• Tukzic

Kan min mamma bara slänga ut mig.

Hej . Jag bor hemma hos min mamma, och nu vill hon kasta ut mig. Jag betalar hyra varje månad och jag står även skriven här. Isf hur fort kan hon slänga ut mig. Är 21 år.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Kan min mamma bara slänga ut mig.
  • Anonvm

Föräldrars försörjningsplikt upphör vid 18årdagen, förlängs vid vissa typer av studier, dock längst till 21.

Frågan du bör ställa dig är vad som orsakat denna situation, samt om du verkligen vill fortsätta bo ihop med någon som uttryckligen inte vill fortsätta bo tillsammans med dig, oavsett relation.

Du måste förstå att din mor har inte längre någon skyldighet att varken ta hand om dig, försörja dig, eller se till att du har någonstanns att bo.
    Om hon ändå fortfarande gör något av detta så gör hon det av sina egen fria vilja, eftersom hon älskar dig.

Jag har ingen aning om er situation eller historia.

Men du har inget att hämta juridiskt. Du kan inte få hjälp av samhället att tvinga din mor att försörja dig mot hennes vilja.

Du är inget barn längre, du är vuxen. Vuxna människor försörjer sig själva.
    De som inte klarar av det får be om hjälp på socialkontoret.

• Shameless

Hon kan inte slänga ut dig med en gång, du har 3 månaders uppsägningstid om jag minns rätt. Tror hon måste ge en skriftlig uppsägning om det ska äga laga kraft.

• Anonvm
    Shameless skrev 2021-03-06 01:07:05 följande:

Hon kan inte slänga ut dig med en gång, du har 3 månaders uppsägningstid om jag minns rätt. Tror hon måste ge en skriftlig uppsägning om det ska äga laga kraft.

Hemmavarande barn står inte med på några hyreskontrakt eller lagfarter.

Att en individ är mentalskriven på en adress betyder inget mer än att den får sin post dit.
  • Miooo
    Anonvm skrev 2021-03-06 01:18:36 följande:

Hemmavarande barn står inte med på några hyreskontrakt eller lagfarter.

Att en individ är mentalskriven på en adress betyder inget mer än att den får sin post dit.

TS betalar hyra, jag tvivlar på att hon gjort det med kontanter och alltså lär det finnas överföringar som visar detta. Man är inte rättslös bara för att man är släkt. TS har rätt till tre månaders uppsägningstid som alla andra.

Man ska för övrigt vara skriven på den adress man bor, annars fuskar man.
  • GGN

Ja, men du har rätt till tre månaders uppsägningstid.

• Relaxa75

Nu börjar det ju bli lagom att röra på sig men jag är ändå nyfiken på varför hon vill slänga ut dig?

Min gissning är att du misskött saker hemma ;)

Svar på tråden Kan min mamma bara slänga ut mig.