• Anonym (12345)

    Ovårdat språk bland ungdomar.

    En artikel från en lokaltidning i stockholm.
    www.mitti.se/ettsthlm/grovt-sprak-i-skolan-vi-sa-inte-sant-nar-vi-var-i-den-aldern/repubp!1soYp5J7jJCU9UCWphavJQ/

    Rätt intressant att dom tar uppsaken även om dom väljer att censurera ord som är helt uppenbara.
    Man ser detta varje dag i Stockholm, det är otroligt ovårdat språk och ofta "rinkebysvenska"
    Hade en bekant på besök i stockholm, och undrade varför många pratade invandrarsvenska.
    Förklarade att dom flesta är födda här men pratar så han förstod inte varför.

    Man ser ofta i forum  andra som påpekar vad folk skriver och stavar, dem, dom etc är en klassiker, skulle samma människor påtala andra om att även prata korrekt svenska?
    Jag personligen har nog inte sett ett enda fall.

    Det är otroligt hetsigt i sammhälle, man ser det när man åker kommunalt eller besöker köpscentrum, det är fula ord eller skriks och skränas i allmänehet.
    Artikeln tar upp en skola i bredäng, tyvärr är det nog vanligare där än en skola inne i stan eller täby, bromma, danderyd.

    Låter ni era barn prata svenska med brytning fast dom är födda här, för en del kanske det inte spelar någon roll?
  • Svar på tråden Ovårdat språk bland ungdomar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (12345) skrev 2021-03-06 11:39:45 följande:
    Låter ni era barn prata svenska med brytning fast dom är födda här, för en del kanske det inte spelar någon roll?
    Vadå "låter", hur ska man hindra ett barn från att prata som de vill menar du? Tejpa igen munnen kanske..? Det man kan göra är att försöka förklara för dem de stora negativa konsekvenserna av att prata som en imbecill.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-06 13:02:30 följande:
    Vadå "låter", hur ska man hindra ett barn från att prata som de vill menar du? Tejpa igen munnen kanske..? Det man kan göra är att försöka förklara för dem de stora negativa konsekvenserna av att prata som en imbecill.
    Så man måste skrika å gasta i pendeltåget eller på tunnebanan respektlöst mot andra människor, brukar du skrika ut information rakt ansiktet på dina vänner?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (12345) skrev 2021-03-06 13:57:17 följande:
    Så man måste skrika å gasta i pendeltåget eller på tunnebanan respektlöst mot andra människor, brukar du skrika ut information rakt ansiktet på dina vänner?
    Det var ju knappast svar på min fråga, eller hur?
  • Anonym (Maja)

    Haha, tycker det är så roligt att vuxna alltid ska gnälla på "ungdomar". 
    Jag ser gott om vuxna dagligen som är fula i mun, lever om, har ovårdat språk, som gapar och tar verbal plats i kollektivtrafiken. Men det är enkelt att skylla på ungdomar. Har du slagit på TV:n på sistone? Hur tycker du vuxna uttrycker sig där? Hur låter det hemma hos människor? Tycker det är bra mycket värre att vuxna låter illa och är fula i mun, själva andemeningen med att vara "ungdom" är att i någon grad testa gränser utan konsekvenstänk.

    Ska vi snacka om att uttrycka sig ovårdat även i skrift så tycker jag facebook är ett lysande exempel på vuxna människor, oftast äldre 50 år och uppåt, som skriver fruktansvärda saker i kommentarsfält, svordomar, kränkningar, personpåhopp m.m. Vett och etikett på nätet existerar ju inte bland min föräldrageneration och nu har ju även pensionärerna hittat till sociala medier pga pandemin. Så himla pinsamt att se människor som bjuddar på både bild och för+efternamn skriva helt vidriga grejer. 

  • Anonym (Maja)

    "Bjussar" ska det givetvis stå längst ner :D 

  • Anonym (12345)
    Anonym (Maja) skrev 2021-03-06 16:55:18 följande:

    Haha, tycker det är så roligt att vuxna alltid ska gnälla på "ungdomar". 
    Jag ser gott om vuxna dagligen som är fula i mun, lever om, har ovårdat språk, som gapar och tar verbal plats i kollektivtrafiken. Men det är enkelt att skylla på ungdomar. Har du slagit på TV:n på sistone? Hur tycker du vuxna uttrycker sig där? Hur låter det hemma hos människor? Tycker det är bra mycket värre att vuxna låter illa och är fula i mun, själva andemeningen med att vara "ungdom" är att i någon grad testa gränser utan konsekvenstänk.

    Ska vi snacka om att uttrycka sig ovårdat även i skrift så tycker jag facebook är ett lysande exempel på vuxna människor, oftast äldre 50 år och uppåt, som skriver fruktansvärda saker i kommentarsfält, svordomar, kränkningar, personpåhopp m.m. Vett och etikett på nätet existerar ju inte bland min föräldrageneration och nu har ju även pensionärerna hittat till sociala medier pga pandemin. Så himla pinsamt att se människor som bjuddar på både bild och för+efternamn skriva helt vidriga grejer. 


    Låter du dina ungar prata svenska med brytning, även kallat rinkebysvenska?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (12345) skrev 2021-03-06 17:28:57 följande:
    Låter du dina ungar prata svenska med brytning, även kallat rinkebysvenska?
    Det verkar vara väldigt jobbigt för dig att språket är i ständig utveckling och förändring. Menar du att "svenska med brytning" eller rinkebysvenska automatiskt betyder ovårdat språk?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Maja) skrev 2021-03-06 17:58:46 följande:

    Det verkar vara väldigt jobbigt för dig att språket är i ständig utveckling och förändring. Menar du att "svenska med brytning" eller rinkebysvenska automatiskt betyder ovårdat språk?


    Nej inte automatiskt.
Svar på tråden Ovårdat språk bland ungdomar.