• Sat 20 Feb 2021 21:57
    2092 visningar
    3 svar
    3
    2092

    Progesteron efter ägglossning

    Hej!

    Vi är en familj bestående av två mammor och en liten dotter på drygt ett år. Vår dotter blev till efter fyra inseminationer på klinik här i Sverige (vi hann också med ett missfall på den allra första inseminationen), och nu har vi påbörjat resan mot ett syskon.

    Efter graviditeten tycks jag dock ha fått hypotyreos då mitt TSH värde var strax över 10 när de första proverna inför behandling togs i höstas (innan behandlingarna för första graviditeten påbörjades låg det mellan 2 och 3 har jag för mig), så nu äter jag Levaxin och är nere på ca 3 igen. Vi har hittills gjort två inseminationer utan att de lyckats och vi har kollat mitt progesteron-värde en vecka efter ägglossning i tre cyklar totalt, värdena har då varit 23, 28 och nu senast 19. Kliniken ser gärna ett värde på 25 eller högre, så jag ligger onekligen lite lågt. Dock gjorde jag det även sist, innan dottern kom till världen, och även om jag inte minns värdena exakt så låg de mellan 20-30 varje gång, så ungefär som nu. Finns det något man själv kan göra för att få ?bättre? höjning av progesteronet? Det verkar ju onekligen som att jag iaf ofta ägglossar trots låga värden då det blev två graviditeter på de fyra första inseminationerna, men det hade ändå känts bättre med högre värden... Kan man på något annat sätt se om man faktiskt ägglossat eller inte? T.ex med ultraljud?

    Kan förresten tillägga att jag inför senaste inseminationen blev ordinerad Letrozol som jag åt cykeldag 3-7, men det resulterade ju i all-time-low på progesteronet så känns inte toppen. Inför nästa försök vill läkarna att jag dubblar dosen Letrozol, men efter senaste värdet känner vi oss inte alltför hoppfulla...

    Tar tacksamt emot tips så vi vet vad vi ska fråga läkarna på kliniken om nästa gång vi är där...

  • Svar på tråden Progesteron efter ägglossning
  • Sun 21 Feb 2021 13:32
    #1

    Här hittar du lite tips på hur du kan öka progesteronet

    www.fertilitetsguiden.com/wp/progesteron/ Själv har jag ätit högsta e-vitamin, selen och jättenattljusolja (sök på Borago) och mitt progesteron ligger på 55 (dag 7 efter ägglossning).

    Annars är mitt tips att boosta ägglossningen så du får en starkare gulekropp (fd äggblåsan). Du hittar massa bra tips på Vulverines hemsida och Instagram www.vulverine.se/ Handlar ffa om att äta näringsrik mat (gärna smör, grädde, fet fisk) och få i sig tillräckligt med d-vitamin.

    Lycka till!

  • Sun 21 Feb 2021 19:56
    #2
    Jenzia skrev 2021-02-21 13:32:32 följande:

    Här hittar du lite tips på hur du kan öka progesteronet

    www.fertilitetsguiden.com/wp/progesteron/ Själv har jag ätit högsta e-vitamin, selen och jättenattljusolja (sök på Borago) och mitt progesteron ligger på 55 (dag 7 efter ägglossning).

    Annars är mitt tips att boosta ägglossningen så du får en starkare gulekropp (fd äggblåsan). Du hittar massa bra tips på Vulverines hemsida och Instagram www.vulverine.se/ Handlar ffa om att äta näringsrik mat (gärna smör, grädde, fet fisk) och få i sig tillräckligt med d-vitamin.

    Lycka till!


    Tack för tipsen! Vet du vad ditt progesteron låg på (dag 7 efter ÄL) innan du började med tillskott?
  • Sun 21 Feb 2021 20:36
    #3
    Epersson88 skrev 2021-02-21 19:56:54 följande:

    Tack för tipsen! Vet du vad ditt progesteron låg på (dag 7 efter ÄL) innan du började med tillskott?


    Jag vet tyvärr inte vad mitt progesteron låg innan jag började, men min lutealfas har gått från att variera mellan 13-15 dagar, till att alltid vara 15 dagar.
Svar på tråden Progesteron efter ägglossning