• Anonym (a)

Bara mitt vanliga hull, eller livmoder? Snälla hjälp!

Jag har alltid haft som en liten ?bulle? längst ner på magen om ni förstår vad jag menar, som börjar lite ovanför naveln och slutar precis under naveln ungefär. Om jag liksom drar in magen så är denna lilla bullen kvar. Jag är nu super orolig att jag är gravid då jag inte haft mens senaste månaderna och jag kan känna att det är hårt under fettet av denna ?bullen?, men nedanför bullen och ner till blygdbenet är det mjukt. Jag kommer ta ett gravtest så fort jag får möjlighet, men kan en livmoder liksom börja växa en bit ovanför blygdbenet, dvs där jag upplever att det är hårt? Om jag skulle va gravid så skulle det vara nånstans femte månaden. Uppskattar all hjälp!!!!

• Svar på tråden Bara mitt vanliga hull, eller livmoder? Snälla hjälp!
  • Ztrumpan

Så här såg jag ut i 4 mån (syntes att jag var gravid när jag stod upp).

Bullen börjar nere vid blygdbenet som du ser.

Men såklart, alla kroppar är olika.

Men har du några andra tecken som tyder på graviditet? I 5 månaden borde du känna barnet röra sig inuti tänker jag.

Men om inte gravid, kolla med en läkare så det inte är bråck.
  • Anonym (a)

Hmm, googlade navelbråck men tycker inte riktigt det stämmer överens när jag läser om det/tittar på bilder. Kan liksom känna att det är hårt under denna bullen från ena sidan av magen till andra, dvs en bredd på kanske 15-20 cm. Har även försökt trycka till väldigt hårt på detta hårda men det händer ingenting och gör inte ont. Antar väl att det bara är typ magmuskler då, trots att jag slappnar av? Eller kan man trycka så hårt utan att det gör ont på en livmoder?

• Anonym
    Anonym (a) skrev 2021-02-21 11:54:19 följande:

Hmm, googlade navelbråck men tycker inte riktigt det stämmer överens när jag läser om det/tittar på bilder. Kan liksom känna att det är hårt under denna bullen från ena sidan av magen till andra, dvs en bredd på kanske 15-20 cm. Har även försökt trycka till väldigt hårt på detta hårda men det händer ingenting och gör inte ont. Antar väl att det bara är typ magmuskler då, trots att jag slappnar av? Eller kan man trycka så hårt utan att det gör ont på en livmoder?

Boka en läkartid.
  • Anonym (a)
    Anonym skrev 2021-02-21 11:55:17 följande:

Boka en läkartid.

Är det nåt farligt tror du?
  • Anonym
    Anonym (a) skrev 2021-02-21 11:59:06 följande:
    Är det nåt farligt tror du?
    Nej, det tror jag inte men då får du ett svar.
  • Anonym (a)
    Anonym skrev 2021-02-21 12:01:25 följande:

Nej, det tror jag inte men då får du ett svar.

Okej, men tycker du det låter som att det är livmodern? Eller något annat?
  • Ztrumpan
    Anonym (a) skrev 2021-02-21 12:14:37 följande:

Okej, men tycker du det låter som att det är livmodern? Eller något annat?

Livmodern sitter ju inte där såvida den inte växer pga ett barn.
  • Anonym (Rätt val)

Du ska naturligtvis boka tid på din vårdcentral och ta reda på vad det är. Att gå omkring och oroa och noja sig är väl inget vidare, eller....?

• Juney

Livmodern ligger inte så högt. Min mage är som störst mellan höftbenen. Inte bara som en liten bulle. Tidigaste tecknet är ju att magen växer allra längst ner. Jag är ändå bara i v. 13. Är som smalast över naveln.

• Anonym (J)
    Anonym (a) skrev 2021-02-21 00:49:06 följande:

För att det känns aningen hårt under den bullen. Vet iofs inte hur det har känts innan då jag inte har klämt särskilt mycket på magen, men vet inte varför det känns hårdare där och misstänker därför att det kanske är livmodern. Dock är jag ju platt/mjuk under den bullen så är därför osäker på om det kan va livmoder då den borde börja vid blygdbenet antar jag?

Jag såg ut som dig innan jag fick barn och var med hård där du beskriver. På mig var det hårda mestadels muskler och bullen var min lilla fettreserv.

Men är du orolig ta en gravtest och sen boka tid på vårdcentralen om du är orolig.
  • Anonym (a)
    Anonym (J) skrev 2021-02-21 19:13:26 följande:

Jag såg ut som dig innan jag fick barn och var med hård där du beskriver. På mig var det hårda mestadels muskler och bullen var min lilla fettreserv.

Men är du orolig ta en gravtest och sen boka tid på vårdcentralen om du är orolig.

Okej, skönt att höra att det iallafall finns någon mer som har känt så haha. Men du kunde alltså känna att det var hårt under bullen trots att du inte spände dig? Eftersom du skriver att det var mestadels muskler
  • Anonym (J)
    Anonym (a) skrev 2021-02-21 20:14:06 följande:

Okej, skönt att höra att det iallafall finns någon mer som har känt så haha. Men du kunde alltså känna att det var hårt under bullen trots att du inte spände dig? Eftersom du skriver att det var mestadels muskler

Ja, sen blev det ju ännu tydligare när jag väl spände mig. Tycker inte det är samma sorts känsla som när man är gravid (är gravid med nr 3 nu).
  • Anonym (a)
    Anonym (J) skrev 2021-02-21 20:25:06 följande:

Ja, sen blev det ju ännu tydligare när jag väl spände mig. Tycker inte det är samma sorts känsla som när man är gravid (är gravid med nr 3 nu).

Låter ju ganska likt som mig då. Kan trycka väldigt starkt på det hårda med handen utan att det gör ont eller att något händer, precis som om man skulle trycka på sin överarm typ. Nu har jag aldrig varit gravid innan men antar att om det skulle vara livmodern så borde det nog ömma när man trycker till och kanske inte vara så hårt?
  • Anonym (K)
    Anonym (a) skrev 2021-02-21 20:40:50 följande:

Låter ju ganska likt som mig då. Kan trycka väldigt starkt på det hårda med handen utan att det gör ont eller att något händer, precis som om man skulle trycka på sin överarm typ. Nu har jag aldrig varit gravid innan men antar att om det skulle vara livmodern så borde det nog ömma när man trycker till och kanske inte vara så hårt?

Tumörer är hårda och oömma. Säger såklart inte att det är något sådant men KOLLA UPP det istället för att fråga här.
  • Anonym (a)
    Anonym (K) skrev 2021-02-21 20:47:17 följande:

Tumörer är hårda och oömma. Säger såklart inte att det är något sådant men KOLLA UPP det istället för att fråga här.

Jag ska kolla upp det hos vårdcentralen. Anledningen att jag frågar här är mest för att veta om det kan vara en livmoder eller inte, då många här verkar ha koll på hur en sådan känns. Dvs, öm eller inte, var den börjar osv.
  • Anonym (HV)

Om du lägger dig på rygg i sängen och drar in magen, hur ser det ut då?
    En gravidmage går inte att dra in, utan den är kvar som en hård bulle.
    Du måste ju ta ett grav-test idag för att kolla om du är gravid. Känns ju som stor risk då du inte haft mens.
    I mina ögon ser det ut som en gravidmage runt v 18-20.

• Anonym (J)
    Anonym (a) skrev 2021-02-21 20:40:50 följande:

På mig är det obehagligt att trycka på livmodern och kan göra lite ont. Men alla är ju olika. Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara något fel att man är hård där för det har jag alltid varit innan graviditeter och trodde de flesta andra också är det.

Men ett gravtest & vårdcentralen så borde du få klarhet i om det är något konstigt.
  • Anonym (Rödluvan)

Har haft myom som ser ut och kånns som du beskriver.

Kan ju kolla med din gyn

• Anonym (Cilla)

Hur har det gått? Finns det någon annan naturlig orsak till att mensen uteblivit?

• Anonym (a)
    Anonym (Cilla) skrev 2021-02-23 13:34:55 följande:

Hur har det gått? Finns det någon annan naturlig orsak till att mensen uteblivit?

Gravtestet var negativt. Har varit väldigt stressad senaste halvåret så kan vara det som är orsaken till mensen, går på p-piller också. Har inte varit på vårdcentralen än men har bokat tid så lär väl få klarhet i det hela då
Svar på tråden Bara mitt vanliga hull, eller livmoder? Snälla hjälp!