• bbbb12

    Barnkalas under pandemin???

    Säkert en het potatis enligt många men då jag står inför födelsedag frågar jag
    ändå. Tycker alla verkar göra jätteolika. 

    Min tanke är att jag bjuder in 5 barn (plus dottern), hyr en hel trampolinpark så att inga andra barn är där alls och säger åt den personal som arbetar att de måste hålla avstånd, får ställa fram kalasgrejerna när barnen inte är i rummet etc. På så vis blir det inga nya kontakter så att säga. Självklart håller även jag avstånd.

    Bjuder enbart in kompisar som dottern redan leker med och träffar i klassen varje dag. Föräldrarna får lämna barnen utanför trampolinparken så att det inte blir någon trängsel. (Även om det är få barn)

    Tankar och input välkomnas men vi håller god ton tycker jag! Fel eller rätt? Frågar då jag helst inte vill orsaka en storm från föräldrar till barnen vi bjuder in om de tycker annorlunda än jag.
  • Svar på tråden Barnkalas under pandemin???
  • Gameofthrones

    Jag tror att du kommer göra rätt val.

    Eftersom det är så många föräldrar som säger nej till kalas i år. Så därför vi har valt och inte ha ngt. Vi träffar övriga i familjen.

    Hade i åtanke med Gröna lund i år om det nu öppnas (det tror jag inte) ben hoppas. Då tänker jag ta alla mina barn och bjuda in deras kompisar. Som en kompensation! (skrattar) för inga kalas i år =)

  • bbbb12
    Gameofthrones skrev 2021-03-01 15:59:23 följande:

    Jag tror att du kommer göra rätt val.

    Eftersom det är så många föräldrar som säger nej till kalas i år. Så därför vi har valt och inte ha ngt. Vi träffar övriga i familjen.

    Hade i åtanke med Gröna lund i år om det nu öppnas (det tror jag inte) ben hoppas. Då tänker jag ta alla mina barn och bjuda in deras kompisar. Som en kompensation! (skrattar) för inga kalas i år =)


    Och rätt val är då att inte ha kalas då eller? För om du läser i tråden så märker du ju att det inte gäller alla, många verkar ha kalas trots allt! 
  • fluu
    bbbb12 skrev 2021-03-01 15:58:53 följande:

    Åh vad skönt att höra att det finns fler som resonerar som jag! Håller med dig helt om det du skriver Tror i princip alla som är aktuella för detta kalas är helt coola med det hela utom en kanske som jag kan tänka mig. Kommer förmodligen ringa upp i förväg för att höra mig för/eller vänta till april. Gör ju inget om kalaset blir några veckor efter födelsedagen! 


    Det finns(uppenbarligen) en utbredd skam kring allt det här. Smådiktatorer som älskar att slå andra på fingrarna. Det bästa du kan göra är att inte skämmas. Lev på. Se folk normalitet så känner de den också. Och tvärtom. Jag har träffat ytterst få oroliga i verkligheten, det är dömandet de är rädda för. Så skriv något som att det bara är barn från klassen som kommer så kan de ursäkta sig med det om de oroar sig för vad andra ska säga.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gameofthrones
    bbbb12 skrev 2021-03-01 16:01:31 följande:

    Och rätt val är då att inte ha kalas då eller? För om du läser i tråden så märker du ju att det inte gäller alla, många verkar ha kalas trots allt! 


    Jag tror att du missuppfattar mig.. Där vi bor är det många som uppskattar ett kalas men inte iår.

    Jag uppskattar kalas, vad är det inte du fattar?
  • fluu
    bbbb12 skrev 2021-03-01 16:01:31 följande:

    Och rätt val är då att inte ha kalas då eller? För om du läser i tråden så märker du ju att det inte gäller alla, många verkar ha kalas trots allt! 


    Jag upplever att det är just på Internet som de oroliga flockas. Här har ingen(utom en Karen-släkting med småbarn)tackat nej när någon bjuder in till något socialt , alla blir tvärtom glada. Och alla blir glada när någon vågar ta striden med skolor/polis/företag/föreningar/Tomas på kommunen(Nej,jag har inte ett gott öga till den mannen )som hittar på egna regler.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • bbbb12
    Gameofthrones skrev 2021-03-01 16:09:03 följande:
    Jag tror att du missuppfattar mig.. Där vi bor är det många som uppskattar ett kalas men inte iår.

    Jag uppskattar kalas, vad är det inte du fattar?
    Men du det var ju det jag menade, att jag förmodligen missuppfattat! Förstår helt ärligt fortfarande inte vad du försöker säga dock. Men det är ok! Inte lätt alla gånger med kommunikation online! 
  • bbbb12
    fluu skrev 2021-03-01 16:04:52 följande:
    Det finns(uppenbarligen) en utbredd skam kring allt det här. Smådiktatorer som älskar att slå andra på fingrarna. Det bästa du kan göra är att inte skämmas. Lev på. Se folk normalitet så känner de den också. Och tvärtom. Jag har träffat ytterst få oroliga i verkligheten, det är dömandet de är rädda för. Så skriv något som att det bara är barn från klassen som kommer så kan de ursäkta sig med det om de oroar sig för vad andra ska säga.
    Sant. Jag vet nog bara en som är vettskrämd av barnens kompisars föräldrar. Tror du har helt rätt att de flesta andra är oroliga över att bli dömda, även jag faktiskt med tanke på att jag fiskar efter åsikter här haha. Som någon svarade längst upp så skulle han/hon ifrågasätta föräldrarnas mentala kapacitet om de bjöd in till kalas just nu. Det gör mig lite mörkrädd faktiskt även om flertalet föräldrar verkar tycka mitt upplägg är okej i tråden...
  • bbbb12
    fluu skrev 2021-03-01 16:12:08 följande:
    Jag upplever att det är just på Internet som de oroliga flockas. Här har ingen(utom en Karen-släkting med småbarn)tackat nej när någon bjuder in till något socialt , alla blir tvärtom glada. Och alla blir glada när någon vågar ta striden med skolor/polis/företag/föreningar/Tomas på kommunen(Nej,jag har inte ett gott öga till den mannen )som hittar på egna regler.
    Hahahaha. Gillar din humor. 
  • Tage Tyrann
    fluu skrev 2021-03-01 16:12:08 följande:
    Jag upplever att det är just på Internet som de oroliga flockas. Här har ingen(utom en Karen-släkting med småbarn)tackat nej när någon bjuder in till något socialt , alla blir tvärtom glada. Och alla blir glada när någon vågar ta striden med skolor/polis/företag/föreningar/Tomas på kommunen(Nej,jag har inte ett gott öga till den mannen )som hittar på egna regler.
    Har att göra med socialklass. Jag som har ena foten i arbetarklassen och andra bland akademiker märker en stor skillnad på hur bra man är att följa restriktionerna. Akademiker är bättre att följa restriktionerna och avbokar sån som är onödigt medan arbetare inte bryr sig så mycket. 

    I ts fall handlar det om fem barn som träffas i skolan varje dag så det går säkert att ordna på ett säkert sätt.
  • fluu
    Tage Tyrann skrev 2021-03-02 17:07:36 följande:

    Har att göra med socialklass. Jag som har ena foten i arbetarklassen och andra bland akademiker märker en stor skillnad på hur bra man är att följa restriktionerna. Akademiker är bättre att följa restriktionerna och avbokar sån som är onödigt medan arbetare inte bryr sig så mycket. 

    I ts fall handlar det om fem barn som träffas i skolan varje dag så det går säkert att ordna på ett säkert sätt.


    Jag ser det absolut tvärtom. Vad det än gäller är det medelklass och uppåt som har mest tjafs-kapital, som helt enkelt vet och har råd att ta striden. För vi är priviligerade. Det är utbildad medelklass som själva kan söka information, som är vana att ta plats och argumentera för sin sak, som har pengar och kontakter, som vet sitt värde och sina rättigheter, som hela tiden haft råd med resor, restaurangbesök och aktiviteter för barnen utan att jorden gick under . Varför det är lugnt på mitt barns skola eftersom att nästan alla familjer tillhör grupper med massa olika typer av kapital. Som kan tjafsa och vara besvärliga.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ess

    Nu är våra för gamla för barnkalas, men de träffas och sover över hos varann. Det hade varit ok för mig att de hade gått på kalas.

  • mari123

    Verkar väldigt tungrott och jobbigt.  Är det inte bättre med ett LITET kalas hemma med de allra närmaste och barnets bästa kompis? Hur kul är det att gå på kalas med ett dödshot i hasorna?

Svar på tråden Barnkalas under pandemin???