• Kenya

Vad tycker ni, ska vi verkligen betala hen??

Vad tycker ni här, har jag rätt eller min sambo?

Vi är ett gäng som skulle åka till en stuga som vi hyrt via Air bnb. Det hela kostade 2000 kr per person. Nu har 1 person hoppat av och säger att hen inte vill åka pga av ont i ryggen. Då sa vi att vi ska ju bara chilla, njuta av god mat, vandra etc. Vi kommer inte att vara bland folk, då stugan ligger mitt ute i skogen och mat tar vi med oss. Vi tänkte att det vore skönt att komma bort ett tag och bara ta det lugnt, basta etc. Vi alla är "en person som man ofta träffar och umgås med".

Nu till problemet. Min sambo tycker att Vi alla ska betala den som hoppat av 2000 kr tbx. Detta kan inte ägaren till stugan göra, då måste vi avboka hela stugan då. Det vill inte vi övriga 3 göra. Jag tror att hen som hoppat av har gjort det pga av att hen kritiserat andra som rest utomlands öppet på sociala medier och är nu rädd att själv bli kritiserad. Så då hoppar hen av. Men varför ska då vi övriga betala hen 2000 kr? Ingen kommer att ersätta hens plast heller. Detta då vi är de enda som umgås ofta. Andra vi känner träffar vi inte på regelbunden basis. Så ingen kan ta hens plats ändå. Jag tycker inte att vi ska betala. Har jag rätt?

Tackar :)

• Svar på tråden Vad tycker ni, ska vi verkligen betala hen??
  • Kvittning

Nej om hen bestämmer sig för att inte följa med och allt är klart och planerat utefter dennes närvaro så får hen själv stå för kostnaden. 

• Anonym (Om)

Vad säger kompisen själv som hoppat av? Är hen redo att betala eller inte?

• Anonym (u)
    Anonym (Om) skrev 2021-02-24 16:27:35 följande:

Vad säger kompisen själv som hoppat av? Är hen redo att betala eller inte?

Detta. Hade själv aldrig begärt pengar tillbaka om jag hoppat av på det sättet.

Det är upp till de som åker att avgöra, och beror på många omständigheter.
  • Anonym (...)

Jag tycker det är skillnad på om det är ett fast pris för hela stugan eller pris per person. Betalar man 2000 kr oavsett hur många som kommer så skall den som drar sig ur inte ha något tillbaka. Är det däremot så att ni tex bokat en stuga för 10000 kr, först var 5 personer men nu är 4 personer så kan det vara rimligare att de som åker står för 2500 kr var, dvs de som utnyttjar stugan betalar. Detta borde man förstås pratat om redan vid bokningen.

• Anonym (...)

Jag tycker det är skillnad på om det är ett fast pris för hela stugan eller pris per person. Betalar man 2000 kr oavsett hur många som kommer så skall den som drar sig ur inte ha något tillbaka. Är det däremot så att ni tex bokat en stuga för 10000 kr, först var 5 personer men nu är 4 personer så kan det vara rimligare att de som åker står för 2500 kr var, dvs de som utnyttjar stugan betalar. Detta borde man förstås pratat om redan vid bokningen.

• Stårschan2
    Anonym (...) skrev 2021-02-24 20:10:07 följande:

Och jag tänker precis tvärtom. Nu finns det väl knappast stugor att hyra som inte har ett fast pris för hela stugan, men hur kommer du fram till att det är rimligt att någon som drar sig ur i sista sekund ska göra resan dyrare för de som faktiskt genomför den? Ska de straffas för att avhopparen får kalla fötter?

Och varför skulle den som drar sig ur INTE få tillbaka sina pengar om det är ett fast pris per skalle, till skillnad från fast pris för hela boendet?
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (...)
    Stårschan2 skrev 2021-02-25 07:58:38 följande:
    Och jag tänker precis tvärtom. Nu finns det väl knappast stugor att hyra som inte har ett fast pris för hela stugan, men hur kommer du fram till att det är rimligt att någon som drar sig ur i sista sekund ska göra resan dyrare för de som faktiskt genomför den? Ska de straffas för att avhopparen får kalla fötter?

Och varför skulle den som drar sig ur INTE få tillbaka sina pengar om det är ett fast pris per skalle, till skillnad från fast pris för hela boendet?
    Jag förstår hur du menar, och tycker inte det finns ett självklart svar.
    Jämför med tex en flygresa där alla betalar för sin egen stol. Om en inte kan åka med och inte får pengarna tillbaka tycker jag inte att övriga skall betala för hans stol. Är det däremot ett kompisgäng som gått ihop om ett helt flygplan på 10000 kr så betalar alla de som utnyttjar flygplanet, dvs från början är det ingen bestämd summa "vi delar mellan oss som åker". Men jag förstår att man kan se det annorlunda.
  • Stårschan2
    Anonym (...) skrev 2021-02-25 11:25:00 följande:
    Jag förstår hur du menar, och tycker inte det finns ett självklart svar.
    Jämför med tex en flygresa där alla betalar för sin egen stol. Om en inte kan åka med och inte får pengarna tillbaka tycker jag inte att övriga skall betala för hans stol. Är det däremot ett kompisgäng som gått ihop om ett helt flygplan på 10000 kr så betalar alla de som utnyttjar flygplanet, dvs från början är det ingen bestämd summa "vi delar mellan oss som åker". Men jag förstår att man kan se det annorlunda.
    Så då tycker du egentligen att kompisar bör ta en större ekonomisk risk än t.ex. flygbolaget?

Upplägget "vi delar mellan oss som åker" brukar ju vara baserat på hur många som är intresserade av att följa med. Om 10 kompisar vill åka så kollar man utbudet och hittar ett plan med plats för 12 personer, och man inser att alla har råd att åka om man splittar kostnaden på 10. Men om sedan 5 personer hoppar av så blir kostnaden per skalle för hög för de 5 personer som då är kvar att dela på kostnaden, och det mindre och billigare planet med plats för 6 personer finns inte längre att hyra. Hela resan måste ställas in, förmodligen med en dyr avbokningsavgift som brinner inne.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Kenya

Tack alla för era svar :) Det blev att kompisen själv sa att hon får stå för det och förlorar sina pengar. Så ingen behövde säga nått. Blev bara helt plötsligt en sån obekväm sits för oss. Jag tycker att om man säger att man ska åka och sen drar sig ur i sista sekund pga av rädsla för corona eller pga att man inte vill att andra ska tala "illa om en för att man åker någonstans under corona tider" så får man då stå för det och inget som alla andra ska behöva betala tbx för. Är egentligen logiskt men blev bara så paff av själva förslaget om att vi helt plötsligt skulle betala. Så det kändes bra att få svar här hehe.

Ha en fin vecka och tack igen för svaren :)

• Kenya

Tack alla för era svar :) Det blev att kompisen själv sa att hon får stå för det och förlorar sina pengar. Så ingen behövde säga nått. Blev bara helt plötsligt en sån obekväm sits för oss. Jag tycker att om man säger att man ska åka och sen drar sig ur i sista sekund pga av rädsla för corona eller pga att man inte vill att andra ska tala "illa om en för att man åker någonstans under corona tider" så får man då stå för det och inget som alla andra ska behöva betala tbx för. Är egentligen logiskt men blev bara så paff av själva förslaget om att vi helt plötsligt skulle betala. Så det kändes bra att få svar här hehe.

• hawthorne
    Kenya skrev 2021-03-16 22:06:36 följande:

Skönt att det löste sig smidigt för er och hoppas ni får det trevligt.

En nyfiken fråga bara, hur hade ni resonerat om hon hade blivit allvarligt sjuk eller något annat påtagligt som hindrat henne från att följa med?

Svar på tråden Vad tycker ni, ska vi verkligen betala hen??