• Masrebecca

    Panikångest under graviditet

    Hej!

    Har sedan många år tillbaka panikångest, nu när jag är gravid har det blivit så mycket värre, har svårt att hantera min oro och kan få panikattacker flera gånger om dagen.... är rädd att fostret ska påverkas av mitt mående... Har mått sjukt illa sedan jag plussade vilket också säkert är en orsak till att jag mår så psykiskt dåligt. Jag hoppas ju att det bara är hormonerna som spökar nu i början är i vecka 11. Någon mer med panikångest som är gravid, hur mår ni?

  • Svar på tråden Panikångest under graviditet
  • Lilant
    Anonym (??) skrev 2021-03-03 20:30:06 följande:

    Får man en soc utredning om man haft ångest o medicinerats innan man blev gravid? Slutade för 1-2 år sedan med medicin o mår mkt bättre, men har ju sagt till min bm att jag e rädd för förlossningen vilket gett mig mkt ångest o panik. Men de kan man väl inte få anmälan för?! Helt sjukt ju. Alla mår väl dåligt till o från under graviditeten ?

    Ville även göra en utredning för bipolär som Det inte blev något av o rann ur randen, innan jag blev gravid. Kan sånt komma senare ? Eller är det om man söker hjälp när barnet e fött ?

    För att förtydliga : jag mår JÄTTE BRA idag. Jag pratar om saker för 2 år sedan eller längre tillbaks.


    Nämn inte äns bipolär för dom, vid 16 års ålder så skrev någon läkare bipolär? I min journal och det blev anledningen till utredningen trotts att jag inte äns har det
  • Lilant
    Sommar30 skrev 2021-03-03 20:37:48 följande:

    Att det ska komma en soc anmälan efter vecka 22+ haha nej? Är i vecka 39 & sagt att jag har ångest också och inte har jag fått nån anmälan.


    Ångest är en helt annan sak och alla gravida har det tex inför förlossningen och sånt :) vi i denna tråd pratar om panikångest som har varit ett problem i många år inte vanlig ångest
  • Anonym (??)

    Vad menas me utredning? Va gör dom då? Att man får gå på samtal typ eller?

  • Anonym (??)

    Vad menas me utredning? Va gör dom då? Att man får gå på samtal typ eller?

  • Lilant
    Anonym (??) skrev 2021-03-04 08:06:36 följande:

    Vad menas me utredning? Va gör dom då? Att man får gå på samtal typ eller?


    Samtal,hembesök allt möjligt kan dom vilja praka på en som man inte behöver :)
  • Sommar30

    Hade också panikångest. Men vilken bm sitter & läser igenom ens journalanteckningar från förr utan att man ber om det? Eller om man Inte ens har någon diagnos?

  • Lilant
    Sommar30 skrev 2021-03-04 08:43:22 följande:

    Hade också panikångest. Men vilken bm sitter & läser igenom ens journalanteckningar från förr utan att man ber om det? Eller om man Inte ens har någon diagnos?


    Det gör dom även om Du inte ber om det just pga av att dom försöker hitta olämpliga föreldrar :)
  • Sommar30

    Vet inte vad som hänt dig & dina barn men tkr du ska sluta skrämma upp ts. Fattar att man kan få en socutredning om man sitter & säger att man mår skit och vill dö. Men knappast för gamla anteckningar. Alla har väl mått dåligt någon gång. Så tror tyvärr inte på det du säger. ?Letar olämpliga föräldrar? dom har väl bättre för sig, och skulle väl även säga till om dom kontaktade soc.

  • Lilant
    Sommar30 skrev 2021-03-04 08:53:16 följande:

    Vet inte vad som hänt dig & dina barn men tkr du ska sluta skrämma upp ts. Fattar att man kan få en socutredning om man sitter & säger att man mår skit och vill dö. Men knappast för gamla anteckningar. Alla har väl mått dåligt någon gång. Så tror tyvärr inte på det du säger. ?Letar olämpliga föräldrar? dom har väl bättre för sig, och skulle väl även säga till om dom kontaktade soc.


    Klart dom säger till när dom kontaktar soc,vad har du fått det ifrån att dom inte skulle det? Och ja dom läser gammla anteckningar, antar att du skippade inskrivnigssamtalen som handlar om hur man mår och sånt , skrämmer ej ts bara berättar vad som kan hända å då är det jävla dumt av dig å sitta å säga att du inte tror på saker... men det är upp till dig vad du tror på och inte men välkommen till verkligheten, mvc är väldigt hårda och kontrollerande för att hitta olämpliga föreldrar och nej dom har inte bättre för sig då det ingår i deras jobb
  • Sommar30

    Vilket inskrivningssamtal pratar du om? Det första man hade hos barnmorskan där dom allmänt frågar hur man mår & tidigare ?sjukdomshistoria?? Det som antecknas i ens journal. ?

  • Masrebecca

    Tack för alla svar... började bli orolig när det nämndes soc utredning men förstår att det inte alls verkar stämma!

  • namlaks

    Hej TS! Stort grattis till graviditeten :)

    Jag fick barn förra året.

    Har själv haft problem med panikångest både innan och under graviditeten och det visste min barnmorska om, det var absolut inget prat om någon socanmälan. Jag fick jättebra stöd från min barnmorska som var helt underbar och även från BVC nu som varit helt fantastiska.

    Min panikångest försvann faktiskt efter förlossningen, har inte alls samma problem med ångest nu efter jag fått barn faktiskt.

    Förstår att du blir orolig, jag var själv jätteorolig under graviditeten. Jag gick ett tag hos en psykolog på min MVC, det kanske är något du kan ta upp med din barnmorska?

    Det kanske skulle hjälpa dig.

    För övrigt så hjälpte postafen väldigt bra mot mitt illamående, kan vara värt att prova! Går att köpa receptfritt på apoteket.

Svar på tråden Panikångest under graviditet