• valentina2012

    ultraljud inför NIPT

    Om man vill betala för NIPT privat så måste man ju först ha gjort ett ultraljud. Ni som gjort detta var det enkelt att få tid för ultraljud i det syftet? Och i vilken vecka gjordes UL då? Ersätter det då ultraljudet i vecka 12-13? (om man gör det tidigare alltså). Tänker att det går att se mer i vecka 13 än säg vecka 10 eller tidigare.

  • Svar på tråden ultraljud inför NIPT
  • twinboymom

    Jag gjorde nipt privat, ca v 10. Allt gjordes där, ultraljud och blodprov.

    Sen gjordes ultraljud för kub-test i v 12 också via vanliga mvc, för de ville också ha ultraljud att utgå ifrån. Men de gjorde inte själva kub-uträkningen då den är osäkrare än nipt.

  • Limeblad

    När jag gjorde Nipt (crocuskliniken i Stockholm) gjordes ultraljud i samband med att jag lämnade blodprovet. KUB gjorde jag sen på vanliga mvc.

  • brallison

    Det var lite åt andra håll för min del - min BM rekommenderade att göra KUB först, för om jag skulle få hög risk, så skulle landsting betala för NIPT. Så, när vi gjorde NIPT privat (då riskerna var låga), så var UL redan gjort och behövde inte göras igen.

  • valentina2012
    brallison skrev 2021-03-08 12:44:18 följande:

    Det var lite åt andra håll för min del - min BM rekommenderade att göra KUB först, för om jag skulle få hög risk, så skulle landsting betala för NIPT. Så, när vi gjorde NIPT privat (då riskerna var låga), så var UL redan gjort och behövde inte göras igen.


    Ja det är sant, men jag vill gärna göra det nipt som testar för fler än de 3 vanligaste avvikelserna. men verkar ändå få vänta på ultraljudet i vecka 13 för jag får inte göra något ultraljud innan dess...... KUB för mig är inte relevant då det bara är en uppskattning..
  • brallison
    valentina2012 skrev 2021-03-08 16:07:33 följande:
    Ja det är sant, men jag vill gärna göra det nipt som testar för fler än de 3 vanligaste avvikelserna. men verkar ändå få vänta på ultraljudet i vecka 13 för jag får inte göra något ultraljud innan dess...... KUB för mig är inte relevant då det bara är en uppskattning..
    Om du erbjuds KUB, så kan du väl göra den ändå - en chans till att titta på bebisen och ignorera själva siffror
  • Limeblad
    valentina2012 skrev 2021-03-08 16:07:33 följande:

    Ja det är sant, men jag vill gärna göra det nipt som testar för fler än de 3 vanligaste avvikelserna. men verkar ändå få vänta på ultraljudet i vecka 13 för jag får inte göra något ultraljud innan dess...... KUB för mig är inte relevant då det bara är en uppskattning..


    Finns det ingen annan klinik där du bor som gör Nipt? Låter konstigt att du inte kan/får betala för tidigt ultraljud privat.

    Jag ville göra Nipt så tidigt som möjligt för att inte behöva göra sen abort vid dåligt resultat. Inte kul att behöva vänta till efter kub, det dröjer ju lite tills resultatet kommer... Sen fick jag hur som helst inget resultat på Nipt (trots att jag gjorde det i v 13) så fick göra om det.
  • valentina2012
    Limeblad skrev 2021-03-08 17:25:45 följande:

    Finns det ingen annan klinik där du bor som gör Nipt? Låter konstigt att du inte kan/får betala för tidigt ultraljud privat.

    Jag ville göra Nipt så tidigt som möjligt för att inte behöva göra sen abort vid dåligt resultat. Inte kul att behöva vänta till efter kub, det dröjer ju lite tills resultatet kommer... Sen fick jag hur som helst inget resultat på Nipt (trots att jag gjorde det i v 13) så fick göra om det.


    exakt därför jag vill göra det så tidigt som möjligt. men nej tyvärr inte, och kände mig ganska ifrågasatt när jag ringde och frågade om ultraljud för att jag vill göra nipt, av barnmorskan på telefonen. man ska rätta in sig i ledet och inte tänka själv eller ta egna initiativ tydligen. måste åka till annan ort några timmar bort om jag vill göra privat... vet inte hur jag ska göra nu..
  • valentina2012
    brallison skrev 2021-03-08 12:44:18 följande:

    Det var lite åt andra håll för min del - min BM rekommenderade att göra KUB först, för om jag skulle få hög risk, så skulle landsting betala för NIPT. Så, när vi gjorde NIPT privat (då riskerna var låga), så var UL redan gjort och behövde inte göras igen.


    vilken vecka gjorde du nipt och hur lång tid innan du fick svar?
  • Limeblad
    valentina2012 skrev 2021-03-08 21:28:07 följande:

    exakt därför jag vill göra det så tidigt som möjligt. men nej tyvärr inte, och kände mig ganska ifrågasatt när jag ringde och frågade om ultraljud för att jag vill göra nipt, av barnmorskan på telefonen. man ska rätta in sig i ledet och inte tänka själv eller ta egna initiativ tydligen. måste åka till annan ort några timmar bort om jag vill göra privat... vet inte hur jag ska göra nu..


    Vad segt! Kanske kan vara värt att ta en dag ledig för att testa på annan ort om du är orolig. Eller testa ringa igen och hoppas nästa barnmorska är mer förstående. När man bekostar själv oavsett vecka kan jag inte se varför de skulle neka egentligen.

    Har du kollat på några sidor där du kan boka online? Tror inte, men är inte säker, ultraljud är obligatoriskt.
  • brallison
    valentina2012 skrev 2021-03-08 21:29:24 följande:
    vilken vecka gjorde du nipt och hur lång tid innan du fick svar?
    Det var i v. 13 och tog ca 1 vecka att få svar.
  • valentina2012
    Limeblad skrev 2021-03-08 21:43:00 följande:
    Vad segt! Kanske kan vara värt att ta en dag ledig för att testa på annan ort om du är orolig. Eller testa ringa igen och hoppas nästa barnmorska är mer förstående. När man bekostar själv oavsett vecka kan jag inte se varför de skulle neka egentligen.

    Har du kollat på några sidor där du kan boka online? Tror inte, men är inte säker, ultraljud är obligatoriskt.
    Jag kan inte få tid för ultraljud även om jag bekostar själv.... det krävs en privat mottagning vilket inte längre finns i min stad :/ Det fanns förut och var toppen, där gick jag med båda mina barn.

    Ja tyvärr måste man gjort ultraljud för att få göra NIPT. Går väl att ljuga och kryssa i att man gjort, men det är väl kanske inte det bästa, finns säkert en anledning till att man ska ha daterat graviditeten korrekt. 
  • valentina2012
    brallison skrev 2021-03-09 11:53:35 följande:
    Det var i v. 13 och tog ca 1 vecka att få svar.
    Ok, ja i och för sig, jag kan ju boka tid samma vecka som jag har tid för ultraljud. Då får jag vänta 3 veckor till än om jag skulle göra NIPT så tidigt som det går. Inte jättestor skillnad...... tack har inte tänkt på det.
  • Limeblad
    valentina2012 skrev 2021-03-09 12:44:08 följande:

    Jag kan inte få tid för ultraljud även om jag bekostar själv.... det krävs en privat mottagning vilket inte längre finns i min stad :/ Det fanns förut och var toppen, där gick jag med båda mina barn.

    Ja tyvärr måste man gjort ultraljud för att få göra NIPT. Går väl att ljuga och kryssa i att man gjort, men det är väl kanske inte det bästa, finns säkert en anledning till att man ska ha daterat graviditeten korrekt. 


    Aha, kollade bara snabbt på Nipt-analys.se

    Stod bör och inte ska men kanske står annorlunda när man beställer.
  • brallison
    Limeblad skrev 2021-03-09 13:11:59 följande:
    Aha, kollade bara snabbt på Nipt-analys.se

    Stod bör och inte ska men kanske står annorlunda när man beställer.
    Man ska ha gjort ultraljud egentligen för att bekräfta att det finns ett levande foster därinne (annars blir det ju slöseri med pengar).
  • vissli
    Limeblad skrev 2021-03-08 17:25:45 följande:
    Finns det ingen annan klinik där du bor som gör Nipt? Låter konstigt att du inte kan/får betala för tidigt ultraljud privat.

    Jag ville göra Nipt så tidigt som möjligt för att inte behöva göra sen abort vid dåligt resultat. Inte kul att behöva vänta till efter kub, det dröjer ju lite tills resultatet kommer... Sen fick jag hur som helst inget resultat på Nipt (trots att jag gjorde det i v 13) så fick göra om det.
    Gick det bra när du gjorde om NIPT?
Svar på tråden ultraljud inför NIPT