• Pcostjejen

Trombyl - hur påverkar det?

Hej!

Jag är gravid med mitt första barn och i staden där jag bor så om man checkar av två punkter på checklistan för att få havandeskapsförgiftning så sätts man in på förebyggande behandling. Det jag checkar av är att det är mitt första barn och att min mamma hade högt blodtryck med min storasyster.

Därför har jag nu fått hem ett brev om att jag skall äta 75 mg trombyl om dagen från v 12. Det känns som det sätts in på så lösa grunder och jag kommer inte ha någon uppföljning utan nästa barnmorskebesök är efter rul någon gång efter v 20. Förstår såklart att de inte skulle sätta in mig på något som är farligt utan undrar mest om det är någon här inne som ätit det i förebyggande syfte trots att ni inte haft hf tidigare?

I brevet stod det även att det används vid dålig tillväxt hos foster, betyder det att jag som inte haft dålig tillväxt av foster innan utan antagligen skulle få en normalstor bebis nu med denna medicin kommer få en 7 kg bebis? Haha

• Svar på tråden Trombyl - hur påverkar det?
  • Jag är bara jag

Trombyl är blodförtunnande och förhindrar blodproppar. Många får det som standardbehandling efter IVF- speciellt vid ÄD/ED. Många får det efter upprepade missfall. Och vid anlag för blodproppar och tidigare hf. Jag har tagit det många gånger och med båda barnen från före insättning till v.36. Fördelarna är fler än nackdelarna.  Och nån 7-kilosbebis kommer det inte bli. Skrattande

• Ebo88

Jag har riskgraviditet pga GBS / försvagad livmoderhals det och har en gen som ger mig lätt till blodproppar.

Under graviditeten med Stella så åt jag antibiotika varje dag från v.12. Jag tog Lutinus (vagiatorer) Fragmin (blodförtunnande sprutor) och trombyl.

Stella är frisk och kry. Hon föddes i v.34+1 och vägde strax under 2.5 kg och har vart sjuk 1 gång förra våren då hon och jag fick covid. Inget konstigt i utvecklingen. Precis som vilken 15månaders som helst.

Jag är bara jag förklarar det perfekt:)

• Solen123

Trombyl förhindrar blodproppar vid tex havandeskapsförgiftning. Blodproppar i moderkakan och/eller sämre flöde i navelstränger/moderkaka ger tillväxthämmade barn.

Mitt barn föddes 3 mån förtidigt av havandeskapsförgiftning och var 40% mindre, 600 gram.

Jag får 150 mg trombyl och började redan i v3. Hade 30% proppar i moderkakan.

Nej, du kommer inte få en 7 kilos bebis.

Hade varit glad om man gjorde en sån utredning pp mig innan, vårt sjukhus börja med det 6 mån efter jag var där, tyvärr..

• Pcostjejen
    Jag är bara jag skrev 2021-03-03 19:21:46 följande:

Trombyl är blodförtunnande och förhindrar blodproppar. Många får det som standardbehandling efter IVF- speciellt vid ÄD/ED. Många får det efter upprepade missfall. Och vid anlag för blodproppar och tidigare hf. Jag har tagit det många gånger och med båda barnen från före insättning till v.36. Fördelarna är fler än nackdelarna.  Och nån 7-kilosbebis kommer det inte bli. 

Tack snälla för att du tog dig tid att svara! Det känns mycket lugnare nu när man ser att fler har ätit det och det verkar vara bra fördelar :) haha skönt att det inte heller verkar bli en 7-kilos bebis!
  • Pcostjejen
    Ebo88 skrev 2021-03-04 19:19:17 följande:

Jag har riskgraviditet pga GBS / försvagad livmoderhals det och har en gen som ger mig lätt till blodproppar.

Under graviditeten med Stella så åt jag antibiotika varje dag från v.12. Jag tog Lutinus (vagiatorer) Fragmin (blodförtunnande sprutor) och trombyl.

Stella är frisk och kry. Hon föddes i v.34+1 och vägde strax under 2.5 kg och har vart sjuk 1 gång förra våren då hon och jag fick covid. Inget konstigt i utvecklingen. Precis som vilken 15månaders som helst.

Jag är bara jag förklarar det perfekt:)

Vad skönt att höra att allt gått bra för er och att det verkar vara positiva upplevelser av att äta trombyl! :) tack för lugnande ord :)
  • Pcostjejen
    Solen123 skrev 2021-03-04 21:46:57 följande:

Trombyl förhindrar blodproppar vid tex havandeskapsförgiftning. Blodproppar i moderkakan och/eller sämre flöde i navelstränger/moderkaka ger tillväxthämmade barn.

Mitt barn föddes 3 mån förtidigt av havandeskapsförgiftning och var 40% mindre, 600 gram.

Jag får 150 mg trombyl och började redan i v3. Hade 30% proppar i moderkakan.

Nej, du kommer inte få en 7 kilos bebis.

Hade varit glad om man gjorde en sån utredning pp mig innan, vårt sjukhus börja med det 6 mån efter jag var där, tyvärr..

Hoppas det gick bra för din lilla bebis! <3

Efter lite svar här och lite googlande känns det jättebra med trombylen. Känns skönt att de försöker fånga upp så många risker som möjligt så pass tidigt! :)
  • Jag är bara jag
    Pcostjejen skrev 2021-03-06 10:19:58 följande:
    Tack snälla för att du tog dig tid att svara! Det känns mycket lugnare nu när man ser att fler har ätit det och det verkar vara bra fördelar :) haha skönt att det inte heller verkar bli en 7-kilos bebis!
    Vi är säkerligen många tusen som ätit det bara i Sverige och jag har aldrig läst om några nackdelar. Man slutar v.36 pga att man inte får ta det vid förlossningen pga blödningsrisken och v.36 har den ändå gjort den nytta den ska. Lycka till nu!
Svar på tråden Trombyl - hur påverkar det?