• Anonym (Oplanerad)

Behålla trots tidigare mycket svår graviditet?

Jag har oplanerat blivit gravid. Vi har flera barn redan och jag har under alla graviditeterna haft samma besvär. Under senaste graviditeten var det riktigt illa och det var fruktansvärt tufft för mig. Min man fick också dra ett tungt lass pga att jag inte kunde göra någonting mer eller mindre. Det var dock aldrig någon fara för barnet, utan det vara bara jobbigt för mig. 

Så nu gravid igen och enligt barnmorskor och läkare kan jag förvänta mig samma scenario eller ännu värre. Nu vet vi inte om vi ska fullfölja graviditeten. Vad hade du gjort? Hade du bitit ihop, plågats genom graviditeten och eventuellt riskerat permanenta hälsoproblem eller hade du avbrutit graviditeten? Jag kommer få räkna med att vara sjukskriven större delen av graviditeten om vi väljer att gå vidare med den.

• Svar på tråden Behålla trots tidigare mycket svår graviditet?
  • Anonym (Bedöma risker)

Detta var en mycket svår fråga och du behöver bestämma dig om du vill ha fler barn. Boka tid med MVC/kurator för att kunna få råd/info men i slutändan är det vara du som kan bedöma om det är möjligt och vad som är rätt och fel.

- Vill jag ha fler barn?

- Vad blir konsekvensen om jag behåller under graviditeten och efter?

- Hur ställer jag mig till abort?

- Om jag behåller finns det möjlighet att lösa praktiska saker under graviditeten?

Jag har själv bestämt mig för att om jag skulle bli gravid hade jag gjort abort pga ålder 46 år och tycker jag är för gammal, hade svår foglossning som blev värre med grav 2 än vid första, har två tonåringar som tar mycket energi, är inte säker på om mitt äktenskap hade klarat ett barn + att mina barn har haft mycket läkarbesök pga olika saker. Däremot inte ett lätt beslut att ta trots detta.

Det beslutet du kommer att ta kommer bli rätt för DIG, men låt ingen annan bestämma det åt dig.

• Anonym (Oplanerad)

Tack för ditt väldigt kloka svar. Det är en tuff situation att vara i och precis som för dig är min ålder en faktor och det faktum att vi redan har flera barn varav de alla såklart har sina behov. Det värsta just nu är dock oförmågan att faktiskt fatta ett beslut som jag kan stå fast vid. 

Svar på tråden Behålla trots tidigare mycket svår graviditet?