BMI under 35 som är gränsen för ivf i Sthlm. Vi var vegetarianer båda fram till årsskiftet 20/21 så nu får vi se om det har någon inverkan.

• Lilant
    Lillaälta skrev 2021-03-07 12:01:44 följande:

Försök 26 hos oss utan plus. Vet precis din känsla..

Enligt utredning sa de att det inte är något fel på någon av oss. Så nu inväntar vi godkänd remiss för ivf. Tog för övrigt 7 månader med den jäkla utredningen pga väntetider, så hoppas på att remissen blir godkänd snart.

Hälsomässigt så röker/snusar vi inte, har inte intagit koffein sen aug 2020, jag dricker kanske 1-2 glas vin precis vid mens, sambon 1-2 öl i veckan. Vi båda två tränar bra, sambon gym och jag löpning/promenader. Stressmässigt så har det varit lugnt sedan i somras. Enda värktabletten jag tar är alvedon vid akuta fall. Sambon normalviktig och jag är överviktig men har nu gått ner 15 kg totalt. Har BMI under 35 som är gränsen för ivf i Sthlm. Vi var vegetarianer båda fram till årsskiftet 20/21 så nu får vi se om det har någon inverkan.

Ja att vara vegetarian/vegan sänker ju fertiliteten då man får brist på blandannat b12 och folsyra sen om man skulle bli gravid med dessa brister så väntar oftare extremt illamående och trötthet som gör att man inte kan gå :) livsfarligt med b12 brist
Svar på tråden Inte gravid på 2 år - behöver råd och stöd!