• Anonym (Jessica)

Kan en svag livmoder bli starkare med åren?

Vid mitt tredje kejsarsnitt nämnde läkaren att livmodern var väldigt tunn på en del ställen. Detta var under operationen, och jag var påverkad av morfin, och inte riktigt i skick för att fråga vidare.

Sen gick hon på semester, så vid utskrivningen var det en annan läkare som hade hand om utskrivningssamtalet.

Jag hade absolut ingen tanke på fler barn, så jag frågade aldrig, och hon sa inte heller att jag inte bör bli gravid igen.

Nu är jag orolig för att jag blivit gravid igen. Jag tar p-piller sedan senaste snittet, för 2,5 år sedan, och har aldrig missat en enda tablett.

Jag har haft väldigt oregelbunden mens under tiden jag tagit p-pillren, ibland har det gått flera månader utan någon mens.

Jag ska såklart ta ett test.

Men är det någon som vet huruvida livmodern kan bli starkare igen efter att ha varit svag?

• Svar på tråden Kan en svag livmoder bli starkare med åren?
  • Anonym (Ob)

Nej det kan den inte tyvärr. Det är ju såklart en risk att bli gravid igen om läkaren sagt som hen gjort. Det viktigaste OM nu är gravid igen är att vara uppmärksam så att du inte hamnar i något som helst värkarbete.

Det är bland annat pga detta som man bör vara oerhört restriktiv med att snitta kvinnor och då speciellt förstföderskor utan medicinsk indikation. Menar naturligtvis inte dig nu då ts.

• Anonym (Oj)

Skulle nog rekommendera dig att göra abort då... men det kan ju gå men då blir detta ditt sista barn i så fall då livmodern kan spricka och behöva bli bortopererad, skulle du vilja behålla så kommer dom nog göra massor av extra ultraljud å undersökningar. Själv hade jag varit livrädd att bäbisen skulle sparka sig igenom livmodern men sånt är ju ovanligt

• Anonym (Hy)

Det enda du kan göra nu är att ta kontakt med din barnmorska så de remitterar dig till kvinnokliniken direkt och du får prata endera med den läkare som snittade dig sist eller annan överläkare som kan göra en riktig bedömning. Det är det bästa du kan göra i nuläget om du vill ha kvar barnet.

Jobbar själv inom vården och har varit med som personal på flera snitt och aldrig varit med om att de ger morfin under ett snitt. Vet du varför du fick det? Är lite nyfiken.

• Anonym (Ob)
    Anonym (Hy) skrev 2021-03-04 11:03:51 följande:

Det enda du kan göra nu är att ta kontakt med din barnmorska så de remitterar dig till kvinnokliniken direkt och du får prata endera med den läkare som snittade dig sist eller annan överläkare som kan göra en riktig bedömning. Det är det bästa du kan göra i nuläget om du vill ha kvar barnet.

Jobbar själv inom vården och har varit med som personal på flera snitt och aldrig varit med om att de ger morfin under ett snitt. Vet du varför du fick det? Är lite nyfiken.

Morfin special är på många ställen rutin att ge istället för fentanyl.
  • Anonym (Hy)
    Anonym (Ob) skrev 2021-03-04 11:19:22 följande:

Morfin special är på många ställen rutin att ge istället för fentanyl.

Fentanyl under ett snitt? Nej det kan jag inte tro. De ger väl endast spinalbedövning vid vaket snitt som ts verkar ha varit med om?! Syrgas, vätska vid behov och oxytocin när bebisen är ute.
  • Anonym (Ob)
    Anonym (Hy) skrev 2021-03-04 12:04:10 följande:

Fentanyl under ett snitt? Nej det kan jag inte tro. De ger väl endast spinalbedövning vid vaket snitt som ts verkar ha varit med om?! Syrgas, vätska vid behov och oxytocin när bebisen är ute.

Vad jobbar du med egentligen :)? Fentanyl har givits under sectio under en herrans massa år. Bara googla ett om så ser du. Men har som

sagts börjat bytas ut mot morfin special. /obstetriker
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Ob) skrev 2021-03-04 08:37:14 följande:

Nej det kan den inte tyvärr. Det är ju såklart en risk att bli gravid igen om läkaren sagt som hen gjort. Det viktigaste OM nu är gravid igen är att vara uppmärksam så att du inte hamnar i något som helst värkarbete.

Det är bland annat pga detta som man bör vara oerhört restriktiv med att snitta kvinnor och då speciellt förstföderskor utan medicinsk indikation. Menar naturligtvis inte dig nu då ts.

Tack för svar!

Jag ringde och pratade med min bm idag (har gått hos henne i 18 år), hon sa att "livmodern kan återhämta sig till viss del", men kunde inte specificera mer än så. Sa att det är något som behöver tas upp med läkare.

Redan vid min förra graviditet sa hon att jag absolut inte får hamna i värkarbete. Och snittet gjordes 14 dagar innan beräknad förlossning.

Känner mig osäker. Borde inte läkaren avrått mig från att bli gravid igen egentligen? Under snittet var jag inte i skick att prata, jag var lite snurrig och illamående. Och det känns konstigt att prata om en så pass viktig sak när man ligger där påverkad med magen uppskuren.

Mitt första barn födde jag vaginalt för 18 år sedan, nummer två kom 8 år senare och låg fel, så blev planerat snitt. Nummer tre kom 7 år senare, planerat snitt, och Nummer fyra kom 1,5 år senare, med planerat snitt, och det var då detta med tunn livmoder och sammanväxt kom på tal.

Jag är 40+ och vill egentligen inte ha fler barn än de fyra jag redan har, men man vill ju ändå veta förutsättningarna OM det skulle bli en oplanerad graviditet.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Hy) skrev 2021-03-04 11:03:51 följande:

Det ingick morfin i ryggbedövningen som de gav.

Uppfattade det som att det var standard.
Svar på tråden Kan en svag livmoder bli starkare med åren?